"דיקטטורית" כינתה אותה ח"כ ושרת המשפטים לשעבר ציפי לבני. "חצתה קווים אדומים" ו-"מקדשת את עריצות המיעוט", אמרו עליה נשיאי בית המשפט העליון לשעבר, דורית בייניש ואהרון ברק. הגדיל לתקוף השר בעבר, עוזי ברעם, שטען כי פעולותיה יובילו לבסוף לשחרורו של יגאל עמיר. מבחינת שרת המשפטים, איילת שקד, אמירות שכאלה הן בגדר מכות קלות בכנף, שלא מפריעות למהפכה שהיא מנסה להנהיג במערכת המשפט. ועדיין, היא לא מתכוונת לשתוק.

למה הם כל כך מפחדים ממך?

"אני חושבת שהם סובלים מחוסר יכולת להתווכח עם הרעיון ולכן הם יורדים למחוזות כאלה בזויים", היא משיבה בחזרה אש, "אני לא רוצה להחמיא לעצמי, ואולי תצטרכו לשאול אותם למה הם מדברים ככה, אבל כשאתם קוראים אותם אתם מבינים שלשיטתם אני מסוכנת וזה בגלל שאני אפקטיבית. אני חושבת שהציטוטים האלה צריכים בעיקר להביך אותם".

שרי משפטים לשעבר, כמו חיים רמון ויעקב נאמן ז"ל, טענו בעבר שתפרו להם תיקים על רקע השינויים שניסו להכניס במערכת המשפט. שר אחר, דניאל פרידמן, הביע חשש שינסו לעשות לו דבר דומה לאור עמדותיו. את לא חוששת?

שקד צוחקת למשמע השאלה, אך מתשובתה עולה שמחשבה כזאת עברה במוחה, לפחות בתחילת הדרך, "למרות שהוזהרתי וחששתי לפני שנכנסתי למשרד, היום אני לא חוששת. אין על מה. נכון שהיו בעבר הכפשות רבות נגד אחרים, אם לא ניסיונות תפירה כפי שכתב בפירוט בספרו השר לשעבר נאמן, אבל אני מכירה את המערכת והיא לא אותה מערכת שפעלה לפני עשר ועשרים שנה. פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה הם אנשים ישרים ואני סומכת עליהם".

לא נרתעת מגינויי השמאל. שקד עם לבניצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

את השאלה, האם לאור המתקפות החוזרות ונשנות עליה, בעלה לא מנסה לשכנע אותה לפרוש או לפחות הוריד פרופיל, היא הודפת בנחישות. "את בעלי נשאיר בצד", היא אומרת ומציינת כי "המקסימום שהוא היה מוכן לאשר לי, זה לפרסם את התמונה שלו מהשחרור. הוא גם ביקש ממני להודיע לכל כלי התקשורת שחוץ מהתמונה הזאת הם לא יראו ממנו יותר כלום".

על חייה האישיים היא אמנם מסרבת להרחיב, אך על הישגיה כשרת משפטים היא דווקא שמחה לדבר. בין השינויים הבולטים שהיא רואה לנכון להדגיש, הם המינויים השונים שהובילה בבית המשפט העליון ובערכאות נוספות וכן את תהליך ההסדרה ביהודה ושומרון, שאולי פרי ראשון ממנו ניתן היה לקבל בהסדרת היישוב מצפה כרמים.

את יכולה להבטיח לתושבי יהודה ושומרון שגם לאחר שתסיימי את תפקידך תהליך ההסדרה יימשך והם יוכלו לישון בשקט?

"זה תהליך ארוך ומייגע של שינוי תשובות המדינה בבג"ץ. זה לא זבנג וגמרנו. זה צריך להיות משולב בין הנושא המדיני והמשפטי. מבחינה משפטית, בטח לאחר שנכנסתי לתפקידי, אנחנו בהחלט בדרך להסדרה, אבל צריך גם שינוי בהשקפת העולם המדינית". 

אז המתיישבים צריכים להתפלל שתכהני כשרת משפטים ב-30 השנים הבאות?

"לא 30, אבל עוד קדנציה בהחלט".

יש משרד או תפקיד שיגרום לך לעזוב את משרד המשפטים?

"לקדנציה הקרובה - לא. אבל כדי שאשאר בתפקידי אנחנו צריכים לקבל מספר מנדטים דו ספרתי".

לא רצית את התפקיד הזה מלכתחילה

"רציתי את משרד המשפטים, אבל אז קיבלנו 8 מנדטים וחשבתי שלא נקבל את המשרד הזה. וכשבנט הכריז שזה אחד המשרדים שאנחנו רוצים, התחילו להפחיד אותי שיתפרו לי תיק. מאז, נכנסתי לתפקיד והכל בסדר. אגב, חברה הזכירה לי לאחרונה שבקדנציה הקודמת הייתי במפגש של חברים מתנועת הצופים ואז כבר אמרתי שאני רוצה את משרד המשפטים. אני לא זכרתי את זה".

&feature=youtu.be

איילת שקד נולדה בתל אביב לפני 42 שנה לאראלה ומנשה בן שאול. אמה, שנפטרה לפני קרוב ל-20 שנה, תמכה במפלגת העבודה ואביה דווקא איש ליכוד. לאחר חברות בתנועת הצופים, שירות כמש"קית חינוך בגולני, לימודים אקדמאיים, עבודה כמהנדסת מחשבים, נישואין לאופיר ולידת שני ילדיה, היא החלה את פעילותה הפוליטית כמנהלת לשכתו של בנימין נתניהו בשנת 2006, כשכיהן כיו"ר האופוזיציה.

זמן קצר לאחר שהחלה בתפקידה, היא גייסה ללשכה של נתניהו בחור בשם נפתלי בנט. כעבור שנתיים פרשו השניים, הקימו יחד את תנועת 'ישראל שלי', ובשנת 2012, כשהם מגובים ברב הצבאי הראשי לשעבר הרב אביחי רונצקי זצ"ל, הם סימנו את היעד הבא- כיבוש המפד"ל, או בשמה החדש, הבית היהודי.

החיבור שלך עם נפתלי והבית היהודי נתפס היום כמשהו די טבעי, למרות הרקע השונה שאת באה ממנו לעומת בני הציונות הדתית. היה משהו בבית שבו גדלת שעזר לך בזה?

"בדיוק מישהו שאל אותי לאחרונה איך החיבור כל כך הצליח ואני עניתי שמדובר במשהו אמתי. אני באה מבית מסורתי רגיל ובחגים היינו הולכים לבית כנסת של תנועת בני עקיבא, אז היתה סוג של היכרות מילדות. אבל החיבור המשמעותי הגיע בצבא, בגולני. כבר אז זה היה לי טבעי והיה לי קשר טוב עם החבר'ה הדתיים וכתוצאה מזה הרגשתי אחרי זה בבית בבית היהודי. מי שעזר לי מאוד, בכניסה לפוליטיקה, היה הרב רונצקי. היו כאלה שחששו מהחיבור אלי, אבל הוא הכשיר את הלבבות".

אמרת פעם שבהכרעות פוליטיות בנושאי דת הרב רונצקי הוא הרב שלך. מי תפס את מקומו מאז שנפטר?

"אנחנו מתייעצים בגדול עם הרב דרוקמן".

בקואליציה עם הסיעות החרדיות יש סיכום לשמור על הסטטוס קוו. אז למה להתעסק ביוזמות וכל מיני שטויות שלא יצאו מהם כלום?

אחת הטענות העיקריות נגד הבית היהודי, בהנהגת בנט ושקד, היא שהם נמנעים מלעסוק בנושאי דת ומדינה ובכך משאירים את הזירה למפלגות החרדיות ולח"כים הדתיים מיש עתיד. השרה שקד דוחה את הדברים ומכנה אותם "שטויות במיץ עגבניות".

