ליאון: "ירושלים זאת התחנה האחרונה בשבילי, לא מקפצה"

מפרגן לברקת ("עשה עבודה טובה"), מעריץ את טדי קולק ("מודל לחיקוי"), מתחייב שלא להעלות את הארנונה ("לא הפתרון") וחותם על כך שלא נראה אותו בפוליטיקה הארצית ("רוצה לעשות רק למען ירושלים"). משה ליאון בריאיון מיוחד ל'כיפה'

חדשות כיפה דויד ליבנה 20/05/18 20:29 ו בסיון התשעח

ליאון: "ירושלים זאת התחנה האחרונה בשבילי, לא מקפצה"
משה ליאון, צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

ביתו של משה ליאון נמצא בקומה העליונה בבניין דירות ירושלמי טיפוסי, שממוקם בלב שכונת רחביה היוקרתית. לאחר טיפוס של כמה גרמי מדרגות אני נכנס פנימה, מתנשף מעט, ואת פניי הוא מקבל בלחיצת יד חמימה כאילו מדובר בחבר ותיק.

על אף מעמדו ואופי השכונה שבה הוא מתגורר, ביתו של ליאון צנוע ומרוהט בפשטות, לא מוציא את העיניים. "אתה יושב עכשיו בדירה בבעלותי", הוא מדגיש בפניי, "אני ורעייתי רכשנו אותה. אני גר בירושלים בכיף ובשמחה ונהנה מכל רגע", הוא מוסיף.

את הדברים אומר ליאון כשאני מזכיר לו את הביקורת הציבורית שהייתה עליו לקראת הבחירות הקודמות לעיריית ירושלים, אז הכריז על מועמדותו בטרם היה תושב העיר בפועל. "הוכחתי נאמנות רבה גם לירושלים וגם לתושביה. הוכחתי גם אמינות במה שאמרתי שאני נשאר בכל מקרה בעיר", הוא מוסיף.  

תגור בירושלים עוד הרבה שנים?
"בעז"ה"

משה ליאון

"הוכחתי נאמנות". ליאוןצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

את הריאיון אני מחליט לפתוח דווקא בשאלה על מישהו אחר - ראש עיריית ירושלים הנוכחי, ניר ברקת, שהודיע לפני כחודשיים כי לא ירוץ לקדנציה נוספת בתפקיד, ושיתמודד על מקום ברשימת הליכוד בבחירות הארציות. ברקת הוא מי שמולו הפסיד ליאון בבחירות המוניציפליות הקודמות, אך לאחר מכן הצטרף לקואליציה בראשותו.

"בסופו של דבר ברקת עשה עבודה טובה מאוד בעיר וקידם אותה קדימה", אומר ליאון. "יש עוד הרבה מה לעשות בעיר, אבל אין לי ספק שהוא עשה עבודה טובה שהיו חייבים לעשות אותה", הוא מוסיף.

כניסתך לקואליציה של ברקת עשתה לך טוב?
"כעקרון אני איש של עשייה, ובסופו של דבר אני כאן בירושלים כדי לעשות לטובת העיר, לטובת התושבים ולטובת השכונות. אני חושב שאין דבר יותר טוב מלהיות בקואליציה לצורך כך, כדי שתוכל לבצע את מה שאתה חושב לעשות ואת מה שצריך לעשות לטובת העיר".

ברקת

"עשה עבודה טובה מאוד". ברקתצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ליאון מעיד על עצמו כי בשלוש השנים שבהן החזיק בתיק המנהלים הקהילתיים ושימש כחבר בקואליציה, עשה רבות למען העיר מתוקף שני התפקידים. "סייעתי לברקת בכל המו"מים שהיו בשנים האחרונות מול משרדי ממשלה מתוקף תפקידי כחבר בקואליציה, וגם בתור מחזיק תיק המנהלים הקהילתיים עשיתי רבות למען השכונות", הוא אומר.

בהקשר זה מצביע ליאון על שיקום השכונות כאחד מהישגיו הגדולים במהלך הקדנציה הנוכחית. "אני חושב שההישג הגדול שלי הוא שהעליתי את נושא השכונות בירושלים על סדר היום. ירושלים היא לא רק מרכז העיר והאירועים סביבו. ירושלים בסופו של דבר מחולקת על פי המנהלים הקהילתיים. כל שכונה היא כמו רשות מקומית קטנה וצריך לדאוג לה.

"בשנים האחרונות שבהן החזקתי בתיק המנהלים הקהילתיים, בהחלט חיזקתי אותם גם בתקציבים וגם בסמכויות. כשאני מסתכל אחורה היום ומשווה את המצב לעומת העבר - המנהלים הקהילתיים מייצגים יותר ויותר את השכונות ואת בעיותיהן בפני העירייה".   

במה תרמת למגזר הדתי בעיר?
"תרמתי רבות", הוא עונה מיד בלי להסס. "בכל פעם שיש בעיה כלשהי לקהילה או שכונה בציונות הדתית אני פועל למענה. לדוגמה, בשנתיים-שלוש האחרונות קידמתי תקציבים שייעדתי במיוחד לשכונת גבעת מרדכי וקידמתי את הציונות הדתית בשכונת חומת שמואל (שכונות עם ריכוזים גדולים של בני הציונות הדתית - ד.ל.). כמעט בכל שכונה שהציונות הדתית מעורבת בה ושעירבו אותי בבעיה כלשהי - דאגתי לפתור אותה", הוא מספר.

ליאון מציג לדוגמה את הקשר שנוצר בינו לבין הקהילה הציונית דתית בשכונת הר נוף שרובה חרדית, ומספר: "אימצתי אותה וסייעתי לה בתקציבים". הוא מוסיף כי פעל גם להביא לעיר מופעי אמנות שמתאימים לציבור הדתי, בהם הופיעו בין היתר ישי ריבו וחנן בן ארי.  

דוגמה נוספת לפעילותו למען הציונות הדתית היא סיועו לבית הרב קוק: "כשנכנסתי לתוך העניין בית הרב היה במצב שרצו לפנות אותו ולקיים שם פעילויות אחרות. בזכות הלחץ שהפעלתי הצלחתי לעצור הכל. בית הרב קוק קיים ואני מקווה שיהיה קיים עוד הרבה זמן. עד עכשיו אני מלווה את אנשי הבית".

נפתלי בנט

קשר טוב עם אנשי הציונות הדתית. בנטצילום: מרק ישראל פלאש 90

ליאון מספר כי הוא בקשר טוב מאוד עם אנשי הציונות הדתית בפוליטיקה הארצית, ובהם שר החינוך נפתלי בנט, שרת המשפטים איילת שקד ושר החקלאות אורי אריאל. "עבדתי איתם בשיתוף פעולה בכל מה שקשור לירושלים. במה שביקשתי מהם סיוע הם סייעו רבות לירושלים", הוא מעיד.

"מיותר לומר שאני איש הציונות הדתית", הוא קובע נחרצות, כשבין השורות ניתן להבחין בביקורת הסמויה שהוא מותח על אלו המפקפקים בו. "גם אני וגם ילדיי ונכדיי למדו ולומדים על ברכי הציונות הדתית. מטבע הדברים מערכת היחסים שלי עם הציונות הדתית מעולה", הוא מוסיף.

לדבריו, "אני חושב שבירושלים בעיית הפילוג של הציונות הדתית גורמת לכך שהיא לא מקבלת את מה שהיא יכולה לקבל והיא נפגעת לא מעט פעמים מבעיית הפיצול. אני מקווה מאוד שאוכל לייצג את הציונות הדתית ביד רמה ולהביא הישגים כי מגיע להם".

