שאל את הרב

הדרכה בשבט קשה: להתמיד או לעזוב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/07/16 23:43 כו בסיון התשעו

שאלה

אני בדילמה. ועכשיו קצת רקע. הסניף שלנו נחשב לקטן מאוד , חסרים לנו מדריכות ושבטים בוגרים. אני מדריכת כיתה ז ואני לא מסתדרת עם החניכות. אני הצטרפתי לסניף בסוף כיתה ט , ולהדרכה נכנסתי ללא ידע ואפילו ידע בסיסי. המד"שית שלי פרשה לפני שנכנסתי וזאת שנכנסה במקומה פרשה לפני חודשיים בגלל מריבה קשה. זהו שבט קשה מאוד וידוע בשל כך.

לפני פעולות אני בוכה מתסכול כי אני לבד, מול חניכות בלי עזרה או הדרכה ואני ממש משתגעת.

מצד שני, יהיו לי ייסורי מצפון שעזבתי אותן. זוהי המדריכה ה4 שעוזבת אותם לפני זמנה. אין לי מושג מה לעשות.

אמא שלי לוחצת לעזוב את הסניף בשביל הרוגע שלי , כי זה באמת מתסכל לראות אותי בוכה על פעולות כושלות או מפחד לפני. אבל אני לא מסוגלת להחליט מה לעשות.

תשובה

שלום לך!
תודה שפנית אלינו, מקווה שתשובתי תוכל לסייע לך כמה שיותר :)
לפני הכל יישר כוח על האכפתיות שאת מגלה כלפי החניכות שלך! ניכר שחשוב לך לשקול את הדברים ברצינות על מנת שלא לתת להן הרגשה שכולם התייאשו מהן חלילה.

[אתגר ההדרכה]
עבור בני נוער רבים ההדרכה היא תקופה משמעותית, מפתחת ומעצימה אך גם טומנת בתוכה אתגרים לא מעטים. על מנת להוביל את קבוצת החניכים למקום טוב וחיובי דרוש בראש ובראשונה שיתוף פעולה שלהם עם המדריכים. לעיתים, מדריכים רבים נתקלים בקשיים ביצירת שיתוף פעולה מצד החניכים והדבר מתסכל מאוד ופוגע כמובן בתהליך ההדרכה ובמוטיבציה להישאר בתפקיד.
מכיוון שתפקיד ההדרכה הוא מורכב מאוד ומצריך יכולות רבות מחבר´ה שבסך הכל היו בעצמם חניכים עד לא מזמן ואינם מקצועיים או בעלי ניסיון רב בתחום, תנועות הנוער מפעילות לרוב מערך ליווי, הכשרה וסיוע עבור המדריכים, שכולל סמינריונים וצוות רכזים נרחב. כפי שתיארת, כאשר חסר הידע הדרוש להתמודדות בשטח עם החניכים, קיימים קשיים ותחושת חוסר אונים. אבל יחד עם זאת, מדובר בידע שניתן בהחלט לרכוש אותו ואף נלמד גם תוך כדי העשייה בשטח- מה שאומר שחוסר בידע הזה אינו דרך ללא מוצא ואינו מעמיד את המדריך הטרי ככישלון צפוי מראש חלילה.

[הדרך להחלטה הנכונה]
תחילה כדאי לך לחשוב עם עצמך ואולי אף לשתף אדם קרוב אלייך (משפחה, חברה, דמות חינוכית מבי"ס או כל אדם אחר שמכיר אותך ואת רואה בו מתאים) בהתלבטות האם לעזוב או להישאר. זכרי שההדרכה אמורה להיות תקופה משמעותית ומצמיחה בחיים על אף הקשיים שהיא מביאה איתה, ואם את מרגישה שאין דרך שתאפשר לך גם להינות ולהרוויח מהתקופה הזו בהחלט לגיטימי שתקבלי החלטה לסיים את תפקידך בהדרכה. מכיוון שניכר שאת חושבת על טובת החניכות שלך, אז חשוב לציין שבסך הכל גם הן לא מרוויחות אם את עושה דברים שלא מתוך הנאה וחשק מה שגורם בעצם לשני הצדדים להפסיד חוויה ותהליך שאמורים להיות מצמיחים מעשירים וחיוביים.


במידה וקיבלת החלטה להישאר בהדרכה ולמצוא את הדרך והפתרונות לשנות את המצב הקיים, אני ממליצה לך למצוא מישהו שיוכל להיות גורם מלווה עבורך ויסייע לך בהתמודדות עם השטח- זה יכול להיות רכז הדרכה מטעם תנועת הנוער, קומונרית, מדריכה לשעבר, מישהו מהמשפחה שמבין בתחום וכדו´. כל אחד מאיתנו מוקף באנשים טובים ומוכשרים שישמחו לעזור ולתת מהניסיון שלהם. בתור התחלה, נסו להבין יחד מהם הקשיים הספציפיים שאת חווה בתהליך ההדרכה- האם הקשר מול החניכות? הכנת הפעולות? העבודה בצוות ההדרכה של הסניף? וכדו´. לאחר מכן כאשר הדברים יותר ברורים, יותר קל לחפש יחד פתרונות לכל אחד מהקשיים.


ציינת בפנייתך שכרגע את מדריכה לבד, מה שלא מקל את התחושות והעומס שמוטל עלייך. במקרה כזה כדאי לברר אם יש אפשרות להכניס איתך מישהו (אפילו באופן זמני) שיוכל לחלוק איתך את התפקיד.


בנוסף, לפעמים שיח פתוח ואמיתי מול החניכים יכול להוות פתרון למצב- ניתן לנסות לקבוע הזדמנות לאסוף את כולן, באווירה נוחה, ולדבר איתן על המצב כאשר המטרה היא לגייס אותן איתך למאמץ משותף ולקראת תהליך חיובי ומצמיח.


במידה ותבחרי בכל זאת לסיים את תפקידך כמדריכה, אני ממליצה לך להתייעץ עם דמות מחייך שתוכל לעזור לך איך לחשוב לעשות זאת בצורה הטובה והנכונה ביותר עבורך ועבור החניכות שלך. חשוב לסיים באווירה טובה ולא חלילה בכעס או רגשות שליליים.


מאחלת לך שיהיה המון בהצלחה בכל דרך שתבחרי ושתצאי מחוזקת ותצליחי להביא את עצמך לשמחה ולשקט נפשי בכל מקרה.
במידה ותרצי להרחיב בנושא או לשאול דבר מה בעניין את מוזמנת לפנות בשמחה דרך המייל.


משאת
masethm@gmail.com


כתבות נוספות