לדבריה, "בקואליציה עם הסיעות החרדיות יש סיכום לשמור על הסטטוס קוו. אז למה להתעסק ביוזמות וכל מיני שטויות שלא יצאו מהם כלום? אנחנו מאמינים כתפיסה שאם רוצים לשנות משהו בסטטוס קוו צריך לעשות את זה בהידברות. בקואליציה עם חרדים וליברמן לא יצא כלום מבחינת חקיקה דתית. צריך להכיר את גבולות הגזרה של הקואליציה ולא סתם לירות באוויר. לצד זה, אני יכולה לומר שבבחירת הדיינים שנעשתה לאחרונה נבחרו דיינים מכל הקשת של הציונות הדתית. גם כאלה שנתמכים על ידי ישיבות הקו וצהר".

לא היה וטו על רבנים שמזוהים עם צהר?

"היה עניין עם רב אחד, אבל צהר תמכו ברב זן-בר וברב יצחק לוי והם כן נבחרו"

6 שנים לאחר שנכנסת לתוך הקרביים של הציונות הדתית. איך היא נראית לך מבפנים?

"הציונות הדתית היא מאוד, איך נאמר זאת בעדינות, מגוונת. לא ידעתי לפני שנכנסתי שיש כל כך הרבה תתי זרמים".

מנסים להגדיל את מספר הבוחרים. בנט ושקדצילום: Yonatan Sindel/Flash90

את רואה את המגזר כמגוון או כמפוצל?

"אני תמיד מחפשת את המאחד, לכן אני מעדיפה לראות את הציבור הדתי לאומי כמגוון ולא כמפוצל".

יאיר לפיד אמר בראיון ל'כיפה' שברית האחים בינו לבין הבית היהודי נפלה, מכיוון שאתם לא עמדתם בלחץ מצד הציבור שמרני-חרד"לי. את מסכימה עם הניתוח הזה?

"שיתוף הפעולה הזה צלח שנתיים ומה שגדע אותו היתה ההחלטה של ראש הממשלה לפרק את הממשלה וללכת לבחירות. זה נכון שהיום אנחנו בקשר טוב עם המפלגות החרדיות והרבה יותר קל לנו בהרבה מאוד מובנים".

כאן, בוחרת שקד להעביר מעט ביקורת על הציבור שאליו התחברה ואותו היא מייצגת בשנים האחרונות, "יש משהו שאני לא תמיד מצליחה להבין. כל תת מגזר בציונות הדתית מרגיש שהוא בתת ייצוג בבית היהודי. כל אחד חושב שיש יותר מהזרם השני. אני חושבת שהבית היהודי משקפת יפה את המגוון. כולם מיוצגים אצלנו וכולם יכולים להרגיש בה בבית".

לגבי טענותיו של יו"ר יש עתיד היא אומרת כי היא "לא מסכימה עם הניתוח של לפיד. בקדנציה הקודמת היו לנו הרבה אתגרים של דת ומדינה ותמיד עשינו ישיבות  סיעה בשיתוף רבנים מכל הקשת כמו הרב יעקב מדן, הרב חיים דרוקמן והרב ליאור. זה נכון שאם מפרקים את הסיעה לגורמים אז נפתלי יותר ליברל, בצלאל יותר חרד"לי ואני לא רוצה לתייג את כולם אבל יש בהחלט מגוון".

עם כל הכבוד לבצלאל הוא לא צריך לעבוד פחות קשה ממני כדי להיבחר

את לא חושבת שלציונות הדתית יהיה יותר כוח אם הבית היהודי והאיחוד לאומי ירוצו בנפרד?

שקד ממשיכה בניסיונה ללמד, לפחות חלק מהציבור הדתי לאומי, את לקחי העבר, "אני מקווה שהפעם הציבור לא יהיה שוטה ולא יזרוק 3 מנדטים לפח כפי שקרה בבחירות הקודמות. לפעמים אנשים חושבים שהמפלגה צריכה להיות תפורה בדיוק למידה שלהם וזה לא נכון. אני משוכנעת שמפלגות קטנות לא יעברו את אחוז החסימה וחבל לבזבז עליהן את הקולות. יש גם סבירות לא קטנה שאם הבית היהודי תקבל בבחירות הקרובות מספר מנדטים חד ספרתי, כלל לא נהיה בקואליציה הבאה ואז תקום ממשלת שמאל בראשות נתניהו".