בנוגע לזהותו מבהיר ליאון: "אני עומד למעשה בין כולם. אני שומע כל מני דיבורים - אחד אומר שאני לא מספיק ליכוד, השני אומר שאני לא מספיק ציונות דתית. אני חושב שהמיוחד שבי הוא שיש לי הכרות עם כל השכבות השונות בירושלים. אין אף עיר בארץ עם כל כך הרבה סוגי אוכלוסיות, ואני חושב שדווקא אני טוב לזה. בזכות אופן ההידברות שיש לי עם כל האוכלוסיות אנחנו יכולים להשיג תוצאה מושלמת".  

איך יחסיך עם פוליטיקאים דתיים אחרים במועצת העיר, כדוגמת חגית משה, אריה קינג ודב קלמנוביץ'?
"יש לי מערכת יחסים נפלאה עם כולם. אני בקשר טוב עם כולם ולא נכנס למתח הפוליטי שיש ביניהם. שלושתם עושים רבות למען העיר. היו לי הרבה שיתופי פעולה איתם, וכשיש בעיה כלשהי בציונות הדתית אני פועל מולם".

יש סיכוי שמישהו מהם ירכיב את הרשימה שלך?
"כרגע אני לא מוצא סיבה לכך. כל אחד נמצא ברשימתו הוא ואני מאחל לכולם בהצלחה. דבר אחד בטוח זה שיום אחרי הבחירות אשתף עם כולם פעולה".   

דב קלמנוביץ

שיתוף פעולה אבל לא ריצה משותפת. קלמנוביץ'צילום: באדיבות המצולם

בעניין הרכבת רשימתו מספר ליאון כי מי שיהיה מספר 2 הוא יו"ר המנהל הקהילתי בגילה, עופר איובי. "אני רוצה רשימה שתעשה כמה שיותר למען העיר ושחבריה יהיו מעורים כמה שיותר בעיר. אני מבטיח שתהיה רשימה מאוד מעניינת ועם הרבה בעלי כישורים".

מה עברת בקדנציה הנוכחית שגרם לך להרגיש בטוח לרוץ לראשות העיר?
"זו לא רק הקדנציה הנוכחית. אני חושב שכל הניסיון שצברתי במהלך שנות חיי, גם במשרד רואי החשבון שניהלתי, וגם התפקידים הציבוריים שעשיתי - מנכ"ל משרד רה"מ, יו"ר רכבת ישראל ויו"ר הרשות לפיתוח ירושלים - אלה תפקידים שלמעשה נותנים לי את כל הכלים והיכולת להיות ראש עיר בירושלים, ובסופו של דבר אני רוצה לעשות למען העיר ולהעלות אותה בכמה דרגות".

היו לך התלבטויות לגבי ריצה נוספת לתפקיד אחרי שנכשלת בפעם הקודמת?
"למרות שכולם אמרו שאם אפסיד לא אמשיך ולא אשאר לגור פה, הוכחתי אחרת", משיב ליאון תוך שהוא מנער מעליו שוב את הביקורת מהבחירות הקודמות. "אני גר כאן, משפחתי גרה כאן", הוא מדגיש.

"בקדנציה הנוכחית הייתי חבר מועצת העיר, חבר הנהלת העיר ומחזיק תיק המנהלים הקהילתיים, וכל זה נתן לי עוד נדבך להבין שבהחלט יש לי את הכישורים הטובים כדי להיות ראש העיר הבא של ירושלים", הוא מוסיף.

במה אתה חושב שאתה יותר טוב מפוליטיקאים אחרים בעיר?
"אני ממש לא אוהב את המילה פוליטיקאי, ובטח בכל מה שקשור לראשות העיר ולעיריית ירושלים. בסופו של דבר אני איש עשייה. עשיתי ואעשה הרבה למען העיר ירושלים. המילה פוליטיקאי לא מתאימה פה. אני חושב שאני דווקא לא פוליטיקאי מצטיין אבל אני בהחלט איש של עשייה, איש של מילה. צריך פה למעשה ראש עיר עם כישורים לעבוד מול משרדי הממשלה השונים ומול האוכלוסייה, להיות איש של אנשים, לא קשור פה פוליטיקה".

אז מה היתרון שלך על פני מועמדים אחרים?
"אני חושב שזה הניסיון שיש לי. גם הניסיון העסקי וגם הניסיון הכלכלי, וגם הניסיון מול משרדי ממשלה - כל זה ביחד מתנקז לדבר אחד - הכישורים הנדרשים למי שרוצה להיות ראש עיריית ירושלים".

לאחרונה עלה שמו של שר ירושלים ומורשת והשר להגנת הסביבה, זאב אלקין, כמועמד אפשרי לראשות העיר. נכון לכתיבת שורות אלה הוא טרם הכריז על מועמדותו באופן רשמי, אך מהלך כזה עשוי לשנות את התמונה ולהוות איום על סיכוייו של ליאון להיבחר. 

"אני מכבד מאוד את זאב אלקין. אני מעריך אותו כחבר וכבן אדם. אין לי מילה רעה אחת להגיד עליו, אבל אני בהחלט חושב שאני מתאים יותר להיות ראש עיריית ירושלים", קובע ליאון בביטחון למרות שניכר כי הנושא מדאיג אותו.

"למרות הכל יש לי יותר כישורים שנדרשים לתפקיד הזה. לדוגמה, כל הניסיון העסקי, הראייה הכלכלית, לראות את ירושלים מהזווית הכלכלית ומה טוב לה מבחינה זו, על מנת שבסופו של דבר נביא את ירושלים לעצמאות כלכלית כך שהיא לא תצטרך את השביתות, שהיא תוכל לבד להביא את המשאבים הללו.

"כל הנושא הזה - גם שאני רואה חשבון, גם שאני כלכלן, גם שאני איש עסקים וכל הניסיון הגדול שיש לי מול משרדי ממשלה וניהלתי הרבה בחיים – עם כל אלה ביחד אני חושב שאני בהחלט מתאים יותר להיות ראש העיר ירושלים. יש לי הרבה יותר כישורים ניהוליים, עסקיים והבנת הבעיות בירושלים - הרבה יותר ממועמדים אחרים", הוא מוסיף.

מה הבעיה העיקרית של ירושלים ומה צריך לעשות כדי לפתור אותה?
"הבעיה העיקרית היא שיש הגירה שלילית. בכל שנה אנחנו רואים עוד ועוד תושבים שעזבו ובתוכם בעיקר צעירים, זה מה שמדאיג. לכן, הדבר הראשון שצריך לעשות זה לפעול כדי להשאיר את הצעירים כאן".

זאב אלקין

"בהחלט חושב שאני מתאים יותר". אלקיןצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

לדברי ליאון, הדרך לעשות זאת היא בבניית עשרות אלפי יחידות דיור "כמה שיותר מהר", כשאחת השיטות שהוא מציע לצורך כך היא בנייה באמצעות התחדשות עירונית. דרך נוספת היא להגדיל את היצע התעסוקה בעיר. "אסור שיקרה מצב שצעירים עוזבים את ירושלים בגלל שהם לא מוצאים עבודה. צריך להביא לפה עוד ועוד מפעלים, עוד ועוד מקורות תעסוקה", הוא אומר.

לצד זאת קובע ליאון כי יש להגדיל את כמות המכללות והשלוחות האקדמיות בעיר, כך שהצעירים יוכלו להישאר וללמוד בבירה והיא תהווה מוקד משיכה לצעירים נוספים מחוץ לעיר.

איך אתה מתכוון לקדם את כל התוכניות הללו?
"כאן בדיוק נכנס הניסיון הניהולי שלי", עונה ליאון. "אני חושב שצריך לקדם בצורה מהירה את כל הנושא של אישור פרויקטים כאלה - אם זה בוועדות השונות או בזירוז מתן אישורים. צריך לפשט יותר ויותר את הבירוקרטיה. כיום יזמים מתקשים להיכנס לעיר מכיוון שמערימים עליהם בירוקרטיה. ברגע שנפשט את התהליכים ונציג שקיפות, אז יהיה אפשר לעודד יזמים להיכנס לעיר מצד אחד, ומצד שני נוכל לקדם את הפרויקטים הללו יותר מהר".

סוגיה נוספת שמשפיעה לא מעט על תושבי ירושלים היא תעריפי הארנונה הגבוהים. בהקשר זה אומר ליאון כי "הארנונה היא גבוהה. השאיפה שלי היא שהשירותים שהתושבים יקבלו יהיו ברמה גבוהה גם כן".

לדבריו, למרות המחירים הגבוהים הארנונה לא עלתה בשנים האחרונות. עם זאת הוא מציין כי הוא "לא רואה הפחתה של הארנונה בשנים הקרובות, אלא רק אחרי שנביא את ירושלים לעצמאות כלכלית ויהיו לה הכנסות ממקורות שונים, וכך אולי נצליח להפחית אותה. דבר אחד בטוח - אנחנו לא נעלה את הארנונה".

זה משהו שאתה מוכן לחתום עליו?
"בעז"ה אינני מתכוון להעלות את הארנונה. להעלות מסים זה לא פתרון. הגישה שלי היא 'אף פעם אל תעלה מסים, לא משנה איזה'".

בעיר עם מגוון תרבותי עשיר כמו ירושלים, המתח בין קבוצות שונות באוכלוסייה מגיע לידי ביטוי לא פעם. כך לדוגמה בסוגיית השבת, כשהעיר ידעה לא מעט מאבקים קשים סביב אופי פניה ביום המנוחה השבועי.

"באופן עקרוני, לשיטתי יש לשמור על הסטטוס קוו. כשאנחנו מדברים על סטטוס קוו - אני נגד מסחר בשבת, וצריך לעמוד על כך שלא יהיה מסחר בשבת", קובע ליאון. לדבריו, חוק המרכולים לא רלוונטי לירושלים. "ברוב המקומות בעיר ללא מתקיים מסחר, ואם מתקיים אז זה קורה כבר הרבה הרבה שנים. במקומות שיש מסחר בשבת צריך לעצור את זה", הוא מוסיף.

משה ליאון ואביגדור ליברמן

"לא מעורב בהתמודדות". ליאון וליברמןצילום: מרק ישראל סלם/POOL

אם אתה מתנגד למסחר בשבת, איך אתה מתכוון להשאיר את הצעירים החילוניים בעיר?
"אני לא חושב שאי-מסחר בשבת היא הגורם לכך שצעירים חילוניים עוזבים את העיר. בסופו של דבר כדי שחילוניים יישארו בעיר ושדתיים יישארו בעיר ושכולם יישארו בה - אתה צריך לשפר את איכות החיים של התושבים. שיפור איכות החיים הוא החל מהניקיון, עובר בחינוך ועד לקבלת שירותי תרבות וכל מה שקשור. אסור לומר שהשבת היא הגורם לעזיבת חילוניים את העיר. ממש לא", קובע ליאון.

לדבריו, הסיבות לעזיבתם של צעירים את העיר דומות בקרב כל סוגי האוכלוסייה - מצוקת דיור, מצוקה תעסוקתית וקושי בקבלת שירותים מהעירייה - ואין קבוצה שבולטת בעזיבתה את העיר. "אני חושב שההתפלגות של התושבים שעוזבים את העיר היא כהתפלגותם באוכלוסייה".

איך מתמודדים עם המגזר החרדי והאתגרים שהוא מציב?
"כולם צריכים לחיות ביחד. זה המיוחד בירושלים. יש בה את כל סוגי האנשים וכל סוגי האוכלוסיות. בסופו של דבר אנחנו צריכים להגיע למצב כזה שכולם יוכלו לחיות זה לצד זה ולדאוג לכולם. לחרדים יש משקל גדול מאוד בעיר אבל זה לא אומר שלא צריך לטפח אוכלוסיות אחרות ולעודד אותן לגור בעיר.

