שופטי בג"ץ נתנו הערב (ב') את פסק הדין בעתירה נגד יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, והורו לו לקיים דיון בהחלפת יו"ר הכנסת כבר ביום רביעי הקרוב. ההחלטה הגיע אחרי שאדלשטיין דחה את הצעת בג"ץ שניתנה הבוקר, לפיה יתקיים הדיון ביום רביעי, וכתב כי על פי החוק אין צורך לבחור את יו"ר הכנסת הקבוע עד להקמת ממשלה, ובנוסף, מתח ביקורת חריפה על בג"ץ בשל התערבותו בהליך הפרלמנטרי.

אדלשטיין דוחה את הצעת בג"ץ: "לא אסכים לאולטימטום"

כחצי שעה לאחר שנתן אדלשטיין את תשובתו לבג"ץ הודיעו השופטים כי על אדלשטיין לקיים את הדיון ביום רביעי הקרוב, על אף לשון החוק. פסק הדין ניתן בהרכב של חמישה שופטים, שחתמו עליו כולם פה אחד.

בפסק הדין, אותו כתבה נשיאת העליון, השופטת אסתר חיות, נאמר כי "אין מנוס מהמסקנה כי החלטתו של יו"ר הכנסת שלא להעלות להצבעה במליאה את סוגיית בחירתו של יו"ר קבוע לכנסת אינה עולה בקנה אחד עם היקף הסמכות המסורה לו כיו"ר בפועל והיא חורגת ממתחם שיקול הדעת המסור לו". לדבריה. "הפגם בהתנהלות זו טמון בראש ובראשונה בחשש כי מדובר בסיכול רצונו של הבוחר".

אדלשטיין חותם על תשובתו לבג"ץצילום: דוברות

חיות כתבה עוד כי "הסירוב הנמשך לאפשר הצבעה במליאת הכנסת על בחירתו של יו"ר קבוע לכנסת, חותר תחת יסודות התהליך הדמוקרטי. הוא פוגע במובהק במעמדה של הכנסת כרשות עצמאית וכן בתהליך המעבר השלטוני וככל שנוקפים הימים מאז השבעת הכנסת ה-23 ,מקבלים הדברים משנה תוקף. על כן, אין מנוס מן המסקנה כי בנסיבות שנוצרו מדובר באחד מאותם מקרים חריגים שבהם נדרשת התערבותו של בית משפט זה על מנת למנוע פגיעה בשיטת המשטר הפרלמנטרית שלנו".

פסק הדין המלא:

https://www.kipa.co.il/userFiles/files/3abac99ec7f762eafc64adea18e012fa.pdf