רב שהופיע ברשימה השחורה של הרבנות: "חילול השם"

הרב אדם שאייר, המקורב לראש ממשלת קנדה, התייצב בדיון מיוחד בכנסת והטיח בפני מנכ"ל הרבנות הראשית: "הרבנות שחקה את הלגיטימיות שלי בעיני בני קהילתי". נציג הרבנות שב והכחיש כי חל "סימון" על רבני חו"ל: "אין ולא הייתה רשימה שחורה. מתנצל בפני הרבנים שנפגעו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/02/18 14:26 ד באדר התשעח

רב שהופיע ברשימה השחורה של הרבנות: "חילול השם"
הרב שאייר שהופיע ברשימה השחורה של הרבנות, צילום: אביעד ויצמן

בקיץ האחרון פורסם כי לרבנות הראשית יש "רשימה שחורה" הכוללת שורת רבנים מחו"ל שהיא לא מכירה בגיוריה. אחד מהם, מי שנחשב למקורבו של ראש ממשלת קנדה, הגיע לישראל והשתתף היום (שני) בדיון מיוחד בכנסת ואף התעמת עם מנכ"ל הרבנות שהכחיש את הטענות.

הרב אדם שאייר, רבה של הקהילה היהודית האורתודוקסית הגדולה ביותר בצפון אמריקה ומקורבו של  ג'סטין טרודו, נחשב לאחד הרבנים הבכירים שהופיע ברשימת הרבנות הראשית.

בוועדת העלייה והקליטה התקיים היום דיון בנושא העיכוב בפרסומם של הקריטריונים להכרה ברבני חו"ל, כפי שהבטיחו ברבנות הראשית להוציא.

בנהלך הדיון פנה הרב מקנדה למנכ"ל הרבנות הראשית, משה דגן, וסיפר כי "בכל שנה, בסיומו של יום כיפור – כאשר כולם כבר רעבים, להוטים 'לשבור' את הצום, ומלאים באנרגיות לאחר שעברנו בשלום את השעות הארוכות של התפילות – 2,000 המתפללים שממלאים את ספסלי בית הכנסת שלנו נעמדים יחד ושרים את התקווה".

הרב פרבר, ח"כ שטרן והרב שאייר

הרב פרבר, ח"כ שטרן והרב שאיירצילום: אביעד ויצמן

לדבריו, "כמה עוצמתי זה שדווקא את הרגע הטעון ביותר מבחינה רוחנית אנו מנצלים בשביל להביע את אהבתנו לישראל. אנחנו אוהבים את ישראל משום שאנחנו מאמינים מעומק ליבנו שמדינת ישראל היא ביטוי ל'קידוש השם' בעולם". כאן הוא פנה אליו ואמר, "לכן כה מכאיב לי לראות כיצד הפעולות האחרונות של הרבנות הראשית גורמות ל'חילול השם' בעולם".

הרב גם סיפר כי חברי קהילה רבים במדינתו ששמעו את הסיפור על אי ההכרה ברבניהם שאלו אותו, "האם אין הרבנים הללו, האם אין מדינת ישראל, חשים תחושה של אחריות כלפי הקהילה שלנו? אנו חשים כה קרובים אליהם – האם לא איכפת להם מאיתנו? כיצד הם יכולים להתייחס כך לרבנים שלנו?".

הרב, שנודע גם כמקורבו של הזמר המנוח לאונרד כהן, הוסיף כי לא היה לו מענה עבורם, "אין לי תשובות לשאלות אלה. למעשה, גם בדעתי עלו שאלות כאלה לא פעם. למה אנשי הרבנות מתייחסים לרבני התפוצות – מדוע נציגי הרבנות מתייחסים אליי – בחוסר אמון כזה?".

הרב אף טען כי הדבר גרם לו נזק ממשי ופגע בשמו הטוב, "לפני מספר שבועות, רב מקומי בעירנו אמר לחבר בקהילה שלי שלא יזמין אותם לחתן את ילדיו. מדוע? מאחר ואני לא מאושר על ידי הרבנות הראשית לישראל (...) הרבנות שחקה את הלגיטימיות שלי בעיני בני קהילתי.

"זה חייב להיפסק. נהגי הבירוקרטיה וההדרה של הרבנות אינם עומדים בסטנדרטים בסיסיים של הגינות ומקצועיות. לא מדובר פה אפילו על סטנדרטים דתיים; מדובר פה באנושיות בסיסית. אם אין לסמוך עליי, אז אנא חשפו, אחת ולתמיד, למה לא. בבקשה הודיעו לי, לחבריי הרבנים בתפוצות, ולקהילות שלנו מה הופך רב ל"כשר", בעיני הרבנות הראשית לישראל ובעיני מדינת ישראל".