"אני בעז"ה אגיע למצב כזה שכל אחד יוכל לחיות לצד השני וכל אחד גם ירגיש נוח בכך. כל אחד יקבל את מה שיגיע לו ויהיה לו טוב בעיר. צריך לזכור שחלק גדול מהבעיות בעיר חותכות את כל סוגי האוכלוסייה. בסופו של דבר הניקיון, התשתיות והתחבורה הציבורית הן בעיות שמפריעות לכולם. אסור לנו להפוך את ההטרוגניות שבחברה לבעיה המרכזית".

בנוגע להפגנות הרבות נגד גיוס בני ישיבות, בהן נרשמו לא פעם עימותים אלימים, ממהר ליאון לגונן על החברה החרדית ואומר כי מדובר בקבוצות שוליים שאינן מייצגות את המגזר כולו. הוא מבהיר כי הוא בעד הזכות הדמוקרטית להפגין אך מתנגד נחרצות לקיומן של הפגנות בלתי חוקיות.

יש דרך להתמודד עם זה? מבחינתך כראש עיר פוטנציאלי, יש דרך להגיע להבנות עם ראשי המפגינים?
המוטו שלי הוא שאני איש של אנשים ואני יודע לדבר עם כולם ואני יודע למתן את כולם. להבטיח לך שבימיי כראש עיר לא יהיו הפגנות בעיר זה יהיה חוסר אחריות, אבל אני בהחלט חושב שאוכל לדבר איתם ולשכנע אותם שבדרכים שקטות אפשר להשיג לפחות את מה שאתה משיג בהפגנות אלימות".

סוגיה אחרת שעולה מעת לעת ונידונה רבות במהלך השנים היא שאלת שלמותה של ירושלים והריבונות הישראלית בשכונות מזרח העיר. "אני בעד ירושלים מאוחדת כפי שהיא היום", אומר ליאון באופן חד משמעי. "לא לזוז מילימטר פנימה, רק לעמוד על הגבולות שלנו, הגבולות הרחבים", הוא מוסיף. לדבריו יש להשקיע גם בשכונות מזרח העיר וגם בשכונות שמחוץ לגדר.

"אני ממש מתנגד נמרצות לגעת במקומות האלה או להקים להם רשות מקומית. זו פשוט חלוקת ירושלים בפועל ואסור לעשות את זה", אומר ליאון בהתייחסו לתוכנית שהציע השר אלקין לפני כמה חודשים. "צריך להחזיק את ירושלים כפי שהיא. נפלה בידינו זכות גדולה לאחד את ירושלים ואסור אפילו טיפה להתפשר בנושא הזה".

באותה נשימה מדגיש ליאון את החשיבות והחובה בהשקעה בשכונות הערביות. "אני בהחלט אעמוד על כך שזה יקרה", הוא מדגיש. "אם לקחת אחריות על תושבים אתה צריך לתת להם תנאים טובים ותשתיות טובות ולדאוג לזה. זה לא פשוט ולא קל. זה למעשה חיסול פיגור של עשרות שנים. המדינה צריכה לסייע פה בסכומים גדולים מאוד".

שכונת סילוואן במזרח ירושליםמזרח ירושלים                                                                                                                    צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

 

במהלך הקדנציה הראשונה של בנימין נתניהו כראש הממשלה, אי שם בשנות ה-90, שימש ליאון כמנכ"ל משרדו. בתור מי שבילה שעות רבות במחיצתו של נתניהו, אני מבקש מממנו את התייחסותו להתפתחויות השונות בחקירות נגדו במהלך השנה האחרונה.

"עבדתי אתו הרבה שנים, עוד לפני שבאתי לעבוד אתו במשרד רה"מ. בכל מה שנתקלתי - אני לא מוצא שום פגם ביושרו ובכל הקשור לפעולות כפי שהוא נחקר בהן", מעיד ליאון. "אני מקווה שבסופו של דבר הוא יצא בלי כלום כי לטענתו אין כלום".

