בין המצרים עד א' אב

ש: מותר לשמוע מוזיקה?

ת: לא. גם מוקלטת (שו"ע או"ח תקס. שו"ת אגרות משה או"ח א קסו. שו"ת יחוה דעת ג ל. ו לד). אבל מותר לשמוע תכנית שיש קטעי קישור מוזיקליים, מדין הנאה שבאה לו לאדם בל כרחו (פסחים כה). וכן מותר לשמוע מוזיקה בטכס צבאי ולא חייב לצאת. וכן בתרגילי סדר.

ש: מי שנמצא במקום בו משמיעים מוזיקה, האם חייב לצאת?

ת: לא. בין שזה טכס, בין שחיילים משמיעים בחדר, כי זו הנאה שבאה לו לאדם בל כרחו (שם).

ש: האם מותר לשיר בלי לנגן?

ת: כן (שו"ת אגרות משה יו"ד ב קלז. שו"ת יחוה דעת ו לד).

ש: מותר לברך שהחיינו?

ת: ראוי להחמיר אלא אם כן יש צורך. ובשבת מותר (שו"ע או"ח תקנא יז).

ש: מותר לקבל מדים חדשים?

ת: כן.

ש: מותר להסתפר ולהתגלח?

ת: אשכנזים אסורים, ספרדים רק בשבוע שחל בו ט' באב. וספרדים רבים מצפון אפריקה גם נוהגים איסור מי"ז בתמוז (שו"ע ורמ"א תקנא ג-ד).

ש: האם מותר להתגלח לקראת טכס, כדי שיהיה מכובד?

ת: לא להתגלח, זה מה שמכובד. אבל בחוץ לארץ, אפשר (שו"ת אגרת משה ד קב. ה כד ט).

ש: האם מותר לארגן מסיבה שמחה, הרקדה ומופע בידור?

ת: לא. אך מופע רציני מותר.

ש: פעילות ספורטיביות מותרת?

ת: כן.

ש: טיול מותר?

ת: כן. בודאי טיול לימודי. וכן נופש (שו"ת עשה לך רב ב לה. שו"ת שאילת שלמה א רז).

חודש אב

ש: ממתי אסור לאכול בשר?

ת: אשכנזים מא' באב, ספרדים מב' באב (מ"ב תקנא נח. כה"ח קכה).

ש: מה דין חייל שמבצע פעילות מפרכת וזקוק לבשר?

ת: מותר (קשרי מלחמה ג נו).

ש: ממתי אסור ללבוש בגדים נקיים?

ת: אשכנזים מא' באב, ספרדים משבוע שחל בו ט' באב (שם).

ש: כיצד ישיג אדם בגדים נקיים באותם הימים?

ת: ילבש אותם לפני זמן איסורם כחצי שעה. או ילכלך אותם קצת (מבפנים) על ידי שפשוף בדבר מלוכלך. וכן מי שמקבל מדים חדשים (כחיצים ביד גיבור ב 84).

ש: ממתי אסור להתרחץ?

ת: אשכנזים מא' באב, ספרדים משבוע שחל בו ט' באב (שם).

ש: מה יעשה אדם שסובל כשלא מתרחץ?

ת: רק רחיצה של תענוג אסורה, אבל אם סובל, רחיצה של סילוק צער מותרת, ויתקלח מהר ופושר ועם סבון (שו"ת אגרות משה אה"ע ד פד).

ש: האם מותר ללכת לבריכת שחיה או לים?

ת: ת: אשכנזים לא. ספרדים רק משבוע שחל בו ט' באב (רמ"א תקנא טז. שו"ת יחוה דעת א לח).

ש: מותר לכבס?

ת: אשכנזים אסורים מראש חודש אב וספרדים בשבוע שחל בו ט' באב (שו"ע תקנא ג. מ"ב כט).

ש: מה יעשה מי שנגמרו לו כל הבגדים הנקיים?

ת: מותר לכבס, ולפני שילבש ילכלך קצת כמו מי שלובש בגד מכובס בלית ברירה (מקראי קודש פ"ג הערה יז בשם הגר"מ אליהו).

סעודה מפסקת

ש: מה מותר לאכול?

ת: לחם. מים. תבשיל אחד (תענית כו ב).

ש: חייב בביצה קשה?

ת: כך נוהגים, אם אפשר, ויש נוהגים לאוכלה עם אפר, למשל ניר שרוף (רמ"א תקנב ה).

ש: האם יש לשבת על הרצפה?

ת: כן (שו"ע תקנב ז).

ש: האם אפשר לאכול כמה חברים ביחד?

ת: לא. כל אחד לחוד (שו"ע תקנב ח. מ"ב יט).

ש: מותר לאכול ארוחה טובה לפני סעודה מפסקת?

ת: כן אבל צריך הפסקה רצינות באמצע, כגון המתנת זמן, או הליכה למקום אחר, או תפילת מנחה (שו"ע ורמ"א תקנב ט).

תשעה באב

אכילה

ש: ממתי עד מתי הצום?

