הרמב"ם הנו מגדולי ההוגים והפוסקים ביהדות. בנפשו של הרמב"ם האירה "אש קודש" אותה ביקש להנחיל לעמו. ספרו של משה רבפוגל מאיר ומנגיש לציבור הרחב את יסודות ההגות הרמב"מית וממשיך את דרכו של המחבר בהנגשת ההגות לציבור. בשל קביעתו של הרמב"ם (אותה ציין המלקט) לפיה אסור לאדם להתפרנס רק מתלמוד תורה, אלא עליו לרכוש מלאכה המפרנסת אותו ("כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה - הרי זה חילל את השם ובזה את התורה..." ספר המדע, הלכות תלמוד תורה), נראה שנאסרה מכירתו של הספר במספר מוקדי מכירה במגזר החרדי, זאת אף על פי שהמחבר ציין כי בזמן הזה אין ההלכה כרמב"ם והשולחן ערוך פסק אחרת (יורה דעה, רמו) וכן יש פוסקים (כגון אדמו"ר הזקן) המתירים לאדם לעסוק רק בתורה אם יש לו מי שיפרנס אותו אלא שהמחבר תפס את דרכו של הרמב"ם.

באמצעות הספר יכול הקורא להתוודע ליסודות ההגות המחשבתית הרמב"מית ולעיקרי מחשבת הרמב"ם. הספר מתמקד בשלושת היסודות העיקריים והחשובים בהם עסק הרמב"ם על מנת להגיע לידיעת התורה והדעות הנכונות.

היסוד הראשון הינו אופני ודרכי תלמוד תורה הכולל את הגותו המחשבתית של הרמב"ם, היסוד השני הינו שמירת בריאות הגוף שהרמב"ם ראה בה מצווה ראשונה במעלה. והיסוד השלישי הינו בריאות הנפש (הכוללת את תיקון הדעות) כדבריו ש"נפש האדם אחת היא" וכוללת מרכיבים משולבים גשמיים ורוחניים (ראה גם ב"שמונה פרקים", הקדמתו של הרמב"ם לפרקי אבות).

חלק עיקרי מהספר כולל הוראות מעשיות שנתן הרבי מליובאוויטש על פי החסידות וברוח הרמב"ם לפרשת השבוע - לחומש בראשית ושמות, שכן חומשים אלה כוללים את התהוות האומה הישראלית ובניית המרכיב הלאומי, שהנו יסוד בחיי האומה. זאת בשל העובדה שהרמב"ם ראה לנגד רוחו מדינה עתידית מתוקנת, הן בהיבט החברתי והן בהיבט הלאומי והן בהיבט התורני. כמה קווי מתאר לדמותה של המדינה היהודית, שרטט הרמב"ם בספר שופטים "הלכות מלכים".

עטיפת הספרצילום: עטיפת הספר

זהו ספרו התשיעי של הרבני משה רבפוגל העוסק בהנגשת לימוד הרמב"ם והחסידות לציבור הרחב. ספריו הקודמים עוסקים ברמב"ם ובחסידות: "יסוד הבניין" (על עיקרי האמונה לפי הרמב"ם בכל ספריו), "תיקון הגוף והנפש בזמן הזה" (תיקון מוצע למדינה היהודית בהתבסס על עיקרי האמונה), "דעת אורות" (על חסידות בכלל וחסידות חב"ד בפרט), "התחיה" (על ההגות הרמב"מית למול הפילוסופיה האימונית), "יסודות שמירת בריאות הגוף והנפש" (ליקוטים והסברים מכל ספרי הרפואה של הרמב"ם ועקרונות בלתי משתנים בראי הזמן בשמירת בריאות הגוף ובריאות הנפש, בהוצאת מוסד הרב קוק), "חסידות וקוממיות" (עקרונות החסידות בהלכה, בדרש, ברז ובסוד המבוססים על הרמב"ם והוגים נוספים ביהדות, בהוצאת כתב), "הילכו שניהם יחדיו" (עיבוד מחדש של הספר התחיה בהוצאת צמרת)" ו"חסידילנד" (סיפור על מימוש הנהגה חסידית במדינת ישראל, בהוצאת כתב).

עטיפת הספרצילום: עטיפת הספר