שאל את הרב

גילוי עריות - דחוף!!

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 20/11/06 19:47 כט בחשון התשסז

שאלה

שלום כבוד הרב.

אני נערה דתיה, לומדת באולפנא בכתה יב'.

השנה התחלנו ללמוד בתושב"ע את הנושא "אישות ומשפחה". בזמן שלמדתי למבחן נתקלתי בכותרת "יהרג ואל יעבור", שם נכתב "בכל מצוות שבתורה אם אומרים לו לאדם עבור עליהן ולא תהרג, יעבור ואל יהרג. חוץ משלוש עבירות - עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות, שבהן יהרג ואל יעבור. להלכה נפסק בשולחן ערוך שחובה זו של יהרג ואל יעבור אינה רק באיסורי עריות שיש בהם חיוב מיתה בלבד, אלא אף באותם איסורי עריות שהם בלאו בעלמא כגון "לא תקרבו לגלות ערוה. וכן כתב ה"חפץ חיים": מה שכתבנו דמחוייב למסור נפשו על העריות, לאו דווקא על הבעילה בלבד, אלא אפילו על חיבוק ונישוק של כל העריות או נכרית או נידה, אפילו הכי הדין דיהרג ואל יעבור... אף אבזרייהו דעריות האסורים מדרבנן הם בכלל גילוי עריות ויהרג ואל יעבור."

(לעיון: "בית נאמן"-אישות ומשפחה)

אם כן, אני מניחה ששאלתי דיי מובנת, האם גילוי עריות זה לא רק בין קרובי משפחה כמו שחושבים רוב האנשים? האם חיבוק\נישוק זו עבירה כ"כ חמורה שצריך למות ולא לעבור עליה?

אשמח לקבל תשובה בהקדם, כי כשקראתי את זה, פשוט הופתעתי..

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה
א. אמת הדבר שעריות הם ייהרג ואל יעבור. לא זו בלבד אלא שאם כופים על האדם קשר עם ערווה גם ברמות נמוכות יותר של קשר כפי שציינת זה ייהרג ואל יעבור.
ב. אולם, כשבאים לפסיקה הממשית כאן התמונה מורכבת יותר. ראשית, כפי שציינת העריות של ייהרג ואל יעבור הן עריות ממש – נישואין, קרובים וכדו'. שנית, החיבוק והנישוק המחייבים ייהרג ואל יעבור זהו חיבוק ונישוק של תאווה מינית. חיבוק ונישוק אחרים אסורים אף הם אולם הם לא ייהרג ואל יעבור. כשאישה מושיטה יד לאיש לשלום זה לא ייהרג ואל יעבור, ובמצבים מסוימים יש להשיב לחיצה פשוטה ולא להלבין פנים ברבים. שלישית, גם בתוך המשפחה מותר לבת לגעת באביה ולאם בבנה.
ג. על כן, כיוון שזה יסוד קדושת האומה הישראלית יש להחמיר מאוד בקשר גופני עם עריות ובכלל בין המינים – חוץ מזוגיות – אך מכאן ועד לנתינת דמי ישראל למיתה – המרחק גדול.

כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות