הרב אבינר: נשות הכותל - תופעה קיקיונית וחסרת תרבות

ראש ישיבת "עטרת כהנים" תוקף את התנהלות "נשות הכותל" ומאשים: "הן כופות עצמן על עולמם של אחרים אשר קידשו מקום מסוים במהלך מאות שנים"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 13/06/13 10:47 ה בתמוז התשעג

הרב אבינר: נשות הכותל - תופעה קיקיונית וחסרת תרבות
ערוץ מאיר, צילום: ערוץ מאיר

הרב שלמה אבינר מתייחס את ”נשות הכותל“ המתפללות ברחבת הכותל כאל ”תופעה קיקיונית“. במאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון ”מעייני הישועה“, כותב ראש ישיבת ”עטרת כהנים“ כי ”אכן, במהלך הדורות מסרנו נפשנו על הכותל ורחבתו, שהתרחבה אחרי מלחמת ששת הימים. הערבים הציקו לנו, הטורקים הציקו לנו, הבריטים הציקו לנו אך התגברנו. לא עלה על דעתנו שמתוכנו יבואו ויציקו לנו במקום הזה נשים בעלות דעות חריגות“.

הרב אבינר ציין כי ”נחמתנו היא שנשים אלו הן אכן חריגות במספרן, ואינן מייצגות את האומה היודעת לכבד את הזרמים השונים כל אחד במקומו“.

”גם חילונים הבאים בהזדמנויות שונות, כגון לחגיגת בר מצווה, רואים בזה את כבודם להתאים את עצמם לקדושה המסורתית של המקום. טקסים צבאיים רבים נערכים שם, סיומי קורסים או מסע כומתה, על אף שיש לצה"ל אתר נרחב ומופלא בלטרון“, ציין הרב אבינר, ”ובכל זאת מעדיפים הם את המקום הצפוף הזה, כדי להתחבר בו למסורת הדתית הקבועה מדורות. ולכן לא מובנת היא התעקשותן של נשים מכובדות לפגוע ברגשות המתפללים שם. במיוחד לאור העובדה שחלק מהנשים האלו אין דרכן להתפלל כלל, אבל החליטו באופן חריג להתפלל בטלית ובתפילין לשם מאבק על רעיונותיהן שנשים תעטרנה בטלית ותפילין“.

הרב אבינר הוסיף כי ”על פי ההלכה היהודית נשים אינן שייכות למצוות טלית ותפילין. אמנם נכון שבמהלך הדורות החליטו נשים בודדות, יוצאות דופן, שדרכי עבודת ד' שלהן צריכות לכלול גם שתי המצוות האלו, ואיש לא העיר להן דבר, כי היה מובן לכל שמדובר בנשים אשר כל חייהן קדושים לד', ובוערת בהן תשוקה פנימית להוסיף. אך בשולחן ערוך ובפוסקי ההלכה, נפסק שאם אישה רגילה מן השורה תנהג כן  יש בכך יוהרה. כלומר, ראוותנות דתית, או במילים אחרות: רצון לספק הצגה“.

”יהודים שונים סיגלו לעצמם נתיבים שונים בתחום הדתי והרוחני“, סיכם הרב אבינר, ”אבל מכאן ועד לפלישה לעולמם השקט, הרגוע, הנינוח והמלא בשלווה דתית של הזולת, ארוכה מאוד היא הדרך. גדולה היא ארצנו, כל זרם יכול למצוא לעצמו מקום שיהווה כר נרחב לפעולתו, ולא יצטרך לנהוג כאדם חסר תרבות הכופה את עצמו בתוך עולמם של אחרים, אשר קידשו מקום מסוים בנוכחותם במהלך מאות בשנים“.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן