לא רק גלידה - טיפים תזונתיים לקיץ צונן ובריא

שרה בר אשר עורכת לנו היכרות עם מזונות בעלי אנרגיה מקררת, האמורים להציל אותנו מחום יולי אוגוסט. ותמצאו כאן גם תפריט קייצי מומלץ.

חדשות כיפה שרה בר אשר 27/05/18 11:23 יג בסיון התשעח

לא רק גלידה - טיפים תזונתיים לקיץ צונן ובריא
צילום: pixabay

הם קלים לעיכול, דלים בשומן ובמיוחד בשומן מהחי או בשמן מטיגון. הם לא מעושנים, לא תעשייתיים ולא עשויים על המנגל. הם לא חריפים ואין בהם אלכוהול או קפאין. רובם בצבעים כחול, ירוק, סגול ושחור, טריים, לא מבושלים ואפילו מונבטים. תכירו את המזונות, שלפי הרפואה הסינית, הם בעלי אנרגיה מקררת, אלה שאמורים להציל אותנו מחום יולי אוגוסט.

גוגל תרגם: הרפואה הסינית מחלקת את המזונות לפי האנרגיה שלהן, כך שיש לנו מזונות מקררים, מזונות נייטרליים ומזונות מחממים. כשבמזרח הרחוק אומרים אנרגיה מקררת, אנחנו המערביים מתרגמים את זה למזונות שהטמפרטורה שלהם קרה. כלומר, שכשאנחנו נוגעים בהם, אנחנו מרגישים קור ביד, בפה ובגרון. אז זהו שלא. לשם המחשה, כשאוכלים פלפל חריף, גם אם הוצאנו אותו הרגע מהמקרר, הוא יגרום לתחושת חום בכל הגוף. ובתרגום לעברית, לפלפל חריף ישנה אנרגיה מחממת. אוהו מחממת!

חכם בשמש: האפשרות ראשונה היא להתמזג עם המזגן ולהפוך איתו לישות אחת, לפחות עד הסתיו. האפשרות השנייה (והיותר מעשית) היא להרכיב תפריט קייצי שכולל בעיקר מזונות בעלי אנרגיה מקררת, לגוון את התפריט עם מזונות בעלי אנרגיה נייטרלית ולהימנע לחלוטין ממזונות בעלי אנרגיה מחממת. מה יצא לנו מזה? ראשית נזיע הרבה פחות, ריח הזיעה יהיה עדין ופחות חריף ומרוכז. כך שיישארו לנו פחות כתמי זיעה על הבגדים. זאת ועוד, האנרגיה המחממת משפיעה על הנפש, כך שכשחם בקיץ, אנחנו עלולים להיות יותר תזזיתיים, עצבניים וכועסים. ובתרגום חופשי לסינית: נפש בריאה בצלחת קרה.

ואלה שמות המקררים: ירקות- ברוקולי, אצות, נבטים, חסה, חציל, מלפפון, סלרי, סלק, עגבנייה, פטריות שמפיניון, תרד, פלפל אדום, צנון ונבטי סויה. פירות- אבטיח, מלון, אפרסמון, בננה, מנגו, קרמבולה, תפוח עץ, אגס, לימון, אפרסק, שזיף כהה, תות שדה, אוכמניות וכל פירות ההדר. זרעים, גרעינים ושמנים- שמן שומשום, אבוקדו ונבט חיטה. דגנים- דוחן, חיטה, קוסקוס, סולת, אמרנט, אורז פרא וגריסים. תבלינים- מלח ים, פלפל לבן, עשב לימון, מיורן, צנון, צנונית מנטה ונענע. קטניות- פולי סויה, טופו, טמפה, שעועית לימה ושעועית מש. חלבון מהחי- דגי ים ויוגורט.

ואלה שמות המחממים: ירקות - בטטה, גזר, בצל לבן וירוק, כרשה, קישוא, סקווש, כרובית, כרוב ניצנים, אספרגוס וכרוב. פירות - תות, ליצ'י, לונגן ודובדבן. זרעים, גרעינים ושמנים - אגוזי מלך, זרעי אניס, ערמונים, צנוברים, חלב קוקוס, שקדים, בוטנים וגרעיני חמנייה. דגנים - שיבולת שועל. תבלינים - פטרוזיליה, חרדל, שום, בזיליקום, זנגביל, עלי דפנה, כוסברה, אגוז מוסקט, ציפורן, רוזמרין, שום, קינמון, הל, פלפל שחור, צ'ילי ופלפל חריף. קטניות - שעועית לבנה, אדומה, שחורה ופולי חומוס. חלבון מהחי - עוף, בקר ,כבש חלב כבשים, חמאה וגבינות שמנות.

 

תפריט קייצי בעל אנרגיה מקררת ואנרגיה נייטרלית:

בוקר: לחם שעורה + אבוקדו + פלפל אדום.

ארוחת עשר: אבטיח + מלון.

ארוחת צהריים: דג סלמון + אורז פרא + ברוקולי.

ארוחת ארבע: תפוח עץ + חופן בוטנים.

ארוחת ערב: חביתת טופו + לחם מחיטה מלאה + טחינה מלאה + סלט: חסה, עגבניות שרי ופטריות שמפיניון.      

 

עוד דברים שכדאי לדעת כדי לצנן את האוויר והאווירה:

  1. לפי הרפואה הקונבנציונלית, לכל המזונות ישנו אפקט תרמי, לכן בקיץ מקטינים את כמות המזון היומית.  

  2. מצמצמים ואפילו נמנעים ממזונות קשים לעיכול, כיוון שהם עלולים לחמם.

  3. אוכלים ארוחות קטנות, כיוון שכמות גדולה של מזון בכל ארוחה, מכבידה על תהליך העיכול וגורמת לחימום הגוף.

  4. לא אוכלים מזונות שעברו בישול ארוך (כגון חמין), אך גם לבישול מהיר בסיר לחץ ישנו אפקט מחמם.

  5. שותים מים בכמות שתגרום לשתן להיות בצבע שקוף. שתן שקוף הוא מדד לשתייה מספקת שמצננת את הגוף.

  6. מכינים תה קר עם עלי נענע, מיצי ירקות ירוקים או מיצי פירות ירוקים, סגולים, שחורים, או כחולים. כיוון שיש להם אנרגיה מקררת.     

  7. נמנעים מאכילת פירות מיובשים, וצנימים כיוון שתהליך הייבוש מחדיר אנרגיה חמה למזונות.  

  8. טיפול באבנים חמות (כחלק מעיסוי), לא מומלץ לאנשים שסובלים מעודף חום.


 

לכל הטורים של שרה בר אשר, היכנסו!

 

שרה בר אשר- נטורופתית. מרצה בנושאי: תזונה, תעשיית המזון ותוספי תזונה. 054-5493632   barasher@zahav.net.il