מזמן לא נתקלתי בקולנוע הישראלי בקוקטייל מביך, ואולי אפילו מסוכן יותר, של נושאים טעונים ורגישים המטופלים בעדינות של פיל בחנות חרסינה, הנובעת אולי מחוסר הבנה שבתום לב במאוויי גאולה ובמושגים הלכתיים, כמו שיש בסרט "פרה אדומה".

מאחר שהמשחק מעולה, הצילום מרשים, הרקע של נופי מזרח ירושלים מרהיב, והנושא תופס מיד את כל מי שקרוב ליהדות, חייבים לספר על סרט הביכורים הזה של ציביה ברקאי יעקב, שאפילו זכה בפרס הסרט הטוב  בפסטיבל ירושלים, מסיבה של "בפני עיוור לא תשים מכשול".

גם אני התלהבתי מהמחשבה ש"מצווה שמעית" מהותית בהלכות טומאה וטהרה, שהרמב"ם מביא כדוגמה למצוות שחובה לקיים למרות שאין שכלו של האדם מבין מדוע (בלי אפר פרה אדומה אי אפשר להיטהר ובלי להיות טהורים אי אפשר לבנות את בית המקדש), מככב פתאום בקולנוע. אבל אז עלילת הסרט צמררה אותי כמו מקלחת של מי קרח בלילה צונן במיוחד. כי אלה מרכיבי התבשיל המוזר שנרקח כאן: 

א. מתנחלים קיצוניים הזויים - אבי הגיבורה, יהושע, מתגורר בסילוואן על מורדות הר הזיתים, וכאשר בדיר שלו נולדת עגלה אדומה, המשיחיסט הימני הקנאי מקווה באמצעותה לזכות ולראות בבניין בית המקדש השלישי על חורבות כיפת הסלע. מי צריך אויב המאשים אותנו השכם והערב במזימה של השתלטות על הר הבית והחרבת מסגדיו עם אינתיפאדות אל אקצה, כאשר אנחנו עצמנו מפיצים את העלילה השקרית והזדונית הזו..

ב. אג'נדות פמיניסטיות במגוון צורות דתיות ומיניות - בנימינה בתו היתומה מאם של המתנחל יהושע, מניחה תפילין כמו הגברים, ובנוסף מנהלת רומן עם נערה אחרת. 

ג. יחסי הורים וילדים - בנימינה מתמרדת באביה המטיל עליה את עול הטיפול בעגלה האדומה, מתמרדת בו שבעתיים על רקע היחסים שלה עם חברתה, והאווירה הכללית בין הבת והאב הופכת דחוסה ומתוחה מאוד.

ד. השירות הלאומי - ליתר דיוק בת אחת של שירות לאומי, שנענית לחיזוריה של בנימינה שהתאהבה בה. שוב, על רקע השמצות ההדתה ועלילות אחרות מכיוון השמאל המוטחות בבנות השירות הלאומי על לא עוול בכפן, כפייק ניוז גמור, רק זה מה שחסר לתדמית שלהן.

ה. ענייני טהרה וטומאה ופרה אדומה, הדורשים עיון הלכתי ועקרוני עמוק, מוצגים על המסך, מעצם טבעו של המדיום, בהשטחה רדודה ומעליבה.  

אז כאמור, כל הכבוד למשחק המעולה של השחקנית האדמונית הראשית אביגיל קובארי, בתפקיד בנימינה (בני), ולגל תורן הנפלא בתפקיד יהושע, אבל התוכן מעורר רתיעה, כמעט בחילה, כמעט תחושה של מין בשאינו מינו.

 

לא לאלימות – [star count=4]

צניעות – [star count=2]

התנהגות ושפה – [star count=3]

ערכים – [star count=2]

הנאה מצפייה – [star count=2]

איכות קולנועית -[star count=4]