אל תאמינו למה שמספרים לכם במודעות ובפרסום בעיתונים. לכו לבדוק את המקומות הרלוונטיים, טוב מראה עיניים. יש מוסדות שיש להם שם טוב והמציאות פחות מאירה. יש כאלו שסובלים מתדמית בעייתית אבל יש שם עבודה חינוכית ולימודית מצוינת. כדאי לבדוק. זה יכול להשפיע על עתידכם.

נסו לסנן את המוסדות הנבדקים לפי הכיוון הכללי. תיכון או ישיבה? ישיבה עם פנימייה או כזו שחוזרים ממנה הביתה יום יום? מקום שבו דגש על מצוינות או בית ספר רגיל? אחרי שסיננתם את המוסדות המרכזיים והמתאימים, החלו לבדוק.

כשאתם באים לבדוק בית ספר לכו לראות מה מצב הניקיון והשמירה על המבנה: איך נראה המסדרון, איך נראים השירותים, ואיך נראות הכיתות. בדרך כלל במקום שהשירותים נראים סבירים, מישהו דאג לכך. כנראה שאכפת לו מהתלמידים. זה מגביר את הסיכוי שיש במקום גם מחשבה ודאגה לחינוך.

הסתכלו על תלמידי כיתות י"ב. ראו איך הם נראים. אם הסגנון והמראה מתאים לכם - שווה לחשוב באופן חיובי על המקום, אם לא ככה בדיוק הייתם רוצים להראות בעוד שש שנים, לכו לדרככם.

שמעו את ההנהלה, הקשיבו למנהל ולמורים ואחר כך תשאלו את עצמכם - האם המורים כאן אוהבים ללמד? האם המנהל אוהב את התלמידים? אכפת לו מהם? האם הצוות החינוכי מתעניין במקום, או ממלא את חובתו כלאחר יד?

שאלו את המנהל על מה שמים דגש בבית הספר. מי שחשובה לו הגמרא יבדוק כמה שיעורי דף יומי יש כאן. האם התלמידים נמצאים בבית המדרש גם כשלא מכריחים אותם? מי שחשובים לו המדעים יבדוק מה מלמדים בכיתות הגבוהות, וישאל כמה תלמידים שסיימו בשנה שחלפה נבחנו במחשבים, בפיזיקה ובכימיה ברמת לימודים של חמש יחידות.

הרימו טלפון להורים וגם לתלמידים שלומדים בבית הספר. האם הם מרוצים? האם הם אוהבים או שונאים את בית הספר? בדרך כלל - אם אכפת להם מבית הספר - לבית הספר אכפת מהם, וזה מקום שכבר שווה בדיקה.

בקשו מהוריכם לטלפן למשפחה של בוגר בית הספר. אחרי שש שנים במקום - ההורים יוכלו לספר לכם כמעט הכול על המקום. לטוב או לרע.

כדאי שתבדקו גם את האוכל (אם יש חדר אוכל במקום ) - לא רק ביום הביקור המאורגן (אז בדרך כלל הוא יהיה מצוין), שאלו את התלמידים בכיתות ז' או ח' איך האוכל היה אתמול ושלשום.

חפשו את עובד/ת הניקיון. רק לשאלה קטנה - האם מרימים כאן כסאות בסוף השיעור?