שאל את הרב

הוכחה לנצרות מספר ישעיה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/07/04 15:43 טו בתמוז התשסד

שאלה

שלום !

לפני שאביע את תהייתי, אני רוצה לציין שאני מאמינה באמונה שלימה ב"ה. אך כשקראתי את הפרק הזה אתמול זה החל לעורר בי תהיות ולא יכולתי להתאפק מלשאול ולגלות את ההסבר לכך.

ישעיה נג' לכאורה נותן אסוציאציה לישו, במיוחד לאחר שאתה בודק את הפירוש של הפסוקים. אתה ממש מוצא את הסיפור עליו, כאילו ישעיה ממש ניבא עליו.

אשמח אם תתן לי הסבר על כך.

תודה מראש,

מיכל.

תשובה



למיכל שלום,
דבר ראשון - טוב שהפרק עורר שאלות. התנ"ך הוא דבר ה' שניתן לנו ואנו שרוצים להבין את דברו, שואלים על מנת להתקרב יותר.
בפשטות, אם תתבונני ברש"י ובפרוש דעת מקרא, תוכלי לראות כי הפרק מדבר על הגויים שמתבוננים על עם ישראל ומתפלאים על הגדולה של עם שהיה שפל "לא תואר לו ולא הדר" (ג') הגויים מתוודים ואומרים שראו בעבד ה' כ"נבזה וחדל אישים איש מכאובות וידוע חלי..."  אדם מלא במכאובות שלא ראוי להמנות בכלל האישים.
באמת זו היתה טענת הנצרות כל הדורות, שהשפלת ישראל בגלות מוכיחה שהקב"ה עזב אותם. והנה, בדור הזה אנו רואים בדיוק מה שהפרק אומר – "מי האמין לשמועתנו". עם ישראל קם לתחיה, העצמות המרוסקות מתאחדות, הן מקימות מדינה שמהר מאוד התפתחה מהרבה מאוד בחינות (וגם אם יש קשיים, זה מתגמד לעומת ההתקדמות הכללית ולעומת המצב שהיה בגלות).
כך שנראה לי שהפרק הזה מהווה דווקא סטירת לחי לנצרות.

בנבואה בפרק הזה נקראת "הנבואה על עבד ה'". אפשר למצוא בנחמות ישעיהו את הכינוי "עבד ה'" כשייך לעם ישראל.
בפרק ל"ב נאמר "חשף ה' את זרוע קדשו לעיני כל הגויים וראו כל אפסי ארץ את ישועת אלוקינו".. (י') ובפרק ל"ג הפרשה מאריכה בסיפור תגובות הגויים כשרואים את הישועה.
בימי בית שני נאמרו כמה שיטות לגבי מי הכינוי שמופיע בפרק הזה- " עבד ה'".

1. עבדי- הוא ישעיהו הנביא בעצמו. 2. עבדי-איש מסוים מן האנשים המפורסמים בקורות עמ"י כגון:יאשיהו מלך יהודה, יהויכין מלך יהודה, ירמיהו הנביא. 
3. עבדי הוא מלך המשיח. 4. עבדי הוא כלל עם ישראל.
בנוסף לכך ישנה שיטה ש"עבדי" היא דמות חזונית אידיאלית של צדיק כמו איוב, או אדם מעונה המוסר עצמו על קידוש ה'. כמו ר' עקיבא וכו'.
הדת הנוצרית נאחזה בפירוש של השיטה ה-3 שעבדי הוא משיח בן דוד והם פירשו את הנבואה הזאת על מה שלדעתם אירע למי שהאמינו בו כמשיחם.
לכן מאז ועד היום פירוש הנבואה הזאת תופס מקום חשוב בויכוחים שבין הנוצרים וחכמי ישראל. ההוכחות שנתנו חכמים הם על הפירוש הזה של מלך המשיח והראו שהפשט לא מתיישב עם פרושם. אנו יודעים ממדרשים, מאגדות חז"ל ופיוטים שהביטוי "עבדי" מצוי כשמתארים את משיח בן דוד שיבוא בזמן הגאולה.
"וכסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין"...