טוען שלא פוסלים רבנים. מנכ"ל הרבנות הראשית

"אין ולא הייתה רשימה שחורה". מנכ"ל הרבנות הראשיתצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

"אין ולא הייתה רשימה שחורה ברבנות הראשית", השיב דגן בנחרצות לטענות והוסיף כי "הרשימה שפורסמה יצאה מהקשרה. אין בה שום פסילה אישית של רבנים, מדובר ברשימת תעודות נישואין שהוכרו או לא הוכרו ולא בזהות הרב שהוציא אותם. אני מצר בשם הרבנות ומתנצל בפני הרבנים שנפגעו מפרסום הרשימה".

לדבריו, "אין רשימות שחורות של רבנים ברבנות הראשית, הרשימה שיצאה הינה רשימה של אוסף בקשות לנישואין שנדחו מסיבות טכניות. הרשימה יצאה מהקשרה. אין בה שום פסילה אישית של רבנים, מדובר ברשימת תעודות נישואין שהוכרו או לא הוכרו ולא בזהות הרב שהוציא אותם. אני יכול להביא דוגמאות של בקשות שנשאו תאריך לאחר פטירת הרב החתום, בקשות מחוקות בטיפקס, בקשות של זוגות שהיו רשומים כנשואים במדינתם ועוד מספר מקרים".

בנוגע לקביעת הקריטריונים להכרה בבתי דין וברבנים מחו"ל אמר מנכ"ל הרבנות כי "מועצת הרבנות קיימה דיון בנושא ההכרה ברבנים ובבתי דין בעולם והקימה צוות שיגבש  תבחינים להכרה בבתי דין וברבנים מחו"ל לצורך אשורי יהדות, גיור,נישואין וגיטין. הצוות קיים התייעצויות ובדיקות ואף התקיימו בנושא הזה מס ישיבות במועצת הרבנות הראשית, הצוות הגיש את התבחינים והם נשלחו להתייחסותם של ארגוני הרבנים בעולם בחו"ל ולאחר קבלת התייחסותם הם ידונו ויאושרו במועצת הרבנות הראשית ויפורסמו".

לצדו של הרב שאייר השתתפו בדיון גם חברי כנסת שתמכו בו, הרב שלמה ריסקין וחברי ארגון עתים בראשות הרב ד"ר שאול פרבר, אשר חשף את הרשימה ואמר כי "מה שהרבנות עושה הוא, בראש ובראשונה, נוגד את ההלכה. במשך הדורות התקיימו קהילות יהודיות במקומות שונים בעולם, שהכירו האחת בלגיטימיות של השנייה וכיבדו זו את זו. מעבר לזה, מדובר פה גם במעשה לא אנושי".

עוד הוא ציין כי "בשנים האחרונות זכינו בגידול משמעותי בעלייה לישראל. מאחורי כל רב שנפסל, ללא סיבה מהותית, יש קהילה של מאות אנשים שמעמדם כיהודים מוטל בספק והשתלבותם בחברה הישראלית נבלמת. הגיע הזמן שהרבנות תתעשת ותשים לכך סוף בפרסומם של קריטריונים שקופים, שוויוניים והגיוניים להכרה ברבנים בחו"ל, כפי שהיא עצמה התחייבה". 

ח"כ רחל עזריה מכולנו תקפה את הרבנות הראשית ושאלה, "למה יהודי שלא גר במדינת ישראל צריך להוכיח  את יהדותו לרבנות הראשית בישראל? באיזו חוצפה אנחנו כמדינת ישראל מסתכלים על יהדות התפוצות ואומרים "אתם לא משלנו תוכיחו שאתם יהודיים אמתיים"? אנחנו מדינה צעירה, הקהילה האמריקאית קיימת יותר שנים ממדינת ישראל, היא סייעה לנו בהקמת המדינה. אנחנו במצב היום שחצי מהעם היהודי בישראל וחצי בארה"ב. מי אנחנו שנחליט עליהם לבד?" 

לטענתה, "הרבנות עושה מה שהיא רוצה כי הם פשוט יכולים ואין לציבור ברירה. זה דומה על שיטת בדיקת היהדות שהרבנות מפתחת. הרבנות תקבע מי יהודי, מי דתי, מי רב, מי יתחתן, מי יתגרש, והם אומרים לכולנו הוא כן, הוא לא. אין כללים ברורים כל פעם שמבקשים לדעת את הכללים הם פתאום קופצים. אני לא מבינה בכלל מכח איזו סמכות זה נעשה. זה לא מסייע ליהדות בארץ, זה לא עוזר לקשר עם יהדות התפוצות, זה רק כדי לקבל כח ועוד כח ולהשתמש בו בצורה לא לגיטימית".