כל הניגודים הנמצאים בהדעות, וכל אותה האפסיות שלפעמים נראה מחוג אחד על חברו, הניגודים הללו מתגדלים ביותר כל מה שהדעות תופסות מקום יותר גדול ברוח האדם, למסתכל פנימי מתראים הם בתואר ריחוקים מקומיים של שתילים, שהם משמשים לטובת רעננותם ושביעת יניקתם, כדי שכל אחד ואחד יתפתח במילואו, ותהיה הסגולה מיוחדת של כל אחד מחוטבה בכל פרטיה מה שהקירוב היה מטשטש ומקלקל הכל והאחדות המתואמה באה רק מתוך זה הריחוק, שרי בפירודא וסיים בחיבורא (=מתחיל בפירוד ומסיים בחיבור).

סטרא אחרא שרי בחיבורא וסיים בפירודא, וסטרא דקדושא שרי בפירודא וסיים בחיבורא.

תרגום: סטרא אחרא מתחיל בחיבור ומסיים בפירוד, סטרא דקדושה מתחיל בפירוד ומסיים בחיבור.

לימוד תורה צריך להעשות מתוך אמונה בקדושת הדברים, בעומק הפנימי הגנוז בהם, ובכך שחז"ל, וכל דורות לומדי התורה, עמלו לברר את האמת האלוקית המופיעה אלינו מדברי התורה.

[1] אורות הקודש, כרך א', עמ' ט"ו.

[2] אורות הקודש, כרך ב', עמ' ת"מ.

[3] י"ג, כ"ד.

[4] סימן תקנ"ט, סעיף ד'.

[5] שם, ס"ק י"ז.

[6] ברכות ס"ד ע"א.

[7] עי' עולת ראיה א', עמ' ש"ל.

[8] סנהדרין ס"ז ע"ב.

[9] סנהדרין כ"ד ע"א.

[10] אורות התורה י"ג, ז'.