השתטחות על קברי צדיקים

הילולת הרשב"י במירון גוררת אחריה תעשיה שלמה מסביב. על השתטחות על קברי צדיקים בכלל, על יציאה לאומן לקבר רבי נחמן, על יום פטירת צדיק כיום שמחה (בימים טרופים אלו) ועל קברי חיילים כקברי צדיקים. ראיון ל"ג בעומר עם הרב אבינר.

חדשות כיפה עידן יוסף 16/12/02 00:00 יא בטבת התשסג

לקראת ל"ג בעומר ישנה נהירה של המונים לפקוד את קברו של רבי שמעון בר יוחאי. האם זה לא נראה בעיניך פולחן אלילי להשתטח על קברים?
לא. השתטחות על קברים כבר כתובה במדרש. כלב בן יפונה הלך להתפלל על קברותיהם של אברהם, יצחק ויעקב במערת המכפלה. זה לא שעובדים לאברהם, יצחק ויעקב. מבקשים מהם שיתחננו עבורנו ובזכותם יהיה טוב. אני אף פעם לא הייתי שם, אבל יש אומרים שכל המאורע הזה הופך למעין פיקניק או משהו כזה לא מכובד. טוב, עצם ההשתטחות על קברי צדיקים, היא דבר שיש לו מקום בעבודת השם. לא עובדים את הצדיקים, אלא מבקשים מהצדיקים שיתחננו עבורנו. אבל כל מיני בלגאנים שקורים שם, זה יכול להיות, אבל זה לא קשור לרבי שמעון בר יוחאי.
מה התייחסותך לכל תעשיית הסגולות, הקמיעות והלחשים שפורחים סביב הקבר?
זה תלוי מה קורה שם. לבוא ולהשתטח על קברי צדיקים בחרדת קודש זה בסדר, אבל אם עושים מסביב בלגאן והופכים את זה ל"זול", זו בעיה של ה"זול" ולא של קברי צדיקים.
למה נהוג לעשות בל"ג בעומר הילולה ולא יום אבל, הרי בסופו של דבר מדובר בתנא קדוש שהלך לעולמו?
זו סיבה מיוחדת. ביום שנפטר הוא אסף את כל תלמידיו וגילה להם סודות שלא גילה כל החיים. מה שנקרא "אידרא רבה" ו"אידרא זוטא" (האסיפה הגדולה והאסיפה הקטנה). כיוון שכן, זה יום הילולה גדול. אמרו בדרך דרוש שאנחנו מאורסים עם התורה, באירוסין הקשר שלך עם ארוסתך הוא קשר רחוק. אתה מאורס, אבל למעשה, לא נמצאים יחד. וכשאתה מתחתן, אז נמצאים יחד. התורה היתה בבחינת "ארוסה", וכעת, משגילה הרשב"י את הכל, זו הילולה, כלומר חתונה. ההילולה היא יום גדול ולכן שמחים. יום ההילולה הזה הוא זה יוצא מן הכלל.
האם לאור המצב הבטחוני ראוי למעט בשמחה ולא לעורכה בריש גלי?
להפך. כיוון שהמצב קשה צריך הרבה עוז והרבה גבורה והרבה שמחה כדי להחזיק מעמד. דווקא השמחה היא שנותנת כח להחזיק מעמד.
בדרשתו השבועית, אמר הרב עובדיה יוסף כי יש לסלול בעליה לקבר שבילים נפרדים לגברים ונשים. האם אתה תומך ברעיון?
תראה, אני לא יכול להיכנס לפרטים, אבל את זה אמרתי קודם, שההילולה צריכה להיעשות באופן מכובד ויפה. אם זה "זול" זה לא טוב. לא צריך שיהיה "זול", צריך שיהיה על פי ההלכה, שזה טוב. ערבוב גברים ונשים זה דבר אסור. זה אסור תמיד, קל וחומר במקום קדוש
אז בוא ונפריד את כל הארץ, גברים לצפון ונשים לדרום...
זה לא הולך ככה. בכל הארץ, כשיש אירועים משותפים, צריך להפריד. קל וחומר, אם מדובר באירועים קדושים. גם אם זה לא אירועים קדושים צריך להפריד.
ומה יעשו בעלי משפחות?
כמו שבבית הכנסת אדם לא מתפלל יחד עם אשתו. אמנם הוא אוהב את אשתו, אז כל הזמן הוא עם אשתו ובבית הכנסת הוא לא עם אשתו. אפילו כתוב בשולחן ערוך שלא לנשק את בניו הקטנים בבית הכנסת. מה, אסור לנשק ילדים? לא, זה מעולה לנשק ילדים, אבל בית הכנסת זה בשביל עבודת השם.
לבני ישיבות מותר להיות בהילולה במירון?
הם צריכים לתפוס פינה מכובדת ולא "זולה".
אם כבר, דיברנו על קברות צדיקים, מה דעתך על חסידי ברסלב הטסים בהמוניהם לאומן בראש השנה לציונו של רבי נחמן מברסלב?
באופן פשוט, אסור לצאת מארץ ישראל, אלא בשביל מצווה. להיות על קברי צדיקים זו מעלה, זו תועלת רוחנית, אבל לא מצווה. כיוון שאין זו מצווה, אז זה לא מצדיק את הטיסה. גם לו היתה מצווה להשתטח על קברי צדיקים "המבלי אין קברים" בארץ ישראל? הרי יש בארץ ישראל צדיקים גדולים מרבי נחמן, אברהם, יצחק, יעקב, רבי שמעון בר יוחאי וכו'. את המעלה של קברי צדיקים אפשר למצוא פה, אלא אם כן מדובר במישהו שיש לו קשר מיוחד עם רבי נחמן וכל "החיים" שלו ממנו. הרב שלמה זלמן אוירבך היה נוסע ונעצר ליד הר הרצל. היה יורד מהרכב ונעמד מול קברי צדיקים. מי שנהרגו במלחמה היו בעיניו כצדיקים.