ישנו מדרש שמחזק את הציור על משיח בן דוד המעונה והחולה. מסופר במסכת סנהדרין צ"ח ע"א על ר' יהושוע בן לוי שמצא את אליהו הנביא עומד בפתח המערה של רשב"י. ר' יהושוע שאל את אליהו" מתי יבוא המשיח? ענה לו: שאל אותו עצמו..אך היכן יושב? -על פתח העיר ומה סימנו?  עונה אליהו:
יושב הוא בין עניים סובלי חלאים, וכולם מתירים תחבושות וקושרים בבת אחת והמשיח מתיר תחבושת אחת וקושר אחת, סבור המשיח שמא אתבקש לגאולה ולא אתעכב עד שאחבוש את כל פצעי.
עם ישראל צריך לעמוד איתן נגד נסיונות של הנצרות להחליש. אנו יודעים את מקומנו ובחירתנו כעם ה'. נכון ישנם ויכוחים ומחלוקות שונות, אך על לנו ליפול בביקורות שונות. אפשר ורצוי ללמוד ולהעמיק. ועל כך יישר כח על הבירור שאת דורשת.
מקווה שעניתי ולו במעט על שאלתך
אשמח לתגובה.

כל טוב ובהצלחה, עדי.
חברים מקשיבים.

למיכל – שלום!
אם יורשה לי להוסיף על דבריה של עדי עוד דבר – אני חושב שהפרשנות הנוצרית לפרק היא קצת מגוחכת. אי אפשר לנתק פרק אחד מכל הספר ולפרש אותו איך שרוצים בהתעלמות מופגנת משאר הספר. הרי נבואות ישעיה מלאות בנחמות לעם ישראל, נחמות שאומרות שהגלות היא זמנית ועם ישראל ישוב בסופו של דבר לאדמתו. אשרינו שזכינו שנבואות הנחמה מתחילות להתגשם לנגד עינינו.
הנה לדוגמא נבואה שהתחלנו לחזות בקיומה – פרק ס:

(א) קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרָח:
(ב) כִּי הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּה אֶרֶץ וַעֲרָפֶל לְאֻמִּים וְעָלַיִךְ יִזְרַח ה' וּכְבוֹדוֹ עָלַיִךְ יֵרָאֶה:
(ג) וְהָלְכוּ גוֹיִם לְאוֹרֵךְ וּמְלָכִים לְנֹגַהּ זַרְחֵךְ:
(ד) שְׂאִי סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ בָּנַיִךְ מֵרָחוֹק יָבֹאוּ וּבְנֹתַיִךְ עַל צַד תֵּאָמַנָה:
(ה) אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ כִּי יֵהָפֵךְ עָלַיִךְ הֲמוֹן יָם חֵיל גּוֹיִם יָבֹאוּ לָךְ:
(ו) שִׁפְעַת גְּמַלִּים תְּכַסֵּךְ בִּכְרֵי מִדְיָן וְעֵיפָה כֻּלָּם מִשְּׁבָא יָבֹאוּ זָהָב וּלְבוֹנָה יִשָּׂאוּ וּתְהִלֹּת יְקֹוָק יְבַשֵּׂרוּ:
(ז) כָּל צֹאן קֵדָר יִקָּבְצוּ לָךְ אֵילֵי נְבָיוֹת יְשָׁרְתוּנֶךְ יַעֲלוּ עַל רָצוֹן מִזְבְּחִי וּבֵית תִּפְאַרְתִּי אֲפָאֵר:
(ח) מִי אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה וְכַיּוֹנִים אֶל אֲרֻבֹּתֵיהֶם:

ראי עוד קישור בעניין הנצרות:
https://www.kipa.co.il/noar/n_ask_show.asp?id=42638
יעקב, חברים מקשיבים.
yaakov@makshivim.org.il

כתבות נוספות