פרשת פינחס: מילה תרתי משמע

על כוחו של הדיבור וכוחה של המילה. הרב הלל מרצבך על פרשת פנחס

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 13/07/17 23:26 יט בתמוז התשעז

פרשת פינחס: מילה תרתי משמע
הרב הלל מרצבך, צילום: באדיבות המצלם

ע"פ רעיון ששמעתי מהרב דן מרצבך זצ"ל:

 

פעם נשאלתי על ידי אחת מבנותיי: "אבא, למה אסור להגיד מילים לא יפות, זה סתם מילים?". חשבתי קצת, וניסיתי לענות לה: "כשאנו מדברים מילים לא יפות, זה משפיע על ההתנהגות שלנו, כי לדיבור יש כוח!".

 

שני איברים ללא בן זוג

לכל איבר בגוף יש לו מקבילה: 2 ידיים, 2 רגליים, 2 אוזניים, 2 עיניים, 2 נחיריים. חוץ משני איברים: הלשון, ואיבר המילה.

הבן איש חי (חומת אנך בראשית פרשת ויגש אות ו) מבאר שבשני איברים אלו עיקר יצר הרע: "עיקר היצר במעור ובלשון". ועוד כתב (חומת אנך במדבר פרשת במדבר אות א): "והני בי תרי תרין דאינון חד דברית הלשון והמעור כחדא שריין. והפוגם ברית הלשון הוא פוגם ברית המעור". וכן כתב השל"ה הקדוש (שער האותיות אות ש – שתיקה).

 

בלעם בכוח הדיבור וכוח העריות

בפרשת בלק, רואים שבלעם מנסה לקלל את עם ישראל (כוח הדיבור) ולא מצליח, עד שמביא עליהם קללה דרך בנות מדיין, ועם ישראל פוגם בכוח בברית המילה.

כוח הדיבור וכוח העריות אינם נפרדים זה מזה גם בדמותו של בלעם. כל דמותו של בלעם שטופה בדיבור שלילי וקשר לעריות: הקב"ה מתגלה אליו בטומאתו: "ויקר" - מלשון קרי, אתונו אומרת "הסכן הסכנתי לעשות לך כה", ומפרשים חז"ל לשון "סוכנת", שהיה בא על אתונו. ועוד אומרים חז"ל, כי בלעם היה עושה קסמיו עם אמתו. כל כולו היה שרוי בתאוות העריות, בצורתה היותר שפילה ומתוך כך הביא את עצתו לפגוע בישראל דרך הפיתוי של בנות מואב.

 

כוח יצירה וכוח הקלקול

לשני האיברים הללו הפה ואיבר המילה יש כוח יצירה מיוחד: הדיבור, וההולדה.

כפי שכוח היצירה שיש באיברים הללו, יש גם את כוח באיברים הללו את כוח הקלקול: אכילה, גסות הדיבור, לשון הרע, וניאוף חלילה. בלעם ניסה להפיל את עם ישראל על ידי כוח הדיבור ולא הצליח, אך הצליח להפיל את עמ"י על ידי פגם בקדושת הברית.

 

חטא אדם הראשון וחוה גם תלוי בשתי הבריתות

בחטאם של אדם וחוה הם חטאו בפיהם על ידי שאכלו מה שה' אסר עליהם, ומיד אח"כ הם התביישו שהם ערומים. שוב רואים את הקשר בין ברית הפה לבין ברית הערווה.

 

פגם דור המבול ודור הפלגה

השפת אמת (נח תרנד) כותב שאף שני החטאים בפרשת נוח קשורים לשני הפגמים הללו. אצל דור המבול היה חטאם בפגם הברית "כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ". ואילו דור הפלגה חטאו בכוח הדיבר ולכן ה' בלל שפתם.

 

פינחס כתיקון לבלעם

התיקון של בלעם זה פינחס. פינחס היה קנאי לה'. והצליח לתקן את שני הפגמים הללו.

פינחס תיקן את ברית הדיבור על ידי תפילה "ויעמד פינחס ויפלל" וביארו חז"ל שפילול זה מלשון תפילה. וכן ע"י הדיבור בלימוד התורה שבא למשה ושאל אותו מהי ההלכה של הבועל ארמית, ומתוך לימוד התורה הלך ועשה את מעשהו. וכך תיקן את פגם הברית ע"י הריגת זמרי בן סלוא וכזבי בת צור בשעת מעשה עבירה.

 

הקשר בין קדושת הדיבור לקדושת הברית

בהקדמה לספר אגלי טל, כותב האדמו"ר מסוכצוב על הקשר בין כוח קדושת הדיבור וכוח קדושת הברית

"תיקון הברית תלוי ביותר בלימוד התורה. וביותר בלימוד התורה בעיון. על פי מה ששמעתי מאדמו"ר זצ"ל בפירוש דברי הזוהר הקדוש שעל חטא שז"ל אינו מועיל תשובה משום דתשובה הוא מלב, כדכתיבו "ולבבו יבין ושב ורפא לו". ופגם שבזרע הוא במוח והרי הקלקול למעלה ממקום התיקון... נעשה התיקון ע"י יגיעה ועיון לימוד התורה והטעם כנ"ל מפני שהתיקון הוא במוח".

נראה שכוונתו שהתיקון לפגם הברית בא מכוח לימוד התורה, שזה המפתח של האדם להגיע לקדושה.

 

לסיום

בזכות התיקון שעשה פינחס לברית הלשון וברית המילה זכה לברית השלום. אנו צריכים לדעת שכדי להגיע לשלום (מלשון שלמות) אנו זקוקים לתקן את הפגמים הללו. ובפרט בתקופה האחרונה, וימי בין המצרים, כולנו נזקקים להשתדל יותר בתחום של קדושת הפה מה מדברים ומה מספרים, וכמובן קדושת הצניעות להישמר מכל רע, ורק כך נזכה לברית שלום במהרה בימינו.

שנזכה לשמור על שתי קדושות הללו, וה' הטוב ישרה עלינו שכינתו בקרוב.