לראשונה: קריאת רבנים משותפת לחתום על כרטיס אדי

בעקבות ההסכמות בין הרבנות הראשית למרכז הארצי להשתלות בנוגע לאופי הכרטיס, יצאו רבנים מובילים בציבור הציוני דתי בקריאה לתרום איברים. "כולם נרתמים כאיש אחד בלב אחד"

חדשות כיפה דויד ליבנה 21/02/18 11:49 ו באדר התשעח

לראשונה: קריאת רבנים משותפת לחתום על כרטיס אדי
ניתוח. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: Yaakov Naumi/Flash90

שינוי משמעותי בגישת הציבור הדתי והמסורתי לנושא השתלת איברים בישראל: לראשונה, שורת רבנים ומורי הלכה רבים ומובילים המזוהים עם הציונות הדתית על שלל גווניה, פרסמו קריאה לכלל הציבור ובמיוחד לציבור הדתי והמסורתי, לחתום על כרטיס אדי המחודש.

בקריאה הרבנים מדגישים את חשיבות תרומת איברים להצלת נפשות ואת דעת ההלכה התומכת בתרומת איברים, כל זאת, לאור פסיקת הרבנות הראשית לישראל.

הקריאה לציבור הדתי נעשית תחת הכותרת "תרומת איברים חובת הלבבות", ובה מדגישים הרבנים את ההיבטים ההלכתיים והרפואיים הנהוגים בארץ, ומסבירים כי תהליך קביעת המוות המוחי-נשימתי תואם את דרישות ההלכה.

בין החתומים על הקריאה ניתן למצוא את הרב שמואל אליהו, הרב יעקב אריאל, הרב מנחם בורנשטין, הרב אבי גיסר, הרב חיים דרוקמן, הרב צפניה דרורי, הרב דב ליאור, הרב אליעזר מלמד, הרב דוד סתיו, הרב רפי פוירשטין, הרב יהושע צוקרמן, הרב נחום רבינוביץ, הרב אביחי רונצקי, הרב אריה שטרן, הרב יובל שרלו ואחרים.

"זו הפעם הראשונה שכל ראשי רבני הציונות הדתית קובעים פה אחד ובלי הסתייגויות כי מצווה לתרום אברים מהנפטר לצורך הצלת נפשות", אמר חבר הכנסת לשעבר, עתניאל שנלר, שקידם את המהלך החדש. "במסר זה אנו יוצאים לציבור הציוני דתי, שידו האחת אוחזת בשולחן הערוך של הלכה היהודית ובידו השנייה בטכנולוגיה המודרנית המאפשרת הצלת חיים על ידי השתלה".

הוא הוסיף כי "העברת מסר ברור וחד של הרבנים פוסקי ההלכה הוא חוצה מתחים וגישות בין רבניים. מסר זה מחבר אידאולוגיה לימודית והשקפות עולם שונות בין בתי מדרשות, כולם נרתמים כאיש אחד בלב אחד להורות על חובת מצוות 'לא תעמוד על דם רעיך'".

כרטיס אדי המחודש

כרטיס אדי המחודשצילום: ללא קרדיט

לפני כחודשיים פרסם הרב אליעזר מלמד מאמר שבו קרא לציבור לחתום על כרטיס אדי, זאת בעקבות ההסכמות שהושגו בין הרבנות הראשית לישראל לבין המרכז הארצי להשתלות על אופי הכרטיס. קריאתו של הרב מלמד הגיעה אחרי שנים של התנגדות לכך מצדו. לאחרונה נערך במושב משואות יצחק כנס מיוחד שמטרתו העלאת המודעות לתרומות איברים, ובו הציג הרב מאיר נהוראי את הצדדים ההלכתיים של הנושא.

בשנת 2008 נחקק חוק מוות מוחי-נשימתי, שתואם את דרישות ההלכה על פי פסיקת הרבנים הראשיים לישראל. החוק קובע מי רשאי לקבוע קביעת מוות מוחי ואת תהליך הכשרתו. בנוסף החוק מחייב שימוש בטכנולוגיות משלימות של בדיקה מכשירנית על מנת לאשרר את קביעת המוות המוחי. בהתאם לחוק הוקמה ועדה ציבורית לבקרת קביעות מוות מוחי-נשימתי בישראל שבדקה למעלה מ-300 מקרים וכולם נמצאו תואמים את דרישות החוק והרבנות הראשית לישראל.

לאחר חקיקת החוק בהובלת המרכז הלאומי להשתלות, הוקמה ועדת היגוי משותפת של נציגי המרכז ומשרד הבריאות ונציגי הממסד ההלכתי שנועדה לבחון את הדרכים להגברת המודעות והסכמות לתרומות אברים בקרב הציבור הדתי המסורתי.

חברי הוועדה הגיעו להסכמות שמטרתן לתת מענה לחסמים שמנעו עד כה מרבנים ומורי הלכה מובילים לצאת בתמיכה גורפת לתרומות אברים ומהציבור הדתי המסורתי להצטרף למעגל התורמים. בהתאם לכך גובש נוסח חדש של כרטיס התורם אדי העונה על דרישות הרבנות הראשית לישראל וזכה לתמיכת רבנים וגדולי תורה.

לאור הסכמות אלה יוצא המרכז הלאומי להשתלות בשיתוף הרבנים בפנייה לציבור הציוני דתי והמסורתי כשהכוונה להגיע למאות אלפי חותמים, שעד כה נמנעו מסיבות של מסורת לחתום על כרטיס אדי המחודש או שחתמו על כרטיס בלבבי שמתייתר, לדבריהם, לאור השינויים המוסכמים. פניית הרבנים מופנית לכל אלה על מנת שיחתמו על כרטיס אדי המחודש, והחתומים על כרטיס בלבבי – להמיר אותו בכרטיס אדי המחודש.

בנוסף, בהתאם להסכמות שהתקבלו, הוכשרו עשרות רבנים על ידי הרבנות הראשית לישראל והמרכז הלאומי להשתלות בכל הסוגיות ההלכתיות והאחרות הקשורות להסבר על קביעת מוות מוחי נשימתי וליווי משפחות. הרבנים יכולים לקבל לידם על פי החוק את הרשומות הרפואיות וכל המידע הנדרש על פרוצדורת קביעת המוות וחשיבות תרומת איברים.

מתאמות ההשתלה של המרכז הלאומי להשתלות, הנמצאות בכל מרכז רפואי והמלוות את המשפחות המתבקשות לתרום את איברי יקיריהן, פועלות לצד הרבנים המלווים את המשפחות המבקשות לווי של רבנים בתהליך קבלת ההחלטה על תרומת איברי יקיריהן.