ת: משקיעת החמה עד צאת הכוכבים (שו"ע תקנג ב).

ש: מי שחייב לאכול או לשתות בט' באב עקב פעילות צבאית או מחלה, האם חייב לעשות זאת לשיעורים?

ת: לא, יאכל רק מה שהכרחי, אך זו חומרה ראויה. וגם אז יוכל לעלות לתורה, לומר עננו ולישא כפיו במנחה אם הוא כהן (משיב מלחמה ב קמ).

ש: כמה הוא לשיעורים?

ת: 30 סמ"ק אכילה, כלומר קופסת גפרורים, 40 סמ"ק שתיה כלומר קצת פחות מרבע כוס פלסטי חד פעמית נפוצה. - כל 4 דקות. ובודאי אין לאכול מעדנים אלא מזון פשוט (שיעורי תורה לרב נאה ג י-יד. לגבי השיעורים, הגרי"ש אלישיב נשאל כיצד חלק הגרח"נ על החזו"א, והשיב ששיעור הגר"ח היה נהוג מקודם והחזו"א הוא החולק. ספר ישיב משה קל).

ש: מי שחייב לאכול, יכול לעשות זאת ברבים?

ת: לא. בצנעא (ילקוט יוסף תקלא).

ש: אם עליי למלא משימה צבאית המחייבת לאכול, האוכל להתחלף עם חייל לא דתי שממילא לא צם?

ת: מותר, ואדרבה עדיף כי עתה הוא אוכל בהיתר ולא באיסור (עי' משיב מלחמה ב קמ).

ש: האם מותר להתאמן בט' באב?

ת: לא. זה היסח דעת מן האבלות. וקל וחומר אם זה יחייב לאכול או לשתות. אלא אם כן זה אימון הכרחי ודחוף (קשרי מלחמה ב פח-צ).

ש: האם מותר לקבל עירוי במסגרת קורס חובשים?

ת: כן. אין זה נקרא שתיה (שו"ת מהרש"ם א קכד. שו"ת אחיעזר ג סא).

ש: מי שנקרא לפעילות מבצעית, שהצום יפריע לה, האם מותר לו לאכול מיד לפני היציאה?

ת: כן. ואם יהיה לו זמן אחר כך בלי שזה יפגע בפעילות, לחכות (עי' משיב מלחמה ב קמ).

ש: ומה הדין אם לא בטוח שיהיה חייב לאכול לתקינות הפעילות?

ת: יקח מזון איתו ויאכל בשעת הצורך, אם זה יהיה אפשרי אז בלי לפגוע בפעילות (שם).

ש: האם מותר לעבוד בשק"ל?

ת: עדיף לסגור. אם אי אפשר, מותר לעבוד, כי בלפני עוור תולים, ויש אפשרות שיאכל אחרי הצום (משנה גיטין ה ט. ועי' בה"ט קסט סק"ד בשם הב"ח).

נהג צבא

ש: אני נהג בנסיעות ארוכות ביום רגיל כדי לא להירדם על ההגה אני שותה ואוכל גרעינים. מה לעשות בט' אב?

ת: ללעוס גומי לעיסה כבר לעוס מאתמול.

רחיצה

ש: כיצד נוטלים ידיים אחרי השירותים?

ת: רק אצבעות (שו"ע תריג ב).

ש: מה יעשה אדם שמאוד מלוכלך עקב פעילות צבאית?

ת: אם ממש מלוכלכים, מותר לרחוץ מה שהכרחי, ועם סבון (שו"ע תקנד ז).

ש: מותר למרוח משחה?

ת: לא. אבל אם זה לא לתענוג מותר: כגון נגד יתושים, דאודורנט או משחה נגד פצעים (שו"ע תקנד טו. ביה"ל סיכה. עי' הליכות שלמה ח"ג סוף עמ' תכב).

טיול ובידור

ש: מותר לטייל ולהתבדר?

ת: לא. אין לעסוק בדברים לא רציניים (שו"ע תקנד כא).

עבודה

ש: מותר לעבוד?

ת: עד חצות לא. אחרי חצות אם הכרחי (שו"ע ורמ"א תקנד כב-כג).

לימוד תורה

ש: מה מותר ללמוד בתורה?

ת: דברים עצובים על החורבן, פרקי איכה וירמיהו, הלכות בין המצרים, ספרי מוסר, אגדות החורבן (שו"ע תקנד א-ב).

שינה

ש: מותר לישון על מטה?

ת: יש מחמירים להניח המזרון על הרצפה או לישון בלי כרית (שו"ע ורמ"א תקנה ב).

נסיעה

ש: אם חייל נוסע ברכב, אפשר לשבת בכיסא?

ת: כן (וכן הובא בשם הגרי"ש אלישיב שמי שנוסע באוטובוס בט' באב מותר לו לשבת על מושב ואין הוא צריך לעמוד. תורת היולדת מח הערה יז).

נעליים

ש: מותר לחייל לנעול נעלי עור?

ת: כן בפעילות מבצעית. ואחרי הפעילות יוריד (שו"ע תקנד יז. תריד ג-ד).