בשבועות האחרונים התגברו הקולות בבית היהודי, לפיהם בהנהגת המפלגה גמרו אומר לבטל את שיטת הפריימריז ולהעביר את מרכז הכובד לוועדה מסדרת שבה תהיה ליו"ר המפלגה שליטה הרבה יותר רחבה על זהות הרשימה, כחלק מהכוונה לפתוח אותה מעבר לגבולות הציונות הדתית.

אז מה החלטתם, פריימריז או ועדה מסדרת?

את התשובה לשאלה המתייחסת למפלגתה, בוחרת שרת המשפטים לתלות דווקא בשותפים האחרים, "העניין הוא שבתקומה אין פריימריז והם מקבלים שריונים ואם הולכים יחד צריך לראות איך עושים את זה. כרגע יש פריימריז בבית היהודי אבל אנחנו עדיין לא יודעים איך זה יתנהל כי אי אפשר שיהיו פערים. עם כל הכבוד לבצלאל הוא לא צריך לעבוד פחות קשה ממני כדי להיבחר. זה יהיה תלוי הרבה באופי החיבור עם תקומה".

אבל תשאירו את עיצוב הרשימה לבוחרים או שתהיה התערבות אגרסיבית יותר מצדכם?

"יש לראש המפלגה שריונים ואני בטוחה שהוא יבחר את האנשים המתאימים".

עדיין לא בשלים לשלטון. איילת שקדצילום: כיפה

אי אפשר לדבר על ראשות הממשלה עם מפלגה של הציונות הדתית בלבד

 

אתם בשלים להיות מפלגת שלטון?

"כרגע, נודה על האמת, אנחנו לא יכולים ליטול את השלטון. בעתיד זה בהחלט אפשרי. לצורך כך צריך להרחיב שורות ולא ניתן להמשיך באותה צורה. די ברור שאת הבחירות הקרובות ינצח ראש הממשלה ורק צריך לראות מי יהיו השותפות שלו".

מה הכוונה להרחיב את שורות?

אם רוצים להנהיג ולדבר על ראשות ממשלה, צריך לצאת מגבולות המגזר. אי אפשר לעשות את זה עם מפלגה של הציונות הדתית בלבד. אם יכנסו אנשים עם חיבור אמתי לציונות הדתית, כמוני, אז זה יצליח. צריך למצוא אנשים עם חיבור נכון".

ניסיתם לעשות משהו דומה בעבר עם השריון של אלי אוחנה וזה נכשל

אני לא רוצה לנתח את זה עכשיו, רק לומר שזה בטח לא עניין עדתי כפי שניסו מתנגדינו לנגח אותנו. יש לנו את שולי מועלם, בן דהן ואותי. בעבר היה גם את זבולון כלפה ויוני שטבון. זה בטח לא עניין עדתי. אני יודעת שאוחנה הוא אדם מקסים אבל צריך חיבור שיהיה חיבור נכון".

אל תעשו לי את זה. אל תסבכו אותי עכשיו

לכל שאלה שהיא נשאלת, יש לשקד תשובה חדה וברורה, אך אם יש נושא אחד שבו היא נזהרת ומהלכת בו על קצות האצבעות, זו סוגיית שאיפתה לכהן בעתיד כראשת ממשלה. לאחרונה, מתגברים במערכת הפוליטית הקולות אשר מצביעים עליה כעל אחת מאנשי הימין הפופולריים, יש יאמרו אף יותר מנפתלי בנט. שקד מצדה הקפידה בעבר לומר כי מבחינתה לאחר עידן נתניהו יגיע תורו של יו"ר הבית היהודי ורק לאחר מכן היא תשקול את צעדיה.

אם תשתכנעי שהבית היהודי בראשותך תגרוף יותר מנדטים, כמי שמתיימרת לפעול למען המדינה ולטובת הציבור, האם תשקלי להתמודד מול בנט על ראשות המפלגה?

"בבחירות הבאות ראש הממשלה יהיה נתניהו. אחרי נתניהו מי שהכי מתאים להיות ראש ממשלה זה בנט. ואחרי זה הכל פתוח", היא אומרת ועוקצת בחיוך, "הנה, קיבלתם את אותה תשובה".

את חושבת שהציבור הדתי לאומי בשל להנהגה נשית בראשות הבית היהודי?

"אל תעשו לי את זה. אל תסבכו אותי עכשיו".

אנחנו לא מתכוונים דווקא אליך, אלא באופן כללי לדמות נשית שתנהיג את המפלגה.

"מפלגת הבית היהודי זו המפלגה עם ההנהגה הנשית הכי דומיננטית שיש. יו"ר הסיעה היחידה שהיא אישה זו שולי מועלם. השרה הכי בכירה וחברת הקבינט היחידה זו אני. פורום הנשים החזק ביותר שייך לבית היהודי, וגם בבחירות המוניציפליות יש המון נשים ברשימות של המפלגה. אנחנו מאוד פרו נשים ואשה במפלגה יכולה לעשות הכל".

כמות כזו של ח"כים תהווה כישלון. חברי הבית היהודיצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בשתי מערכות הבחירות הקודמות נסקה הבית הבית היהודי בסקרים, אך ברגע האמת צנחה והשיגה מספר מנדטים נמוך בהרבה. שקד משוכנעת שרק ביום הבחירות, בשנת 2015, מצביעים רבים נבהלו מזעקות נתניהו, לגבי המוני המצביעים הערבים, וברגע האחרון החליטו להעביר את תמיכתם לליכוד על חשבון הבית היהודי. התוצאה - 8 מנדטים בלבד. "אני מקווה שהציבור למד את הלקח", היא אומרת.

כמה מנדטים ייחשבו מבחינתך כהישג?

"אתה מעמת אותי עם ה -40 מנדטים של ראש הממשלה. אנחנו בהחלט שואפים למספר דו ספרתי כדי שנהיה גורם משמעותי בקואליציה".

במקרה של כישלון, האם תעזבי את הבית היהודי ותחפשי פלטפורמה אחרת שבה תוכלי להגשים את החזון והשאיפות שלך?

"אני חושבת שהפלטפורמה שאני נמצאת בה היא מוצלחת מאוד. עובדה שאחרי שנתיים בפוליטיקה הפכתי לשרת המשפטים",  היא משבחת את המסגרת המפלגתית שבה היא חברה אך לא מצהירה כי תישאר בה בכל מחיר".

תנסה לרשת אותו או תשמור על נאמנותה לבנט? שקד ונתניהוצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

יש הטוענים שאת ובנט הופכים את המפלגה לליכוד ב' ושהם יעדיפו את המקור על פני החיקוי. מה ההבדלים ביניכם לבין נתניהו?

"כל מי שרואה את העשייה שלנו בשנים האחרונות רואה את ההבדל המהותי. הימין התחיל לשלוט רק כשאנחנו התחלנו לעבוד. הליכוד היה הרבה שנים בשלטון ושרי משפטים מהליכוד, שישבו כאן בכיסא הזה, רק התפרקו מסמכויות לטובת בית המשפט העליון. דן מרידור היה אבי המהפכה החוקתית לצד אהרון ברק ושמגר. אנשים שוכחים את זה.

"אנחנו רואים גם במערכת החינוך שבנט עושה דברים מאוד משמעותיים, בין היתר לחיזוק הזהות היהודית, שלא עושים במפלגות האחרות. האינדיקציה הטובה ביותר לכך שעמוד השדרה האידאולוגי של הממשלה זו הבית היהודי, ניתן לראות במאמרי הנאצה שמתפרסמים מדי פעם בעיתון 'הארץ' נגדנו. שימו לב שבזמן שהליכוד שלט, ולצדו היה בית יהודי חלש כמו בשנת 2009, קיבלנו את עסקת שליט, הקפאה בהתיישבות ואת נאום בר אילן".