שאל את הרב

מהי שנאת חינם

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/08/09 01:12 יט באב התשסט

שאלה

שלום, יש לי כמה שאלות על המושג שינאת חינם, כי אני לא מבין אותו ומרבים להשתמש בו, במיוחד בימים האחרונים.

1. האם שינאה כלפי מי שעובר על חוקי התורה היא הגיונית? או שזה תחת ההגדרה של שנאת חינם בגלל חילוקי דיעות?

2. האם שנאת האויב שלי (למשל את החיזבאללה) זה שנאה מוצדקת או שבכל מיקרה שנאה היא שנאת חינם‚ והגדרה טובה יותר לאויב היא יריב?

3.האם בתרבות המודרנית‚ מערבית‚ נכון לתת דוגמאות של שנאת חינם כמו:

שנאת הנאצים את היהודים?

שנאת לבנים את השחורים?

שנאת עולים חדשים?

ובהקשר נוכחי - שנאת הומואים?

4. אם קיימת שנאה מוצדקת לפי היהדות. מה תכליתה?

תודה מראש על התשובות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה


אכן, קשה מאוד להגדיר את המושג שנאת חנם – הלוא בדרך כלל בני אדם שונאים אנשים אחרים בשל סיבות שונות, ועל כן קשה לקרוא לדבר "חנם". אני מבאר לעצמי את המושג הזה כך: שנאת חנם היא שנאה בה כאשר בוחנים את הסיבות לשנאה שהן כן קיימות מול הנזקים והרוע שהיא מביאה בכנפיה, יש להגיע למסקנה כי עדיף לוותר על השנאה מאשר לדבוק בה. מי שממשיך לדבוק בה – הוא השונא חנם. הביטוי "שנאת חנם" אפוא אינו זהה לביטוי "שנאה ללא שום סיבה". להפך, יש לשנאות אלה סיבות, וה"חנם" המוצמד לשנאה זו היא העובדה שמול הסיבות יש סיבות נגד כבדות משקל, וכשאדם בוחר להמשיך לשנוא – זו שנאת חנם.

א. לאור הגדרות אלה, יש בהחלט סיבות טובות לשנוא את העובר על דברי התורה במזיד ובשאט נפש. אף על פי כן, שנאה כזו עשויה להיות שנאת חנם, כי יש הרבה דברים העומדים מנגד. בראש ובראשונה דברי התוספות הידועים במסכת פסחים "...כיון שהוא שונאו גם מחבירו שונא אותו דכתיב (משלי כז) כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם ובאין מתוך כך לידי שנאה גמורה ושייך כפיית יצר" (פסחים קיג ע"ב), לאמור: שנאה זו אינה מקדמת לשום מקום, אלא להפך. לא זו בלבד, אלא שהיא אף מזיקה לנושאים אחרים. על כן, השונא את מי שאינו מקיים מצוות בדרך כלל הוא שונא חנם.
ב. כאשר מדברים על אויבים יש לבחון את טיב האויב. אם הוא שונא אותנו על שום מה שאנחנו – ראוי מאוד לשנוא אותו (אך להיזהר מהנזקים הפנימיים ששנאה עלולה לדרדר אותנו אליהם); אם זה אויב בו יש ניגוד אינטרסים והוא נלחם בנו כתוצאה מהאינטרסים שלו – אין מקום לשנאה.
ג. לא הבנתי את השאלה.
ד. לשנאה שתי תכליות. קודם כל, לבטא את האמת שיש בסלידה מן הרע; שנית – יש בה מוטיבציה להיאבק ברע במקום שיש להכריתו.


כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות