הרב חיים דרוקמן, יו"ר מרכז ישיבות בני עקיבא ואחד מבכירי רבני הציונות הדתית, החליט להתמודד עם התפוח אדמה הלוהט- יהדות התפוצות.

בכנס של המרכז לשליחות של הציונות הדתית, שנערך אמש בירושלים, נאם הרב דרוקמן בפני מאות שליחים ושליחות שיצאו בקרוב למשימות שליחות ברחבי העולם. במהלך נאומו תהה הרב דרוקמן כיצד גרים עדיין יהודים בארצות הנכר:"איך יעלה על הדעת שאחרי כל מה שעבר עלינו, המאורעות שעברו עלינו, זכינו לתקומה, לקיבוץ גלויות, ויהודים עדיין חיים בחו"ל? איך יכול להיות דבר כזה? אני לא מדבר על יחידים - אלא על התופעה". דברי הרב דרוקמן פורסמו על ידי כתב מקור ראשון צביקה קליין.

הרב הסביר איך לדעתו צריכים היהודים בגולה לנהוג "הרי אנחנו מתפללים שלוש פעמים כל יום 'וקבץ נדחנו מארבע כנפות הארץ', הקדוש ברוך הוא מקבץ אותך, קנה כרטיס באל-על, לך לשליח של הסוכנות, תעשה תוכניות לעלייה". אך לצערו, יודע הרב דרוקמן שלא הרבה פועלים כעצתו " אבל היהודי? לא עושה כלום. לא הייתי רוצה להתבטא בחריפות...אבל למה הם מחכים?. 'היינו כחולמים', מה? הם מנותקים מגודל השעה? כאילו לא קרה דבר?"

על אף דבריו החדים של הרב דרוקמן, ישנם רבנים המזדהים באופן כללי עם אמירותיו אך סוברים כי המציאות מעט יותר מורכבת. אחד מהם הוא רב הקהילה היהודית בפרנקפורט, הרב אביחי אפל, "אני מסכים באופן עקרוני עם הרב דרוקמן שיהודים צריכים לעלות לארץ" אומר הרב אפל ל'כיפה', אך חשוב לו גם להדגיש את המורכבות שבסיפור, "יש את המשפחות שגרות הרבה שנים בחו"ל, עולות לארץ ואז חוזרות מכיוון שלא עזרו להם מספיק והם לא הצליחו להתאקלם".

לדבריו יהודי התפוצות מודעים לבעיות האנטישמיות ואינם מעלימים עין, "אנשים מודאגים גם בחו"ל מהאנטישמיות ושאר הבעיות ובכל זאת, קשה מאוד לעלות עם משפחה. כי אם לא מוצאים פרנסה ולא מוצאים את עצמם מבחינה חברתית, אז התהליך יותר ארוך ומסובך". הרב אפל מצביע גם על תפקיד המדינה בנושא קליטת העולים "אם היתה לנו מערכת קליטה טובה יותר ברור שהכל היה נעשה במהירות גדולה יותר".

לסיום חשוב לרב אפל להדגיש כי "יש מאות אלפי יהודים שחיים בחו"ל ומזדהים עם ישראל, אוהבים את ישראל, רוצים לעזור לישראל ושואפים לעלות לישראל, אבל בשורה התחתונה הם עדיין לא עולים כי הם מרגישים שיש להם אחריות כלפי הקהילה וגם חוששים מהקושי הרב במציאת פרנסה ובכלל בקושי להיקלט בארץ".