במשך שנים הם ניסו לאתגר את מערך הכשרות של הרבנות הראשית עד שלבסוף התמזגו עם 'צהר'. היום (שלישי) הודיעו בארגון 'השגחה פרטית' על השקת מערך חופות חדש כשגולת הכותרת שלו היא הכוונה לחתן גם זוגות שנדחו על ידי הרבנות.

בארגון יצאו בקמפיין הדסטארט שנועד לממן את המערך החדש ולפי אנשיו "צפוי לשרת בעיקר יהודים שעשו עלייה, צאצאי יוצאי ברית המועצות, וישראלים שלמרות שעברו גיורים אורתודוכסים - הרבנות הראשית מסרבת להכיר ביהדותם".

במסגרת היוזמה החדשה הזוגות יוחתמו על הסכמים משפטיים והלכתיים שיגנו עליהם וימנעו מקרים עתידיים של סחטנות וסרבנות גט, ביגמיה, ממזרות ועגינות. בארגון טענו כי הם יפעלו במסגרת ההלכה והחוק – תוך התמודדות עם המגבלות המשפטיות המבקשות להטיל שנתיים מאסר על מי שמתחתן או מחתן כהלכה מחוץ לרבנות.

מי שיעמוד בראש מערך החופות הוא הרב צ'אק דוידסון שלפני כשלוש שנים פורסם כי הוא מחתן זוגות שלא דרך הרבנות הראשית. בראיון ל'כיפה' אמר בזמנו: "אני לא מפחד. מה הם יכולים לעשות? מקסימום יכניסו אותי לכלא. זה לא יעמוד במבחן בג"צ. הם יהיו הכי טיפשים בעולם אם יעשו את זה. הרבנות הפסידה, ולא משנה מה הם יעשו. החוק הוא נמר של נייר. אין לי ממה לפחד. הדבר הכי טוב שיכול לקרות לעם ישראל זה שיעצרו אותי. הלוואי שיעצרו אותי".

יש לציין כי לא מדובר ביוזמה היחידה בנושא. בתחילת השבוע פורסם לראשונה ב'כיפה' על מיזם דומה מבית מדרשן של נשות 'מבוי סתום'. שבחוברת שהוציאו הציגו את מסלול ’נישואים פרטיים כהלכה‘ אשר "נועד לענות על הצורך של זוגות רבים בישראל המבקשים להינשא כדת משה וישראל, אך מחוץ לרבנות".

מנכ"לית הארגון, עו"ד בתיה כהנא דרור טענה כי "המצב כיום של הנישואין והגירושין הוא כל כך ירוד שבעיני מדובר בחילול השם. אני מאמינה שאם יעשו הפרדה בנושא הזה ויהיו נישואין וגירושין פרטיים התחרות תעשה את שלה וזה יעשה טוב גם ליהדות וגם לאזרחי ישראל". 

מייסד 'השגחה פרטית', הרב אהרון ליבוביץ, התייחס למיזם החדש ואמר כי "כבר שנים אנחנו עדים ליחס מפלה ופוגעני מצד הממסד הרבני הרשמי כלפי עולים, גרים, נשים וחילונים. בין היחס הזה לבין ההלכה אין כמעט דבר וחצי דבר, ובלית ברירה – הגיע הזמן לייצר גם בתחום החתונות אלטרנטיבה הלכתית שפויה".

לדבריו, "היחס של הרבנות לזוגות הוא תוצאה של מדיניות, ולא של הלכה. המדיניות הזאת הובילה למשבר אמון מתגלגל מול הציבור, והיא מרחיקה את הזוגות מהיהדות. השטח דורש אפשרות לחופה כדת משה וישראל – שאיננה כרוכה בשבעה מדורי גהינום. אנחנו ניתן מענה אחראי לישראלים שהם יהודים מבחינת ההלכה, אבל כנראה 'רוסים' מדי מבחינת הרבנות".

עוד הוסיף הרב ליבוביץ כי "המצב בו בגלל מדיניות פסולה, זוגות רבים מוותרים על היהדות ביום החשוב בחייהם – הוא בלתי נסבל ובלתי נסלח. מי שעד היום נהרו לחו"ל או וויתרו לחלוטין על חתונה כדי שלא להיכנס בשערי הרבנות - יוכלו מעתה לקיים חופה כדת משה וישראל - בתחומי ישראל. רב, חופה, חתונה - אבל ללא הרבנות הראשית. אין לי ספק שכפי שהמציאות הוכיחה שוב ושוב, כאשר מאתגרים את הרבנות מבחוץ – זה מוביל גם לזירוז הליכים של תיקונים פנימיים. אני מייחל ליום בו הרבנות הראשית".

ממשיך להילחם ברבנותצילום: השגחה פרטית

במרכז ליבה תקפו את היוזמה ואמרו כי "הכל כשר בדרך לפירוק הרבנות הראשית. ארגון השגחה פרטית, שחלקם חברים בתנועה הקונרסבטיבית, ממשיכים במסע לפירוק הרבנות הראשית, ומוכנים בשביל זה גם לקרוע את העם ולפגוע באחדותו".

עוד אמרו במרכז כי "מה שהבינו ראשי המדינה, ביניהם ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, שכדי לשמור על שלמותו ואחדותו של העם היהודי צריך רישום נישואים אחד, כנראה שלא מבינים בארגון השגחה פרטית. אנחנו בטוחים שהציבור, שלא נוהה אחרי יוזמת ההשגחה של הארגון ש'נמכרה' לצוהר, גם לא ירוץ אחרי יוזמת החתונות הפירטית והמופקרת הזו".

בתנועת נאמני תורה ועבודה אמרו כי "במשרד לשירותי דת ובמועצות הדתיות ממשיכים להתעלם מן התופעה של ירידה ברישום לנישואין בישראל. כיום יש זוגות רבים שאינם יכולים להתחתן ברבנות, מנועי חיתון וחסרי דת, ומספר הזוגות שבוחרים להתחתן מחוץ לממסד הרבני גדל.

"יש על השולחן מספר הצעות שונות לשינוי הסטטוס קוו בנושא נישואין וגירושין בישראל, לפחות חלק מההצעות הללו יכולות להוביל למצב טוב יותר מבחינה דתית והלכתית בישראל. מערך החופות החדש של השגחה פרטית הוא אינדיקציה לכך שיש בעיה - וזה הזמן לעקור מהשורש בעיות שדוחפות זוגות אל מחוץ למערכת".