הרב בני לאו בחידוש הלכתי: "גם אישה יכולה לקדש גבר"

כמענה למציאות המתחדשת בזמננו, מציע הרב בני לאו כי גם האישה "תקדש" את הגבר בטקס הנישואין ההלכתי ובכך תייחד אותו למקודש אליה בלבד - זאת באמצעות קביעת המהלך כ"תקנת חכמים"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 26/10/13 17:51 כב בחשון התשעד

הרב בני לאו בחידוש הלכתי: "גם אישה יכולה לקדש גבר"
אילוסטרציה - אלנתן גוטוויוירט, צילום: אילוסטרציה - אלנתן גוטוויוירט

הרב בני לאו, רב קהילת הרמב“ן בירושלים, הנחשב לאחד הרבנים המתונים בציונות הדתית, מציע לתקנת תקנת חכמים שתקבע כי אישה תוכל לקדש את האישה ולהפוך אותו מקודש אליה - ורק אליה - זאת כחלק מהתאמת טקס הקידושין למציאות בת זמננו.

בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, במסגרת דבר תורה לפרשת השבוע ”חיי שרה“, כתב הרב לאו כי תקנה כזו נמצאת בידי החכמים, כשם שכל סידור הקידושין נמצאים בידיהם, וזאת בהסתמך על המקורות בהם נאמר "כל המקדש על דעת חכמים מקדש".

מענה הלכתי, הרב לאו (צילום: אלנתן גוטוירט)

לדברי הרב לאו, תקנה מסוג זה תהווה מענה ”לאחת ההלכות המעוררות כעס עמוק בלבם של צעירים וצעירות האמונים על מערכת של שוויון והדדיות בחיים“ - כלומר, למציאות בה טקס הקידושין היהודי מורכב מכך שהאיש ”קונה“ ו“מקדש“ אישה - אך זו אינה קונה ואינה מקדשת אלא רק ”מסכימה“ למהלך.

הרב לאו הסביר את דבריו ואמר כי ”איש המקדש אישה הופך אותה לשלו באופן בלעדי. אישה שאינה מקדשת איש אינה הופכת אותו לבלעדי. נכון שרבנו גרשום קבע בחרם את איסור הביגמיה, אך כשאיש בוגד באשתו ומוליד ילד מאישה אחרת - הילד אינו ממזר“.

הרב נבון: ההצעה מופרכת בהקשר ההלכתי

הרב חיים נבון התייחס לדברים בעמוד הפייסבוק שלו וטען כי ”הרב בני לאו הוא איש יקר וטוב, שכל רצונו להרבות כבוד שמים. אך נדמה לי שהפעם הפריז על מידותיו, כאשר קרא להפוך את מעמד הקידושין ההלכתי לסימטרי - שגם האישה תקדש את האיש“. הוא אף טען כי מדובר בצעד אשר עלול להפוך את הקידושין ההלכתיים "לחיקוי של סקרמנט הנישואין הנוצרי, שבו החתן והכלה מחליפים טבעות“ .

”אני מבין ואפילו מזדהה עם המוטיבציה של הרב בני. אך דומני שההצעה הזו מופרכת בהקשר ההלכתי“, הוסיף הרב נבון, ”צריך להיזהר מאוד שלא ללוש את ההלכה לפי הערכים האופנתיים בתקופתנו. כדאי לזכור שערכים הנראים היום מוסכמים, ואפילו מובנים מאליהם, לא נראו כך לפני חמישים שנה, ואולי שוב לא ייראו כך בעוד חמישים שנה“.

”האם אני מבין למה האיש הוא המקדש והוא המגרש את אשתו? לא, ואני נאלץ לומר שהדין הזה (שהוא יסודי מאוד בכל סדר נשים) מטריד אותי. אני מבין מאוד את כאבם של נשים וגברים לנכחו. אמנם, זה אינו הדבר היחיד בהלכה שאני לא מבין: אני גם לא מבין למה אסור לאכול חזיר וללבוש שעטנז, ולמה עליי לכרוך בבוקר רצועות מעור של פרה על היד. לוּ אני כתבתי את התורה, הייתי יוצר סימטרייה בתהליכי הקידושין בין האיש לאישה. אבל לא אני כתבתי את התורה אלא ה', והוא יודע טוב ממני“, סיכם הרב נבון.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן