שאל את הרב

טעם הצניעות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 11/03/16 01:59 א באדר ב'

שאלה

שלום!

כמו רבות מהנשים, גם לי הלכות צניעות לא נהירות לגמרי. ואשמח אם תוכל להסביר לי טעמן ובמיוחד את הסיבה לאורכים הספצייפים של הבגדים שההלכה דורשת (חולצה 3/4 וחצאית מעבר לברך).

עד כה מצאתי הסברים שונים לצניעות הלבוש אך אלו לא הניחו את דעתי-

1. הצניעות הפנימית מתבטאת בצניעות החיצונית וכ'ו. (באופן בסיסי מסכימה אם האמרה. רק שואלת מדוע אז גם לגברים אין גדרים כה מחמירים לצניעות כמו לנשים? גם הם צריכים צניעות נפשית.. ומדוע נשים לא צריכות להתלבש בצניעות ליד נשים אחרות? ואם הצניעות היא בשביל צניעות נפשית, לשם מה ההתעסקות הזו בס"מ של האורך- אפשר פשוט שכל אחת תתלבש באופן מכבד).

2. הצניעות מסמלת לסובבים שאני דתייה ישר במפגש הראשוני. (זה אחלה שידעו ישר שאני דתייה, רק שאם זו הסיבה אין צורך דווקא בלבוש "הלכתי" של חולצה וחצאית ארוכות. שהרי אפילו חצאית סמלית תענה על הצורך ותראה שאני דתיה. ונגיד אצל נשואות-כיסוי ראש יסמל שהן דתיות).

באופן כללי נראלי שהצניעות מטרתה לגרום לכך שהנשים לא "יפתו" את הגברים. ואז החצאית משמשת באותו תפקיד כמו הבורקה האירנית.

סיבה כזאת נשמעת לי לא הגיונית בעליל. זאת הגבלה קשה על הנשים בשביל הגברים.

בקיצור, אשמח להסבר בנושא טעם צניעות הלבוש.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

אני מצטער על העיכוב בתשובה.

הצניעות בלבוש נובעת בעיקר מהיחס המיוחד של התורה לגוף. התורה אינה עוינת את הגוף – להפך, הוא חשוב בעיניה מאוד. התורה אפוא מבקשת למקם את הגוף במעמדו הראוי – מחד גיסא הוא קיים ומשפיע, ומאידך גיסא הוא אינו ממכר אלא שותף בעולם הרוחני של האדם. ככל שלגוף יש יותר משמעות - כך הוא מעוטר יותר בצניעות. לפיכך, אכן גם על גברים חלים דיני צניעות, אם כי שונים – בשל ההבדל בין איש ואישה; גם בין נשים יש דיני צניעות, אם כי לגוף יש פחות משמעות בחברה של נשים בלבד, וממילא היחס אליו שונה, וכן הלאה.
את צודקת כי אפשר שטוב היה יותר אם לא היו מודדים את זה בסנטימרים. אולם, זה אופייה של ההלכה, שגם עקרונות גדולים ונשגבים היא מכמתת, והיא מודדת כל דבר, ומכניסה את זה לשפה משפטית. ואת צודקת, כי העיקר הוא הצניעות המהותית.
כל טוב ויישר כוח על הבירור


כתבות נוספות