הדור הראשון של פולקסוואגן פולו נוצר בשם אאודי 50 ב- 1975, לאחר שהוחלט שאאודי תתמקד ברכבי יוקרה – הפכה ב- 1979 האאודי 50 לפולקסוואגן פולו (כיום אאודי A1 מבוססת על הפולו).ב-1981 הוצג הדור השני שהיה יותר סטיישן 3 דלתות. ב-1994 קיבל הדור השלישי סופסוף גרסת 5 דלתות ומאז נפוץ מאוד גם בארץ, הדור הרביעי שהוצג ב-2002 עם צמד פנסים עגולים ובמסגרת מתיחת הפנים ב-2015 אוחדו לפנס אחד. ב- 2009 הוצג הדור החמישי של הפולו אשר נמכר כאן עד לאחרונה והוחלף לפני מספר חודשים ע"י הדור השישי של הפולו.
הדור השישי והנוכחי משווק במרכב 5 דלתות בלבד עם תיבת הילוכים ידנית ואוטומטית, מנוע אחד עם שני הספקים: 95 כ"ס ידני (93,900 ₪)  ואוטומט (111,900 ₪) ו-110 כ"ס אוטומט בלבד (119,900 ₪) ורמת גימור אחת Comfortline אשר עם המנוע החזק מציעה תוספת אבזור.
לפולו גם גרסה ספורטיבית GTI עם מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין בעל הספק של 200 כ"ס.
החל מהדור השלישי דבקה בפולו תדמית ה"מיני גולף" וכמוה היא נחשבת כ"כמעט פרמיום".
רכב המבחן היה כמובן עם המנוע בעל ההספק החזק – 110 כ"ס.

דורות 3, 4, 4.5, 5 ו-6 של הפולוצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

"מיני גולף", זו הדרך הקלה ביותר לתאר את עיצוב הפולו. החל מהדור השלישי הגולף משמרת על קווי העיצוב הכללי וכל דור ודור הוא אבולוציה לקודמו. מידות הדור הנוכחי גדלו בעיקר ברוחב ובבסיס הגלגלים המקנים לפולו מראה של רכב מקטגוריה גבוהה יותר.
העיצוב מלוטש ומוקפד מאוד. משני צדדיי הסמל בגריל הקדמי נמתח פס כסף הממשיך לתוך הפנסים הצרים ובתחתית הפגוש פנסי ערפל משולבים בתאורת LED. מקצה הפנסים נמתח קפל הסובב את צדדיי הרכב ואחוריו ויוצר מעין מדרגה בצדדיי הרכב.
רכב המבחן היה בצבע שחור וגג השמש הפנוראמי לא מתבלט בו, אך בצבעים בהירים יותר, יש לו תרומה למראה היוקרתי של הפולו.

גדולה יותר ורחבה יותר ודומה יותר מתמיד לגולףצילום: מוטי שטרן

 

