הקרב על השבת: הפתרון לא יבוא בכיפופי ידיים

מי שרוצה באמת לקדם שיח ולהשפיע על מקומה של השבת במדינת ישראל, יוכל לעשות זאת רק מתוך שיח משותף בין כל חלקי החברה. כולם יודעים זאת, אבל לא כולם מוכנים להודות בכך

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 22/02/18 16:18 ז באדר התשעח

הקרב על השבת: הפתרון לא יבוא בכיפופי ידיים
הרב אלי קפלן, צילום: באדיבות המצולם

שתי החלטות חשובות בעניין מעמדה הציבורי של השבת במדינת ישראל ניתנו השבוע: האחת מחזקת את מעמדה של השבת והשנייה מחלישה אותה מאוד.

ח"כ עליזה לביא מיש עתיד הובילה הצעת חוק המאפשרת לכל אדם שלא לעבוד בשבת, גם אם איננו מצהיר שהוא דתי. עד היום יכול היה מקום עבודה הפועל בהיתר בשבת, כמו בית מלון, להכריח עובד לעבוד ביום המנוחה אם אין הוא שומר שבת בהגדרה.

דווקא חברת כנסת מיש עתיד הצליחה להעביר הצעת חוק שעומדת לעבור באופן סופי בקרוב, שתאפשר לכל אדם שלא לעבוד בשבת. אכן,דבר המחזק מאוד את מעמדו של יום השבת כיום מנוחה לאומי.

מן הצד השני, הוציאה ממשלת ישראל תקנות המסדירות את חילול השבת הציבורי הגדול ביותר במדינת ישראל, הלא הם משחקי הכדורגל בשבת, ללא כל פוצה פה ומצפצף. ההכרזות של חכי"ם דתיים וחרדים בקואליציה שדברו גבוהה גבוהה על כך ש"לא יעלה על הדעת" שנתיר כדורגל בשבת - מילאו פיהם מים. זאת ועוד, מירי רגב, האהודה כל כך על ציבור דתי מגוון, בירכה על ההחלטה החשובה.

החלטה זו מעודדת חילול שבת המוני ופוגעת בקדושת השבת ומשפיעה על בני נוער מסורתיים רבים, הנקרעים בין רצונם לשמור שבת לבין אהבתם לכדורגל. ואין בכל כנסת ישראל מי שיעזור להם, ואף כל גדולי הרבנים שותקים אל מול חילול השבת הגדול הזה.

מה הסיבה לכך? גם הם יודעים מהי מגבלת הכח הפוליטית שלהם, מכיוון שהם מבינים שאי אפשר לכפות את השבת במרחב הציבורי ללא הסכמה ציבורית רחבה. אם ההצעה של ח"כ לביא הייתה באה מכיוון המפלגות הדתיות היא הייתה נחשלת, מכיוון שהמפלגות הכלליות היו מתנגדות.

מי שרוצה באמת לקדם שיח ולהשפיע על מקומה של השבת במדינת ישראל, יוכל לעשות זאת רק מתוך שיח משותף בין כל חלקי החברה ולא בכיפופי ידיים. כולם יודעים זאת, אבל לא כולם מוכנים להודות בכך.

אם באמת היה מתקיים שיח פתוח על מעמדה של השבת במדינת ישראל, ניתן היה גם לצמצם את חילול השבת ההמוני במשחקי הכדורגל בשבת. אי אפשר לעשות זאת בהצהרות גדולות על קדושת השבת, כי אין מאחריהם כל יכולות אמיתית. בסופו של דבר מצבה של השבת משקף תהליכים תרבותיים, והחלטות בכנסת ללא גב ציבורי לא יכולות להצליח.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן