עם תחילת פעילותה של הכנסת ה-19 החל גל חקיקה בנושאי דת ומדינה שהגיע מקרב לא מעט חברי כנסת ובהם חברי כנסת מן הציונות הדתית. נוסף על כך הכריזה מפלגת הבית היהודי על מהפכה בשירותי הדת והביאה ללא מעט שינויים במשרד לשירותי דת ובהתנהלות הרבנים במדינת ישראל. מי שיצאו כנגד מהלכי השינויים ביחסי דת ומדינה ואף תקפו בחריפות את הבית היהודי היו גורמים שונים בישיבות 'הר המור', כאשר הראשון שבהם הוא נשיא הר המור, הרב צבי טאו.

לפני מספר חודשים חשפנו הקלטת שיעור של הרב טאו בה יצא בחריפות כנגד הבית היהודי וקרא לתלמידיו לצאת למחאה נרחבת בכל רחבי הארץ, זאת נגד מדיניות המפלגה בענייני דת ומדינה. "צריך להקהיל קהילות, להקים הפגנה גדולה, ואת כל הרבנים בארץ, ואת כל ראשי הישיבות בארץ, ואת כל מי שאכפת לו על התורה והיידישקייט במדינה, צריך לקום על הרגליים, ולעשות הפסקת קריאה ולחסום את כביש מספר אחד - ואני לא אומר בצחוק", אמר הרב טאו, "זה משהו נוראי, ואנו שותקים. אני מתחיל לחשוב על זה ודעתי נטרפת, פשוט, איך אפשר לשבת ככה בשקט".

שיעור זה, שעבר בתפוצות מייל בין תלמידי ישיבות הר המור וקריאתו של הרב טאו לקום ולנקוט צעדים עורר תשומת לב רבה. בעקבות קריאתו של הרב טאו, לראשונה יוצאים בהר המור במסע הסברה רחב היקף במטרה להפיץ את משנת הרב טאו בכל הנוגע ליחסי דת ומדינה ותפקיד הרבנות הראשית. ארגון ההסברה החדש הוא "מרכז ליב"ה - ליבה יהודית בציבוריות הישראלית", אשר מי שעומד מאחוריו הם קבוצת בוגרי ישיבת מצפה רמון, ישיבה של הר המור בראשה עומד הרב צבי קוסטינר. מטרתו של הארגון החדש הוא להילחם על תודעת הקהל של הציונות הדתית בכל הנוגע ליחסי דת ומדינה והרבנות הראשית לישראל.

בשבועות האחרונים קיימו אנשי מרכז ליבה קרוב לעשרה כנסים ברחבי הארץ בקרב קהילות הציונות הדתית. הדוברים בכנס הם רבנים מישיבות הר המור בהם הרב צבי קוסטינר, ראש ישיבת הר המור הרב מרדכי שטרנברג ונוסף על רבני הר המור גם הרב מיכה הלוי, רבה של פתח תקווה שחבר בשנים האחרונות אל הר המור במטרה לסכל את צעדיהם של רבני צהר והבית היהודי - גורמים אשר הביאו למינויו של הרב הלוי לרב עיר זאת באמצעות דיל פוליטי. מלבד הסברת עמדת הר המור בנושאי דת ומדינה, יש מדוברי הכנסים של מרכז ליבה, לא כולם, שיוצאים נחרצות כנגד מפלגת הבית היהודי וכנגד ארגון רבני צהר. לטענתם, אלה חרגו מעמדתה היסודית של הציונות הדתית ומהשקפתו של הרב קוק.