תא נוסעים ואבזור

אם בעבר בחירה ברכב מקטגוריית הסופר מיני דרשה פשרה במרווח הפנימי, בנוחות וברמת האבזור – מוכיחה הפולו כי גם רכב סופר מיני יכול להציע רמת אבזור עשירה, מרווח מצוין בשורת המושבים הקדמיים (בזכות גידול של 7 ס"מ במימד הרוחב) ואפילו המושב האחורי יכיל בנוחות שני מבוגרים ובשעת הצורך שלושה יעבירו נסיעה קצרה בצורה סבירה (בזכות גידול של 8 ס"מ בבסיס הגלגלים). בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת מולטימדיה בגודל 8 אינץ' עם קישוריות Android Auto/Apple CarPlay, בקרת אקלים מפוצלת ואפילו כיוון גובה מושב הנוסע הופיעו עד לפני כמה שנים רק ברכבים מקטגוריות גבוהות יותר ובפולו החדשה הן סטנדרטיות בכל גרסאותיה – בהחלט מרשים!
איכות החומרים בתא היא ברמה של סקודה אוקטביה: לוח השעונים והדשבורד עשויים מפלסטיק גמיש, אך דיפוני הדלתות עשויים מפלסטיק קשיח ועבה (אשר פחות נעים להניח עליו את היד).
סביבת הנהג דומה לכל רכב מקבוצת פולקסוואגן, ברורה, קלה להבנה ונוחה לתפעול. מסגרת פלסטיק בצבע שונה המשתרעת לרוחב הדשבורד ונמתחת עד ידיות הפתיחה בדלתות הקדמיות כוללת גם את לוח השעונים מסך המולטימדיה המעולה הממוקם גבוה מעל פתחי המזגן ומתחתיו בקרת האקלים (אשר כפתור ה-OFF נעדר ממנה וכדי לכבותה יש צורך להפחית את עוצמת האוורור למינימום). תאי אחסון יש בשפע: אלו שבדלתות יכילו בקבוק ליטר וחצי, לפני תיבת ההילוכים, תא נסגר בין המושבים וכיסים בגב המושבים הקדמיים. תא המטען בעל רצפה עם שני מצבי גובה כולל פתח רחב ונוח להטענה, נפחו 351 ליטרים (קטן ב-30 ליטרים מהגולף בלבד).
רשימת האבזור ארוכה וכוללת: מערכת מולטימדיה 8 אינץ' (עם אפשרות להוספת מערכת ה- Connect IT המקומית הכוללת WAZE ואפליקציות שימושיות נוספות, נתוני הרכב, הסבר על נורות אזהרה וכדו'), מצלמה אחורית (הנשלפת מהסמל האחורי), בקרת אקלים מפוצלת, פנסי ערפל וחישוקים קלים. בגרסת המנוע עם הספק 115 כ"ס מתווספים גג שמש, קיפול מראות חשמלי, חלונות אחוריים כהים ופנסי LED אחוריים
אבזור הבטיחות כולל בכל הדגמים: בקרת שיוט אדפטיבית (מלבד בידני), התרעת עייפות נהג, בלימה בחירום, 6 כריות אוויר וציון 5 כוכבי בטיחות במבחן EuroNCAP, אך מאכזב למצוא מערכת Mobileye בהתקנה מקומית המחפה על מחסורה של בקרת סטייה מנתיב.

כמעט כמו גדולה, מרווחת לפנים, נוחה ומאובזרתצילום: מוטי שטרן

 

יוצאים לדרך

כצפוי, יחידת ההנעה של רכב המבחן היתה החזקה בהיצע המקומי: מנוע טורבו בנזין משולש הצילינדרים בנפח ליטר אחד בעל הספק של 110 כ"ס ו-20.4 קג"מ מומנט ביחד עם תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים הוכיחה את עצמה ברכבים גדולים וכבדים יותר בסקודה אוקטביה ובסקודה קארוק. בפולו הקלה יותר - יחידת ההנעה הזו מרגישה אפילו חזקה יותר ובכל מצב מעמידה לרשות הנהג כוח שופע וזמין. קל ונוח לעבור עם הפולו מרחקים ארוכים, המושבים נוחים גם לאחר נהיגה רצופה, בידוד הרעשים מצוין ובכבישים המהירים בקרת השיוט האדפטיבית מתפקדת בצורה בטוחה וטובה. המתלים משלבים קשיחות אשר בזכותה הפולו יציבה מאוד בכביש המהיר ורכות אשר בזכותה מעבר על פגעי כביש עירוניים סבירים כמעט ואינם מורגשים.
צריכת הדלק בנהיגה שרובה בינעירונית עמדה על 15 ק"מ לליטר.

יחידת הנעה קטנה, אך מספקת ביצועים מצויניםצילום: מוטי שטרן

 

סיכום

בזכות הצמיחה בממדים, השיפור באבזור ויחידת ההנעה החזקה – מתאימה הפולו לנהגים שנוסעים כמעט תמיד לבד או עם נוסע נוסף בלי להתפשר על המרחב במושבים הקדמיים, ברמת האבזור, בבטיחות, בנוחות ובאיכות הנסיעה.
מחיר הגרסה החזקה מעמיד אותה בתחרות עם ג'יפונים המבוססים על סופר מיני כמו רנו קפצ'ור, אופל קרוסלנד X וכמובן בד הדודה – סיאט ארונה המצוידת ביחידת הנעה זהה וזולה ממנה בכ- 10,000 ₪ המציעים מרווח פנימי גדול יותר ותנוחת ישיבה גבוהה, אך לפולו יתרון באיכות נסיעה עדיפה ובאבזור עשיר הכולל אפילו גג שמש עם סמל של מותג "כמעט פרמיום".
הפולו מתאימה מאוד למי שעדיין לא הצטרף לטרנד הג'יפונים ורוצה רכב קטן, נוח, מאובזר בטיחותי ואיכותי.

 

לכל מבחני הדרכים של מוטי שטרן