כמה פעמים יצא לכם להתלבט מה תכינו לקראת שבת? ואז אחרי שהחלטתם, עברתם להתלבט על הקינוח. בעבור חברות קבוצת הפייסבוק "פרשת השבוע על השולחן" נחסכה התלבטות אחד לפחות, הן מכינות מאכל או קינוח שקשורים לפרשת השבוע

"הרעיון התחיל במקרה", מספרת רות שפירא שהקימה את קבוצת הפייסבוק, "כמו הרבה דברים, הכל התחיל בגלל הקורונה. בשנה הראשונה של הסגרים הבנו שמתחילה תקופה בה לא נוכל להגיע לבתי הכנסת ולשמוע את פרשת השבוע, אז החלטנו ליזום רעיון שיחבר אותנו". כך למעשה נוצר דיון סביב שולחן השבת על הפרשה, וגם משחקי ניחושים מורכבים וניסויים במטבח. 

ענני וכוכבי מרנג, עננים לעצוד הענן וכוכבי ל"כוכבי השמים מרוב" בפרשת כי תשא צילום: מוריה שירה בן אילוז

"כמובן שיש פרשות שופעות רעיונות ויש כאלה שהן קצת יותר מורכבות", היא כתבה בפוסט הראשון ובו הציעה להוסיף עוד רעיונות, "בפעם השלישית שאתה מצהיר שהשבת *לא* הכנו גדי בחלב אמו, זה מפסיק להיות מצחיק". כל סוגי האוכל מתקבלים בברכה, מנה עיקרית, תוספת, חלבי או בשרי וכמובן גם קינוח פשוט או מתוחכם יותר. 

כבד לב פרעה בפרשת וארא צילום: רות שפירא

לאט לאט הרעיון תפס תאוצה, ומאז מדי שבוע היא מכינה מאכל או קינוח שקשורים לפרשה. לא תמיד זה קל כמובן. לדבריה, הפרשות הכי קשות הן בספר ויקרא, "הכל אותה הדבר וקשה למצוא משהו חיובי. אם יש משהו קשה במיוחד לפעמים מדלגים, או נעזרים בקצת יצירתיות ותחכום". כך למשל, בפרשת בשלח, בה קוראים את פרשת המן, מכינים אוזני המן. 

משכן בפרשת פקודי צילום: אורה גלר

לעומת זאת, הפרשות הכי קלות הן אלו שמופיע בהן אוכל. כמו למשל, תולדות, אז אפשר להכין מרק עדשים, או קינוח מתוק בשביל צפיחית בדבש. יש מקרים בהם הרעיון לאוכל מגיע דווקא מהפרשנים או מהמדרשים, אוכל מרומז או רעיון מורכב יותר. לדוגמא, גלידה, בפירוש של אונקלוס למילה קרח. יש גם מקרים שמסתפקים בצ'ופר קנוי, כמו נחשי גומי בפרשת חוקת. או בוחרים במשהו קליל יותר, כמו עוגת יום הולדת לפרעה בפרשת וישב. אם תהיתם מה תוכלו להכין לפרשת קרח, רות ממליצה על עוגיות רעידת אדמה, או בשמן המוכר יותר, עוגיות מושלגות

עין תחת עין בפרשת משפטים צילום: עדי גמליאל

#פנקייקפרשתהשבוע. פרשת בהר צילום: רחלי לנציאנו