נכון להיום התקיימו הכנסים בעיקר בקרב קהילות הציונות הדתית המזוהות עם הר המור כמו כנס בחבל חולצה בקהילת יוצאי המכינה בעצמונה, מכינה של הר המור, וכנס באשדוד בבית מדרש "אדר היקר" גם הוא של הר המור. יוצא מן הכלל היה כנס בעיר פתח תקווה, שסוקר בתקשורת הדתית, שהתקיים בשיתוף פעולה עם עיריית פתח תקווה. מאחר ולמרכז ליבה אין מספיק תקציבים הם הגיעו להסכם עם האגף לתרבות תורנית בעירייה לפיו מרכז ליבה ידאגו לרבנים מרצים ואילו עיריית פתח תקווה תדאג למקום לקיום הכנס ולפרסום ברחבי העיר- המידע אושר על ידי גורם בעיריית פתח תקווה. דפוס זה נכון בכל אותם הכנסים בהם מרצים הרבנים בהתנדבות מלאה כמו גם פעילי מרכז ליבה שעושים עבודתם בהתנדבות לטובת מטרת הארגון. בכל כנס משתתפים כ-50 איש. כיום נמצא הארגון בשלב מאומץ לארגון כנסים רבים נוספים ברחבי הארץ כמו גם חוגי בית למספרים מצומצמים יותר של משתתפים.

נוסף על כך, בשבועות האחרונים הוציא הארגון שתי חוברות הסברה חדשות המופצות בתפוצות מייל ומחלוקת לעיתים גם בכנסי הארגון. חוברת אחת היא "הציונות הדתית בעידן של חקיקה יהודית" המאגדת בתוכה מאמרים של הרב מיכה הלוי בנושא "תפקידה הרבנות שמירה על היהדות", מאמר נוסף "הפרטים הקטנים של חוקי הגיור" שנכתב על ידי עורך אתר "עין פקוחה", "האם צריך כיום רבנים" של הרב איתן קופמן מהמכינה בעלי, גם היא של המור, וכן מאמרים פובליציסטים נוספים בעילום שם. בתום החוברת סוקרים אנשי ליבה את כל הצעות החוק בתחום המשפחה, הרבנות, הגיור, בתי הדין כאשר הם מסבירים את הבעיות בכל חוק וחוק. חוברת שניה היא "שומרים על הבית - בירור דברים בנושא זהותה היהודית של המדינה", המופיעה בעילום שם אולם כוללת חומרים שנלקחו מאתר עין פקוחה.

כל כנסי וחוברות ההסברה של מרכז ליב"ה הוא רק גל אחד ראשון במטרה לשנות דעת הקהל הציבורית בקהילות הציונות הדתית. אנשי ליב"ה פועלים כיום במרץ רב לארגונם של כנסים נוספים והוצאתן של חוברות הסברה נוספות ובתקווה להגיע לא רק אל קהילות יוצאי מוסדות הר המור אלא אף אל מרכז הציונות הדתית המתונה ומצביעי הבית היהודי. לאחרונה נתלו עשרות מודעות ברחבי מכינות וישיבות הציונות הדתית, גם בישיבות הליברליות, הקוראות לתלמידי הישיבה להצטרף לפעילות מרכז ליבה, שם מופיעה כתובת המייל של הארגון ומספרו של אריאל פופוביץ' האיש שאחראי על ארגון הכנסים מטעם ליבה.

דפוסי פעולה אלה של הסברה ודעת קהל על ליבה של הציונות הדתית, הנם דפוסי פעולה חדשים בקרב אנשי הר המור שתויגו כמי שמתרחקים מיחסי ציבור ותקשורת. בעבר היו פונים רבני הישיבה אל פוליטיקאים במפלגות דתיות וחרדיות והיו זוכים למענה מסוים, אולם התנהלותה החדשה של הבית היהודי בכל הנוגע למעמד הרבנים במפלגה אותה הביא יו"ר המפלגה נפתלי בנט, אילצה את הרבנים לנקוט בצעדים שלא נקטו בעבר. דפוס פעולה זה החל כאשר גורם בהר המור שכר שירותי פרסום, בין השאר בעיתון 'הארץ', במטרה להפיץ מכתבי רבני הר המור. אולם, משמכתבי הרבנים לא שינו את עמדת הבית היהודי או הצרו את צעדיהם של רבני צהר, אמצו אנשי ישיבות הר המור את קריאתו של הרב טאו ויצאו למסע הסברה רחב היקף. עד לפתיחת מושב הקיץ בכנסת בעוד כחודש, מקווים במרכז ליב"ה ליזום עוד כנסי הסברה נוספים ובכך להילחם על ליבה של הציונות הדתית בהפצת משנתה של הר המור.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il