הוועדה לבחירת שופטים התכנסה היום (ה') כדי לבחור שני שופטים חדשים לבית המשפט העליון. השופטים שייבחרו יחליפו את יורם דנציגר ואורי שוהם, שצפויים לפרוש בסוף החודש.

אחד המועמדים המובילים לתפקיד הוא פרופסור אלכס שטיין, שזוכה לתמיכתה של יושבת ראש הוועדה ושרת המשפטים איילת שקד. מועמדים בולטים נוספים הם השופטים שאול שוחט ועופר גרוסקופף.

בפתח הישיבה אמרה השרה שקד כי "היום לפני שנה בחרנו ארבעה שופטים לבית המשפט העליון. היום אנחנו מוסיפים שניים נוספים. בסך הכל הם מהווים 40 אחוז מבית המשפט העליון. כל עשרים וארבעת המועמדים הם מעולים. ואני בטוחה שנבחר את השניים המתאימים ביותר.

"היום, ז' אדר, זהו גם יום פטירתו של משה רבנו, שהיה השופט הישראלי הראשון ומי שפיתח את שיטת ערכאות השיפוט. בעצת יתרו מינה משה שרי אלפים ושרי מאות שיוכלו לתת מענה טוב יותר לעם ישראל, כאשר הוא מנצח על המלאכה. גם כאשר משה הקים את הערכאות השונות את 'הדבר הגדול' הביאן לפתחו של הערכאה העליונה - משה רבנו. אין דבר משמח יותר מכך שהיום אנחנו עוסקים במינוי שופטים לכלל הערכאות במדינת ישראל הריבונית.

"עצת הזהב שיתרו נתן למשה הייתה: 'וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת'. אלו בדיוק הפרמטרים שלפיהם גם אנחנו בוחרים את השופטים". 

היא הוסיפה כי "נפל בחלקה של הוועדה הנוכחית הזכות להוביל מהלכים גדולים של מינוי למעלה מ-230 שופטים לערכאות השונות. 

"מלבד שני השופטים שייבחרו לעליון נבחר גם 26 שופטים לבתי המשפט המחוזי והשלום ולבתי הדין לעבודה. ביחד הם ימקסמו את השירות שבתי המשפט מעניקים לאזרח. אז בהצלחה לנו בבחירה היום".

https://soundcloud.com/kan-bet/nkcwa8bwgopm

חברת הוועדה, ח"כ נורית קורן מהליכוד, הדגישה כי "המועמדים צריכים להיות מקצועיים ואנושיים". בראיון ל"כאן רשת ב'" היא סיפרה על ההכנות לקראת כינוס הוועדה, ואמרה: "יש הסכמות לגבי המועמדים. כל אחד מביא את המועמד שלו ורוצה שהוא יזכה, זה מאוד דינמי. הגעתי לוועדה עם אג'נדה ברורה".

לשאלה מדוע המועמדים המובילים הם גברים אשכנזים, ענתה קורן: ""לא הסתכלתי על המוצא שלהם. "כל מי שנכנס לרשימה הוא ראוי ואיכותי. היו לי מועמדים שרציתי להכניס לרשימה וסורבתי".