כשמשה רבנו, ירד מהר סיני הוא לא אכל בלינצס ואפילו לא עוגת גבינה.. אך משום מה "מצווה מן המובחר" לאכול בכל אחת מסעודות החג שלוש מנות חלביות ולסיים אותן, איך לא, בקינוח חלבי. בימים אלו כאשר מדפי המרכולים מפונים מעודפי הבשר של החג הקודם ומתמלאים בחלב ותוצריו לקראת החג הקרב, יש צורך בבירור מעמיק אודות המאכל הלבן.

אך ראשית אזכיר, כי לחג שמות נוספים, שמסיבה לא ברורה אינם מקבלים יחס הולם על שולחן החג. לכן, לכבוד חג הביכורים, נאכל פירות ובעיקר אלה שנשתבחה בהם ארץ ישראל. לכבוד חג הקציר, נאכל מאכלים מקמח מלא ובעיקר מקמח כוסמין. ולא נשכח בחג מתן תורה, להתייחס גם לחצי הראשון של הפסוק " דבש וחלב תחת לשונך" לכן נאכל מאכלים עם דבש איכותי שלא עבר חימום ורצוי שיהיה אורגני , או עם סילן (דבש) תמרים, ללא תוספת סוכר.

ובחזרה לפרה ותוצריה:

  • עוגת גבינה דיאטטית מכילה ממתיקים מלאכותיים מזיקים. לכן העדיפו עוגה המכילה סוכר צהוב. גודל פרוסת העוגה הוא כרוחב שתי אצבעות (שלכם). אכלו עד שתי פרוסות כאלה במהלך החג.
  • ממתיק טבעי התורם מעט קלוריות נקרא F.O.S., שפירושו פרוקטו אוליגו סכרידים. אלו הם סיבים תזונתיים המהווים מזון לחיידקים הידידותיים שבמעיים ובכך גם מחזקים את מערכות העיכול והחיסון. ישנם כמה חברות המייצרות F.O.S. תחת שמות מסחריים שונים וניתן לקנות אותו בבתי מרקחת ובבתי טבע. יש אומרים, שאם אוכלים אותו בכפית יש לו טעם של שערות סבתא (עד כדי כך!) לכן הרחיקו מהישג ידם של ילדים, כדי שיישאר משהו בשביל העוגה. זכרו! מדובר במזון לחיידקי המעיים. לכן אם אוכלים יותר מידי, הם תוססים ובמילים אחרות גורמים לגאזים. על כן, הסתפקו בכמות המומלצת כפי שצינתי בסעיף הראשון.
  • מומלץ שהגבינה שבעוגה, או בפשטידה, תכיל לא יותר מ5% שומן.
  • רעיון מזין ל"חג החלב" הוא מרק יוגורט המכיל גם מלפפונים פרוסים, פקאנים קצוצים גס, שמיר קצוץ ועוד.
  • הקפידו על מנה חלבית אחת בכל ארוחה ולא יותר.
  • אין חובה הלכתית לאכול בלינצס בחג (בדקתי...).
  • מעדני החלב עמוסים בסוכר. עד שלא ברור מיהו הרכיב העיקרי במעדן: החלב, או הסוכר. לכן מעדני חלב הם רעיון גרוע לקיום "מצות החג". העדיפו את היוגורטים.

שיהיה חג סידן שמח!