אחד מראשי ההתיישבות הדומיננטיים ביותר הוא ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, שנחשב גם לכוח חזק במפלגת הליכוד. בראיון לאולפן כיפה הוא תקף את הפוליטיקאים על אוזלת ידם בקרב מול ה-BDS, שיבח את ראש הממשלה נתניהו, אך לא נרתע מלבקר את ייחסו ליהודה ושומרון והתבטא בנוגע לשאיפותיו הפוליטיות בעתיד.

השבוע, לאחר מאבק ארוך בחברת מקדונלדס שסירבה לפתוח סניף בשומרון, היא זכתה במכרז מסעדנות בנתב"ג. מי שהובילו את הקמפיין נגד המהלך היתה מועצת שומרון והעומד בראשה.

אתה מאוכזב מהתנהלות המדינה בפרשת מקדונלדס?

"קודם כל אני מתבייש. מדינת ישראל משקיעה מיליונים במלחמה נגד ה-BDS ברחבי העולם. אבל דווקא כשזה מגיע לשטחים של המדינה, פתאום כל הפוליטיקאים שלה משתפנים. יש כאן חברה שמחרימה 12% מתושבי המדינה שמתגוררים מעבר לקו הירוק. יש חוק שנקרא חוק החרם שמסמיך את שר האוצר למנוע מהחברה לגשת למכרז, אבל זה לא קרה".

מפסיקים להילחם כשזה מגיע לישראל? הפגנת תומכי BDSצילום: פלאש 90. הדס פרוש

כשאתה מדבר על פוליטיקאים שמשתפנים למי אתה מתכוון? למפלגת השלטון שאתה חלק ממנה?

"לכולם. כל הקואליציה. יש כאן בעיה. כששרי הממשלה ילכו למדינות באירופה ויטיפו להם שילחמו ב-BDS, הם יגידו להם טלו קורה מבין עיניכם".

ואתה מאוכזב מהם? הרי גם במועצה שלך מתקיימת פעילות ענפה בנושאי תיירות, ביקורי דיפלומטים מחו"ל ואנשי דת מוסלמים. זה חלל שהמדינה יוצרת ואתה נדרש למלא אותו במקומה?

"ראש מועצה אכן צריך להתעסק בנושאים כמו דיור, תשתיות, פעולות תרבות וספורט ולא להוציא סיורי עיתונאים. אבל, אני בוגר הגירוש מצפון השומרון ולמדתי שאי אפשר לטמון את הראש בחול. למדתי איך פועלת הפוליטיקה ואני משוכנע שמה שימנע את הגירוש הבא זה להביא מליון תושבים ליהודה ושומרון. כדי להוביל כאלה מהלכים צריך בנין כוח ולכן הצטרפתי לליכוד, שם אני פעיל באחת מהקבוצות החזקות במפלגה".

"תומך אבל יודע גם לריב". נתניהו ודגןצילום: לעמ

לפני מספר שבועות דווח בחדשות כיפה כי במהלך המו"מ הקואליציוני נתניהו סירב לכמעט כל דרישות איחוד מפלגות הימין בנושאי התיישבות, לרבות התחייבות לאי פינוי יישובים, פירוק המינהל האזרחי ואחד מהדגלים הבולטים של דגן, ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון

זה כוח פוליטי? אולי הליכוד ונתניהו הם לא הכתובת להתיישבות?

"זה מאוד מצער", הוא אומר אך מייד עובר לבקר את ההתנתקות מצפון השומרון ונמנע מלהביע ביקורת על ראש הממשלה, "כשצה"ל נסוג מגוש קטיף, אפשר עוד היה להבין, גם אם לא להסכים, שיש איזו מחשבה שהיא היתה ליצור גבול. אבל בצפון השומרון השטחים שפונו עדיין שייכים למדינת ישראל. זה אבסורד. יש שם הכל, כבישים, מדרכות אפילו פרחים. רק בתים אין. אנחנו כבר מספר שנים מנסים לקדם את ביטול החוק הזה ואני משוכנע שבקדנציה הבאה זה יתאפשר. כל השרים מבינים את זה".

כולם חוץ מראש הממשלה שבמו"מ עם איחוד הימין לא הסכים להתחייב על זה

"זה מאכזב מאוד שלא ואנחנו ניאבק על זה גם עם חברינו בתוך הליכוד וגם עם אלה שמחוצה לה".

אתה שותף לדעה שנתניהו משתמש בציונות הדתית ותושבי השומרון לפני הבחירות ולאחריהן הוא שוכח אותם?

"זה לא סוד שיש לי הרבה מאוד מחלוקות עם בנימין נתניהו ואני גם לא מסתיר אותן. ישבתי במצטבר כמה שבועות במאהלי מחאה מול ביתו, בנושאי הכבישים העוקפים, לאחר הרצח של בני הזוג הנקין, ובלא מעט הזדמנויות אנחנו רבים. לצד זה, אני חושב שהוא ראש ממשלה טוב".

אולם בכל זאת, דגן מחליט  לשגר גם כמה מילות ביקורת על ראש הממשלה: "החיים זה לא משחק של בית"ר נגד הפועל. הם מורכבים יותר. אני תומך בנתניהו, אבל בנושא ההתיישבות יש לפעמים פער גדול בין מה שאומרים למה שעושים. אני חושב שנתניהו אוהב ומאמין בהתיישבות אבל זה לא בראש סדר העדיפויות שלו וכאן נכנסים לתמונה גם מפלגות הציונות הדתית שמימין לנתניהו וגם נאמני ארץ ישראל בליכוד. הליכוד היום זה לא הליכוד מתקופתו של אריאל שרון. יש הרבה כוחות בימין ובמפלגות החרדיות וגם במרכז שצריכים להתאחד ולעזור לנו ליצור את תנופת הבניה בשומרון".

"משימת חיי זה לבנות את השומרון". יהודה ושומרוןצילום: פלאש 90

אתה שואף להיות בעתיד חבר כנסת או שר?

"לא. לא מעניין אותי"

אז גם בעוד 10 שנים נפגוש את יוסי דגן כראש המועצה האזורית שומרון

"אני מקווה. שהקב"ה באמת ייתן לי כוח"

מישהו פעם אמר שיוסי דגן לא ירצה להיות חבר כנסת פשוט, אלא יעדיף להישאר בממלכה שלו בשומרון. אתה מזדהה עם האמירה הזאת?

"אין לי ממלכה. אני חייל. משימת חיי זה לבנות ולפתח את השומרון. אני פועל אקטיבית ונאבק כשצריך למען פיתוח השומרון. אני חייל בקרב היסטורי ואני מבין את גודל האחריות".

צפו בראיון המלא: