ב-2005 הגיע יונדאי טוסון לישראל והציע רכב שטח במחיר משפחתית גדולה ("רכב מנהלים"), עשור לאחר מכן, ב-2015 נוספה לקיה ספוראטז' גרסת 1,600 סמ"ק במחיר משפחתית מאובזרת, וכל השאר – היסטוריה... בשנת 2017 ובחמשת החודשים הראשונים של 2018 קטגוריית הגיפונים המשפחתיים היא הצומחת ביותר. קיה ספוראטז' ויונדאי טוסון הם הפופולאריים ואליהם מצטרפים עוד ועוד מתחרים: סיאט אטקה, פורד קוגה, ניסאן קשקאי, מיצובישי אקליפס קרוס, רנו קדגא'ר, פג'ו 3008 והמצטרפים הטריים לקטגוריה: סקודה קארוק ואופל גראנדלנד X.
אופל גראנדלנד X הוא הבכיר מסדרת רכבי הפנאי 3 אופל הכוללת גם את המוקה X הוותיק והקרוסלנד X שנבחן לאחרונה. אופל נרכשה בסוף 2017 ע"י פג'ו-סיטרואן, אך כבר לפני הרכישה התקיים שיתוף פעולה ביניהם והגראנדלנד והקרוסלנד הם פירותיו הראשונים, הם חולקים שלדה, מכלולי הנעה ורכיבים משותפים עם ה-2008 וה-3008 בהתאמה.
הגראנדלנד משווק בארץ עם יחידת הנעה אחת – מנוע 1,200 סמ"ק טורבו ותיבת 6 הילוכים אוטומטית המוכרת מדגמי פג'ו סיטרואן ובשתי רמות אבזור: Enjoy במחיר 149,900 ₪ ו- Innovation במחיר 169,900 ₪ ואליה ניתן להוסיף חבילת אבזור פרימיום בתוספת 2,500 ₪
רכב המבחן היה (כרגיל) ברמת האבזור הגבוהה Innovation עם חבילת פרימיום פלוס ומחירו 172,400 ₪.

מצטרף חדש לקטגורייה הצומחתצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

הגראנדלנד נראה מאסיבי ויוצר רושם שהוא שייך לקטגוריה גבוהה יותר. הגריל הקדמי האנכי, רחב וגבוה ומשני צדיי הסמל כנפיי כרום הנמתחות לאורכו וממשיכות לתוך הפנסים הצרים הנמתחים לצדיי הרכב. קו החלונות הגבוה וקשתות הגלגלים הרחבות המקיפות גלגלי 19 אינץ' תורמים את חלקם למראה המאסיבי והפנסים האחוריים האופקיים הממוקמים גבוה ביחד עם פגוש שחור עצום משלימים את התחושה של רכב מקטגוריה גבוהה יותר.
הגראנדלנד X הוא הגרסה הקשוחה והסולידית לפג'ו 3008. צבעי השחור והלבן של רכב המבחן יוצרים מראה יוקרתי לרכב.

עיצוב חיצוני מרשים מכוון לקטגוריה גבוהה יותרצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב פנימי ואבזור

העיצוב הפנימי של הגראנדלנד תואם לקו העיצוב הנוכחי של אופל – מי שנהג באסטרה או בקרוסלנד X ירגיש מיד בבית, מערכת המולטימדיה, ההגה, ידית ההילוכים וידיות האיתות והמגבים מוכרים מדגמי אופל העכשוויים. איכות החומרים במקומות אליהם מגיעות הידיים גבוהה ונעימה לתחושה ומגע.
המרחב במושבים הקדמיים מצוין בכל הממדים (למעט מרווח הראש שנפגם מעט בדגם עם גג פנוראמי) וקל להגיע לתנוחת ישיבה נוחה, המושבים תומכים ואוחזים היטב את הגוף.
המושב האחורי נוח ומרווח לשני מבוגרים ולשלושה יהיה צפוף. תא המטען הגדול בנפח 514 ליטר עם רצפה כפולה נוח מאוד להעמסה.
כבר בגרסת Enjoy רשימת האבזור ארוכה וכוללת: מולטימדיה מקורית 7 אינץ' עם קישוריות Android Auto / Apple CarPlay, בקרת שיוט, בקרת אקלים עם פתחים למושב האחורי, חיישני גשם ותאורה, בלם יד חשמלי, חישוקי 18 אינץ', מצלמת רוורס + חיישני חניה אחוריים עם תצוגה במסך, קיפול מראות חשמלי ומראה פנימית מתכהה אוטומטית.
גרסת Innovation מוסיפה: KeyLess לפתיחה והנעה, טעינה אלחוטית לטלפון, בקרת אקלים מפוצלת, גג פנוראמי (לא נפתח) וחישוקי 19 אינץ'.
חבילת הפרימיום מוסיפה צבע גג שונה.
אבזור הבטיחות עשיר בכל הרמות וכולל: בקרה ותיקון סטייה מנתיב, ניטור מרחק לפנים, בלימה אוטונומית ומעבר אורות אוטומטי – העובדה שהאבזור אינו תלוי ברמת האבזור ראויה לשבח ולציון.

תא נוסעים איכותי, רמת אבזור בטיחות ונוחות בכל הגרסאותצילום: מוטי

 

יוצאים לדרך

יחידת ההנעה של הגראנדלנד X מוכרת מדגמי פג'ו וסיטרואן וכוללת מנוע טורבו בנזין בעל 3 צילינדרים בנפח 1,200 סמ"ק המפיקה 130 כ"ס ומומנט מרבי מכובד של 23.5 קג"מ המושג כבר ב- 1,750 סל"ד ותיבת הילוכים מתוצרת AISIN בעלת 6 הילוכים. יחידת ההנעה הזו הרשימה אותי מאוד בפג'ו 308 סטיישן – כך שיצאתי למבחן עם ציפיות גבוהות, ולשמחתי לא התאכזבתי...
הגראנדלנד X שומר על מסורת מוצאו הגרמני והוא מעניק תחושת יציבות גבוהה, לא רק העיצוב החיצוני נראה כשייך לקטגוריה גבוה יותר אלא גם איכות הנסיעה בה בידוד רעשי הרוח והכביש מצוינים ובתא הנוסעים נשמר השקט.
שיתוף הפעולה עם היצרנים הצרפתיים מביא נוחות נסיעה טובה ורק מעבר על מכשולים ושיבושים רציניים מעבירים חבטה הגונה לתא הנוסעים.
למנועי 3 צילינדרים יש נטייה לרעוד בעמידה ברמזורים, אך לא כך בגראנדלנד – המנוע לא רועד בשום מצב.
הפעם התנסיתי בנסיעה בגראנדלנד גם כנוסע והיתה לי תחושה של נסיעה במהירות נמוכה ב- 20-30 קמ"ש ממהירות הנסיעה בפועל. נהגתי ברכב עם 4 נוסעים וציוד בעליות ויחידת ההנעה הצנומה סיפקה תמיד כוח זמין בסיוע תיבת ההילוכים (ללא מצב ספורט) שבעת הצורך – הורידה 3 הילוכים במהירות ושמרה על כוח זמין.
צריכת הדלק עמדה על כ-12 ק"מ לליטר בנסיעה עירונית, אך בעיקר בינעירונית עם 4  נוסעים וציוד.

איכות נסיעה טובה ושקטה, המנוע הקטן והמוכר מספק תמיד כוח זמיןצילום: מוטי שטרן

 

סיכום

בת הדודה הגרמנית של פג'ו 3008 מציגה גרסה מאופקת בעיצוב הפנימי והנדסת אנוש פשוטה ולא מתחכמת בתא הנוסעים. האופי הגרמני ניכר באיכות הנסיעה המשובחת ובבידוד הרעשים המעולה.
רמת האבזור עשירה כבר בגרסת הבסיס שמחירה 149,900 ₪ כוללת את כל מה שצריך: בלם יד חשמלי, קיפול מראות חשמלי, מולטימדיה מקורית והכי חשוב האבזור הבטיחותי זהה בכל רמות האבזור. אני מאמין שגם גלגלי ה-18 אינץ' שלה יצמצמו את החבטות במעבר על מכשולים ושיבושים קשים.
מול  צמד מובילי הקבוצה הקוריאניים הגראנדלנד מתבלט באיכות הנסיעה ותא הנוסעים, יחידת ההנעה הצנומה שלו עדיפה אפילו על מנועי ה-2 ליטר שלהם. גרסת הבסיס של סקודה קארוק זולה ב- 10,000 ₪ לא מבוטלים מגרסת הבסיס של הגראנדלנד וכוללת בנוסף בקרת שיוט אדפטיבית.
אם אתם עומדים לפני קניית ג'יפון כדאי לכם מאוד גם לבדוק את הגראנדלנד X במיוחד בגרסת Enjoy המספקת את התמורה הטובה למחיר מכל הגרסאות האבזור.
 

לכל נסיעות המבחן של מוטי שטרן!