שאל את הרב

מצב רוח לא יציב..זה נורמלי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/10/16 11:44 יז בתשרי התשעז

שאלה

קודם כל, תודה רבה! אתם תותחים!!אני בת 15 ורציתי לשאול איך אפשר בגיל שלי לשמור על מצב רוח יציב ועל שמחה. אני רואה עלי וגם על חברות שלי שהמצב רוח משתנה ממש מהר. זה יכול להיות שביום אחד, שניה נמצאים בדיכאון וכמה דקות אחר כך פתאום מרגישים שמחה מטורפת...זה משגע. בזמן האחרון אני משתפרת ב"ה ומצליחה פחות או יותר להשאר במצב רוח קבוע. אבל עדיין, זה נוגע בהרבה תחומים.

למשל, קמים בבוקר ומרגישים מצוין עם עצמינו אבל זה משתנה בשניות אם פתאום משהו לא ילך או אם מישהו אמר לנו משהו..וזה קורה גם עם המשפחה, גם עם חברות..והרבה פעמים זה יוצר לי בלבול פנימי כזה וקשה לי לחיות ככה..

תודה רבה!!

תשובה

הי עדי!

כיף לשמוע פרגונים על פעילות האתר! אז תודה רבה על כך וכמובן על השאלה שהפנית אלינו, מקווה שאכן התשובה שלי תסייע כמה שיותר :)

לאחר שקראתי את השאלה שלך, התנגנו לי בראש מילות השיר של חנן בן-ארי: "אני צריך איזון.." שמביעות בצורה אומנותית את מה שרבים מאיתנו מרגישים פעמים רבות: מין רצון להיות ביציבות מסוימת ולא לחיות בטלטלות ובסערות נפש מקצה לקצה. אני מניחה שזה היה מאפשר לנו קצת נחת ושקט.


אחד השלבים שהכי מאופיינים בדרך כלל במצבי רוח משתנים לעתים קרובות הוא בדיוק השלב בו את נמצאת המכונה כידוע "גיל ההתבגרות". רבים וטובים ממני כבר חקרו את הנושא והעידו שיש כל מיני תהליכיים פיזיולוגיים שהגוף עובר בתקופה הזו, שמשפיעים בסופו של דבר על שינויים במצבי הרוח (כמו ההורמונים ועוד). לא שאני מנסה להטיל את כל האשמה על הגוף ממנו ולהסיר אחריות מאיתנו חלילה, אבל חשוב לדעת שיש השפעות ותופעות מסוימות שבאמת מביאות אותנו לתקופות כאלו כמו שתיארת שאת וחברותייך חוות.


[בשמחה תמיד?]
למרות הסיסמא שאנחנו רגילים לומר, יש ערך גדול לחיות בשמחה אך צריך לזכור שהנפש האנושית מורכבת ויש ערך גם לרגשות אחרים (הרי אין משהו שהקב"ה ברא סתם..). לפעמים צריך לאפשר גם לחוות רגשות נוספים ואין הדבר אומר שאנחנו אנשים לא טובים או משהו דומה. כן יש עניין גם ביהדות לעבודת המידות וצריך לשים לב שהכל חייב להיות במינון נכון ולא פוגע בי ובסביבה שלי.

על מנת ליצור מציאות יותר יציבה ושמחה יש לי מספר המלצות:

1. [לחשוב טוב]- אני אישית מאוד מאמינה בחשיבה חיובית וביכולת שלה לזמן דברים טובים לחיים. מוזמנת לנסות לתרגל חשיבה כזו ויתכן שזה ישנה משהו במצב הרוח לטובה!

2. בתוך סיטואציה שמישהו מעצבן אותך או פוגע, ניתן כמובן [לדון לכף זכות], לכוון את החשיבה כך שהמעשה שלכאורה פגע בך נעשה בטעות או מתוך דווקא דאגה לך ורצון טוב של האחר. זה יכול בהחלט להוריד את סף הכעסים והעלבונות שחווים במהלך החיים וזה עוזר שהם פחות ישפיעו עלינו לא טוב.

3. לפי ההיכרות שלך מול עצמך, נסי לחשוב [איזה דברים גורמים לך להשיב את החיוך לפנים] ואת השקט ללב- למשל אני יודעת שלי מאוד עוזר לשמוע מוזיקה, יש כאלו שפעילות ספורטיבית יכולה לעזור להם (שגם זה אגב מוכח מחקרית..) וכדו´. בנוסף כמובן שלפעמים היכולת [לשתף] יכולה לסייע ולפרוק תחושות לא פשוטות שאת חווה, לכן כדאי לחשוב מי מהקרובים אליך הוא דמות טובה לשיתוף ולנצל זאת בזמן הרצוי.


לסיום, הייתי רוצה להתייחס למשהו חשוב נוסף שהעלית בפנייתך- כתבת כמה משפיע כשמישהו זורק לנו הערה לא במקום או עושה מעשה שגורם לנו לתחושות קשות.. זה מעיד בעיניי כמה משמעותי ההתנהגות שלנו אחד כלפי השני כאשר ברגע אנחנו עלולים לגרום למישהו לכעוס או להיות עצוב. אז הלוואי שניקח את היכולת הזאת ודווקא נרבה באמירות טובות ומצמיחות אחד כלפי השני! נקודה למחשבה :)

בכל מקרה מאחלת לך שתצליחי לחוות חיים מלאים ושמחים גם ברגעים שיותר קשה ומורכב!

במידה ותרצי להרחיב בנושא את מוזמנת לפנות בשמחה דרך המייל.

משאת

masethm@gmail.com

כתבות נוספות