שבועות - חג למוצרי החלב, ולכם?

לכבוד חג השבועות, שרה בר אשר בטור עם קווים לדמותם של שלושה מוצרי מזון חלביים הנפוצים בקרב רוב המקררים הישראלים!

חדשות כיפה שרה בר אשר 17/05/18 16:11 ג בסיון התשעח

שבועות - חג למוצרי החלב, ולכם?
צילום: pixabay

גביע מילקי תורם לנו 200 קלוריות של סוכר ופחמימות (26.7 גרם) והרבה מאוד שומן (8.6 גרם). שימו לב, כדאי לחשב כמה שומן נקבל מגביע מילקי שמשקלו 133 גרם ולא כמה שומן נקבל מ- 100 גרם של אותו מעדן. הרי אף אחד לא מפסיק לאכול רגע לפני שנשארים שם 33 גרם. גם גרסת המילקי קל לא עושה חסד לתאי השומן שלנו. כך שגביע שמכיל 139 גרם, תורם 6.25 גרם שומן לצד 21 גרם פחמימות מיותרות ו – 155 קלוריות. מה שאומר שעדיף לאכול מעדני שוקולד אחרים בגרסתם המקורית, ולא מילקי בגרסת קל. עכשיו, נכון שהמעדן מכיל סידן (106.4 מ"ג) שזה נחמד, אך לרוע המזל הוא מכיל גם נתרן (126.35 מ"ג). את השאלה, מה בדיוק עושה שם אותו ברנש מלוח? תוכלו להפנות ליצרן. זאת ועוד, החבר שאחראי כאן על עיבוי וייצוב התענוג נקרא עמילן תירס מעובד. אותו עמילן מסומן כ-E-1442, שמשמעו הידרוקסיל  פרופיל דיסטארצ' פוספט. הצילו! יש כימאי בקהל?

שמנת לבישול: עוד מוצר שהיה ראוי שיעבור מן העולם ובכל זאת הוא נאחז  בקרנות מדפי הסופרמרקט. שמנת לבישול תורמת 10 גרם עד 15 גרם של שומן (תלוי במוצר) מתוכו 6 גרם עד 9 גרם חומצות שומן רוויות ו- 30 מ"ג עד 45 מ"ג כולסטרול. גם חברנו הנתרן לא מדיר את רגליו מהקצפת המתוקה, ומציג נוכחות מרשימה של 41 מ"ג עד 60 מ"ג. בגזרת "הטובים", נמצא את ידידנו הסידן עם 95 מ"ג עד 100 מ"ג. כך שנוכל לומר שגם זו לטובה. רק שעיון ברשימת הרכיבים מעכיר את האווירה. נמצא שם, שמן דקלים מוקשה חלקית (מה? לא למדתם מהפרסומת של סימילאק, שזה לא בריא?), מייצבים E-401 שזה סודיום אלגינט (מלח נתרן של חומצה אלגינית שמופק מאצות מעיקר מסוג קלפ) ו- E-465 שזה אתיל מתיל צלולוז. (ברוך, אתה הבנת את זה?) לצד חומרים מתחלבים E-331 שזה סודיום ציטראט (מלח נתרן של חומצת לימון), E-475 אסטרי פוליגליצרול של חומצות שומן (תרכובת רב גליצרול של חומצות שומן) וגם חומרי טעם וריח, מווסת חומציות, צבעי מאכל ועוד כהנה וכהנה. בקיצור, טוב לא יכול לצאת לנו מזה. לאחרונה נחתה בארצנו שמנת צמחית בלגית בעלת רשימת רכיבים יותר ידידותית לגוף האדם, ובכל זאת הכי פשוט זה להסמיך את המרק בחלב צמחי, או בחלב בקר ולהכין קינוחים טעימים ובריאים ללא שמנת.

שמנת חמוצה: היא מוצר חלבי עתיר שומן, שמיוצר בעזרת התססה של חיידקי חומצה לקטית (חיידקים שאוהבים את סוכר החלב המכונה לקטוז). החיידקים, שנמצאים בשמנת באופן טבעי או שמוחדרים אליה, יוצרים חומצה לקטית שמעבה את השמנת ומקנה לה את טעמה החמוץ. גביע של 100 מ"ל תורם 159 קלוריות, 15 גרם של שומנים, מתוכם 9 גרם של שומן רווי ו- 45 מ"ג של כולסטרול, לצד 40 מ"ג נתרן (איך אפשר בלי?) ו- 90 מ"ג סידן. עכשיו, נכון שקיימת גם גרסת ה – 9% שומן, אך למה בגבינות הלבנות 9% שומן, נחשב כמשמין? ובשמנת זה נחשב בסדר? למה?

 

לכל הטורים של שרה בר אשר, היכנסו!

 

שרה בר אשר- נטורופתית. מרצה בנושאי: תזונה, תעשיית המזון ותוספי תזונה. 054-5493632   barasher@zahav.net.il





 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן