כנס אלטרנטיבי לפוע"ה

ארגון הנשים "קולך" יוזם כנס מקביל לכנס פוע"ה, שיעסוק בהעלאת המודעות לסיכון שבטיפולי הפוריות. "הטיפולים נעשים על גבן של הנשים"

חדשות כיפה אורי פולק 23/12/10 00:00 טז בטבת התשעא

כנס אלטרנטיבי לפוע"ה

לארגון הנשים הדתיות "קולך" קצת נמאס שמדברים עליהן, מבלי לדבר איתן. הכנס ה-11 של מכון פוע"ה אשר התקיים אמש (ד) עסק בחידושים ברפואת נשים, כלל דוברים מהשורה הראשונה בהם רבנים ראשיים, פוסקי הלכה ורופאים מומחים - כולם גברים שדברו על עולמן של הנשים.

כבר בשנים קודמות מתחו ב"קולך" ביקורת על הכנס, בעיקר בפולמוס שהתנהל מעל דפי אתר זה. "אירגון פוע"ה אינו מפלגה בעלת סדר יום פוליטי-מדיני, אלא ארגון העוסק בראש ובראשונה בבריאותן, גופן ושלומן של נשים. ההחלטה לא להזמין נשים להרצות בכנס היא אבסורד שאין כמוהו", כתבה טלי ברנר, חברת הוועד המנהל של קולך. "כנסים כמו כנס פוע"ה האחרון מחזירים את הגלגל אחורה, ומבססים שוב את מעמדם של גברים כבעלי שליטה מוחלטת על גופן של נשים", הוסיפה

הברית סמויה בין רבנים לרופאים

הפעם, כאמור, הביקורת הופכת מעשית. בכנס שיזמו נשות "קולך" אשר צפוי להתקיים בחודש הבא, יעסקו הנשים בסוגיות של פריון, הלכה ובריאות נשים. חדוה אייל, ח"כ גילה גמליאל ופרופסור טובה כהן יעסקו בהיבטים ביקורתיים של "פריון מגדר והלכה", לצד נושאים כמו: מבט נשי על טיפולי פוריות, ליווי הלכתי במהלך טיפולי פוריות, חוויות אישיות של נשים במהלך תהליכי טיפולי פוריות בישראל והיבטים נפשיים של טיפולי פוריות.


כנס פועה בשנה שעברה, צילום יח"צ


יו"ר "קולך", ד"ר חנה קהת, מסבירה לכיפה כי אחד הדברים שהביאו את הארגון ליזום את הכנס האלטרנטיבי, הינה העובדה כי טיפולי הפוריות במדינת ישראל "נעשים על גבן של הנשים", לדבריה. קהת מציינת כי קיימת "ברית סמויה בין רבנים לרופאים הגורמת לכך שנשים נושאות בעיקר הנטל של נסיונות הפריה, במגמה למנוע את בדיקת הגבר מטעמים הלכתיים, וזאת למרות המחיר הכבד של הייסורים הגופניים והנפשיים המלווים כל ניסיון הפריה". לדבריה, "זה קורה גם כאשר מספר ניסיונות כבר נכשל ומבחינה רפואית כבר ברור שאין לכך סיכוי, כי זו לא בעיה של האישה ובכל זאת ממשיכים לנסות ולנסות, אפילו עד ל14 פעמים, הכל כביכול בגלל השיקול ההלכתי".

להעלות למודעות את המציאות העגומה של הטיפולים

"האם אין הלכה שדואגת לשלומן של הנשים? האם בריאותן, ורווחתן הנפשי אינם נושאים שההלכה נדרשת לקחת בחשבון?", תוהה קהת אשר מציינת כי "כיום נראה שזהו מרכיב שנעלם מתעשיית ההפריות בארץ". לדבריה, טיפולי הפוריות בישראל נעשים ללא שיקול דעת לגבי המחיר שמשלמות הנשים בבריאותן וחייהן. "בכל העולם מתבררים הנזקים של תרופות הורמונאליות שגורמות לסרטן ובארץ עדיין מלעיטים בהן נשים, כך גם יד קלה מאד, מעודדת טיפולים מתקדמים כמו שאיבת ביציות, פונדקאות ועוד טכנולוגיות חדשניות, בבחינת מטרה שמקדשת כמעט את כל האמצעים", מציינת קהת.


(חנה קהת, צילום: יחצ)


קהת מציינת כי הכנס המיוחד שיזם הארגון נעשה בשיתוף ארגון "אשה לאשה" ולא מעט רופאים ורופאות "שמבקשים להעלות למודעות את המציאות העגומה הזו" הצטרפו ליוזמה. עוד מדגישה קהת כי מדובר רק ב"פעילות ראשונה בסדרת הפעילויות שברצוננו לקדם בתחום כדי את המודעות של נשים ליטול אחריות על בריאותן וחייהן ולדאוג לרווחתן".

רגישות הלכתית מפאת השתתפות החרדים

ממכון פוע"ה נמסר בתגובה לדברים כי "מזה 11 שנה מתכנסים אל הכנס השנתי של מכון פוע"ה כאלפיים גברים ונשים, אשר באים לשמוע את בכירי הרבנים והרופאים בישראל, העוסקים בסוגיות של פוריות, רפואה והלכה, תוך מאמץ מתמיד למצוא מענה בהיבטים השונים. לשמחתנו, ההיענות הגבוהה לכנס ע"י הרבנים, פוסקי הלכה, אנשי המדע והרפואה, מראים לנו את חשיבותו ונחיצותו. כמו-כן, מקבל המכון מידי שנה תמיכה רבה הן מאנשים אלו והן מהציבור הרחב שמבקש להמשיך ולקיים את הכנס בשל חשיבות הפצת המידע הרלוונטי לכל אחת ואחד כפי צורכו".

בפוע"ה מציינים כי "בכנס השנתי משתתפים גוונים רחבים של שומעים, מציבור הדתי לאומי כמו גם מהציבור החרדי, אנשים ונשים רבות מהציבור הרחב בישראל. מתוך רגישות לדרישות הגוונים השונים שבציבור השומעים והמגיעים לכנס ובהתייעצות עם כל גדולי הפוסקים בציבור הדתי לאומי, אנו נאלצים להזמין להרצות בכנס השנתי נושאי דברים, ומקומן של נושאות דברים אינו נפקד ואנו זוכים לשמוע ולהשמיע רופאות רבות ובכירות ונשות אמונה, חינוך והלכה בימי עיון רבים, שהמכון עורך במהלך כל השנה. יצוין, כי בלעדי רגישות זו, ציבור שלם לא יוכל לקחת חלק בכנס הן כנושאי דברים והן כקהל הרחב, בשל הפגיעות ההלכתית שבעניין כלפיהם".

"יודגש, כי למכון פוע"ה חשובה מאוד ההידברות וההסברה ההדדית. אנו מזמנים את נשות קולך לפגישה עמנו מידי שנה כדי להסביר להן את הדקויות והחשיבות של הענחין. על אף הבטחות חוזרות ונשנות - לא זכינו לפגישה זו. אנו חוזרים וקוראים להן לשוחח ולהבין זה את זה", מוסיפים בפוע"ה.