שאל את הרב

למה ה' מוזכר כרבים ולמה לפעמים הוא נקבה ולפעמים זכר?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/05/16 18:44 ד באייר התשעו

שאלה

כבוד הרב,

אני חדש ביהדות וכרגע אני ממשיך להתעמק בה, נתקלתי בדבר אני לא יכול לעבור אותו- למה השם של אלוקים הוא ברבים? ולמה ה' מוזכר בתנ"ך כאלים רבים? ולמה לפעמים ה' מוזכר כזכר ולפעמים כנקבה?

הנה, למשל פסוק שכביכול אומר שה' הוא לא "אני" אלא "אנחנו": "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו".

אני לא מבין למה ה' מוזכר ברבים. למשל, הנה עוד דוגמא לכך, סיפור מהתנ"ך בזמן שבנ"י כבר גרו בארץ ישראל:

- * * * *

בזמן מלחמה עם אחד מהעמים העוינים(אני לא בטוח אם אלו העמלקים או הפלשתים, אני לא זוכר טוב כל כך את הסיפור הם לקחו לנו את ארון הקודש או חפץ קדוש כלשהוא אבל אני כמעט ובטוח שזה ארון הקודש והם שמו אותו אצלם בהיכל כלשהוא כאשר באולם הנ"ל היה גם פסל של האל שלהם. באותו לילה הפסל נפל ונשכב מול החפץ כאילו הוא משתחווה לו, והרגליים והידיים שלו נחתכו. ביום שלמחרת העם ההוא החזיר לנו את החפץ בגלל זה אבל זה כבר לא קשור....

- * * * *

הקטע הוא שה' או אחד מהנביאים הסביר את המקרה בכך שה' הוא חזק מכל האלים ואין אחד חזק כמוהו, הוא חזק מכולם. כמו פה שהפסל השתחווה לחפץ הקדוש(לקדושת ה'). אז אני לא מבין כלל וכלל מה קורה פה. אם ה' היה אחד הוא היה יכול להסביר את המקרה בכך שאין אלים אחרים ממנו ולכן כל פסל שהוא מציג אל אחר ממנו הוא פשוט מזוייף ולכן משתחווה לחפץ הקדוש אבל פה הוא אמר במפורש שהוא חזק מכל האלים וכל האלים חלשים ממנו לכן כך קרה...

אני מאוד אשמח אם הרב יעזור לי כי בשבילי זאת המכשול הגדול ביותר שעברתי ביהדות עד כה ולא מצאתי תשובה מספקת באינטרנט ואת הרב בבית הכנסת ובישיבה לא נעים לשאול...

תשובה

שלום וברכה

ראשית, ברוך הבא.

נושא השמות של הא-לוהים הוא אחד הנושאים שנידונו באריכות מרובה, בעיקר לפני מאות שנים, בתקופת רבני ספרד במה שקרוי ימי הביניים. הם לימדו אותנו כי יש לקב״ה שמות רבים, בשל העובדה שהשמות האלה מבטאים רב-גווניות בדרכי ההתגלות האלוקית. הוא מתגלה לעתים כא-לוהי הדין, ואז שמו ״א-לוהים״; הוא מתגלה כאדון כל, ואז הוא קרוי ״א-דני״; הוא מתגלה כמי שהוא מקור כל ההויה כולה, ואז שמו מורכב מהאותיות יוד הא וו הא, וכדו׳. בשל כך, אנו מוצאים שמות רבים, ואנו מוצאים דרכים רבות בהן הקב״ה מתגלה.

הסיפור התנכ״י שאתה עוסק בו נמצא בשמואל א פרקים ד-ז. הוא אינו קובע כי לאלילים האחרים יש כוח כלשהו; הוא מלמד כי רק כי כך האמינו הפלשתים, והם שראו באלוהי דגון או אלוהי אשדוד פסלים בעלי כוחות חזקים מאוד. ואכן, העובדה שארון ברית ד׳ גרם לנפילת כל האלילים האלה הייתה לגבי עדות חדה וברורה על כך שכדאי להם להשיב את ארון הברית לעם ישראל, שכן הוא עושה בהם שמות.


כל טוב

כתבות נוספות