אתה חושב שככה זה יסתיים?
"אני מקווה ומתפלל בשבילו שזה יסתיים בלא כלום".  

איך יחסיך עם שר הביטחון אביגדור ליברמן?
"ליברמן הוא חבר שלי כבר הרבה שנים עוד לפני הפוליטיקה. מצד אחד אנחנו חברים, מצד שני יש בינינו מחלוקות על נושאים שאנחנו לא רואים אותם עין בעין כמו נושא השבת ונושאים אחרים שקשורים לדת ומדינה".

יש לך קשר רציף אתו כיום?
"יש לי קשר אתו אבל הוא בהחלט לא מעורב בכל הקשור להתמודדות שלי לראשות העיר ירושלים. אני רץ כאן במסגרת רשימה עצמאית, רשימה שאני מקים והיא על מפלגתית".

רוה"מ בנימין נתניהו

"לא מוצא שום פגם ביושרו". נתניהוצילום: אלכס קולומויסקי POOL

לשאלתי האם נראה אותו אי פעם בפוליטיקה הארצית עונה ליאון נחרצות: "בהחלט לא". לדבריו, "ירושלים זאת התחנה האחרונה. אני לא בא לתפקיד הזה כמקפצה למשהו. אני חושב שתפקיד ראש העיר אסור שיהיה מקפצה. אתה צריך לטפל בעיר, ממש להפשיל שרוולים, ולטפל בכל מה שקשור אליה. להרים את ירושלים כמה שיותר ופשוט לפרוש מהחיים הציבוריים אחרי זה".

הוא מוסיף כי יש לא מעט אנשים שירצו לקחת על עצמם את ניהול המדינה, אבל הוא מעדיף להתמקד דווקא בבירתה. "אני רוצה לעשות רק למען ירושלים, אני אוהב את העיר הזאת, אני אוהב את התושבים, אני פשוט מאוהב".

למה שלא תנצל את כישוריך לטובת המדינה כולה?
"אני חושב שירושלים זקוקה למישהו שיתייחס אליה במלוא הרצינות, במלוא הכוח ובמלוא הכישורים שהוא צבר עד היום כדי באמת להוביל אותה לאיכות חיים אחרת, איכות חיים הרבה יותר טובה של התושבים ולפתרון כל הבעיות השונות בעיר".

אז לא נראה אותך בתור חבר כנסת.
"ממש לא".

לסיום אני שואל את ליאון "מי הדמות של ירושלמי בעיניך?", שאלה שמפתיעה אותו במקצת. לאחר מחשבה של כמה שניות הוא עונה: "המודל של טדי קולק, לפחות ממה ששמעתי שהוא עשה ופעל למען העיר, אני בהחלט חושב שזו דמות ששווה להעתיק את דרך עבודתה".

טדי קולק

מודל לחיקוי. קולקצילום: יוסי זמיר/ארכיון פלאש 90

ליאון מציג דוגמה לסיפור ששמע על קולק שמהווה דוגמה עבורו. "מספרים שהוא היה בבוקר עם עובדי הניקיון. זה בדיוק מה שאני רוצה לעשות. אני רוצה להתחיל את הבוקר עם עובדי הניקיון, לראות מה הם עשו בעיר. שירגישו שיש מישהו איתם שמעריך את מה שהם עושים, מכבד את מה שהם עושים וגם מעיר להם על מה שהם עושים. בשביל זה צריך לרדת למטה ולעבוד, לעבוד לעבוד. טדי באמת היה כזה".

בסיום דבריו מציין ליאון נקודה משותפת ביניהם, ומספר שגם קולק היה מנכ"ל משרד רה"מ, בתקופתו של דוד בן גוריון. "אז אתה הולך להיות ראש עיר לפחות 29 שנה?", אני שואל בהלצה. "בעז"ה, שנחיה עד 120", הוא עונה בחיוך.