המשרד להגנת הסביבה הכניס סעיף חדש לנוסח טיוטת ההסדרים, שמטרתו לחייב את יבואני הרכב באמצעות קביעת יעדי פליטה, לייבא רכבים חשמליים בהיקפים הולכים ועולים, עד להפסקה כמעט מוחלטת של ייבוא כלי רכב המונעים בדלקים ב-2030. כך תוגדל כמות כלי הרכב החשמליים, בהתאם לקצב של האיחוד האירופי.

זהו אחד הצעדים המשמעותיים ביותר בתוכנית הממשלה לעמידה ביעדי הפחתת פליטות גזי החממה ל-2030 שעליהם התחייבה ישראל בוועידת אקלים בגלזגו. מהלך חשוב זה מסמן כיוון ברור לחשמול כלל התחבורה בישראל והפסקת זיהום האוויר ממנה. הכנסת הסעיף החדש, קיבלה אתמול חיזוק משמעותי עם אישור הפרלמנט האירופי של חקיקה חדשה הקובעת את הדרך לאיפוס פליטות ממכוניות חדשות ורכבים.

רכב חשמלי, צילום: pexels (Kindel Media)

עידית סילמן: "צעד זה יאפשר לצמצמם פליטות מזהמי אוויר, המסכנות היום את הציבור"

צעד זה מתנהל על רקע דו"ח המעקב השנתי שיוגש בקרוב לממשלה. הדו"ח מצביע על חוסר יכולת לעמוד ביעדי הפליטות לסקטור התחבורה בהינתן הקצב הנוכחי של כניסת רכבים חשמליים. החיוב החדש אשר יוטל על יבואני הרכב יאפשר לישראל לסגור את הפער הנוכחי ולעמוד ביעד הלאומי להפחתת פליטות גזי חממה מסקטור התחבורה בשנת 2030.

עידית סילמן, השרה להגנת הסביבה אמרה כי "מעבר לתחבורה נקייה ומאופסת פליטות, מדובר בצעד הכרחי לצד צעדים אחרים שמקדם המשרד להגנת הסביבה, על מנת שמדינת ישראל תצליח לעמוד ביעדי הפחתת פליטות גזי החממה," לדבריה, "צעד זה יאפשר לצמצמם פליטות מזהמי אוויר, המסכנות היום את הציבור, ויביא תועלת רבה לבריאותו".

עידית סילמן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

וועידת האקלים צילום: shutterstock