קראתי את הכתבה של שבעה נקיים ונידה דאורייתא של מעין רבינוביץ וזה הזכיר לי את החלון של אוברטון. למי שפספס, אזכיר כי מדובר במושג שמסביר את טווח הרעיונות המקובל, לפיו, כדי שאעביר דעה מסוימת לשיח לגיטימי, אני מעביר את דעתי מחלון לחלון. אני קורא לזה בשם, למשל: זוגות ששומרים "נידה דאורייתא", או דתיים שמסמסים בשבת. כך, אני מבדיל את מי ששומר נידה של חז"ל ומביא לדעתי תובנות כלשהם, מוסיף את המילים מורכב, קשה, אין הציבור יכול לעמוד בה, תנועה מבעבעת מתחת לפני השטח והופ, הנה זה נהיה לשיח לגיטימי. 

מה יהיה השלב הבא? כל מה שקשה הוא בחוץ? הפסיקה תהיה כמו שוק מחנה יהודה? כל דבר לגיטימי? כל אחד צועק מה שבא לו? אין מסורת הפסיקה? אין כללים? אין חכמים וגדולי הדור ואנשי מקצוע?

המדרש מספר על אדם אחד שקרא הרבה ושנה הרבה ושימש תלמידי חכמים הרבה, שנפטר בחצי ימיו, והייתה אשתו צועקת ובוכה ולקחה את התפילין שלו, ובאה לפני חכמים וצעקה למה זה קרה? למה זה מגיע לו? הרי כתוב בתורה כי הוא חייך ואורך ימיך ולמה בעלי שקרא הרבה ושנה הרבה ושימש תלמידי חכמים הרבה מת בחצי ימיו? ואף אחד לא ידע להשיב.

נזדמן לה אליהו הנביא ואמר לה מפני מה את צועקת? וטענה את טענתה, אמר לה, מה הוא אצלך בימי נידותך בימים הראשונים? אמרה לו רבי חס ושלום שלא נגע בי אפילו באצבע קטנה, ולא התקרב אלי כלל, אמר לה: מה הוא אצלך בימי ליבונך? (שבעה נקיים) אמרה לו: שתה אוכל איתי ונגע בי וישן איתי בבגדים ובשרו נגע בבשרי, ולא התכוון על דבר אחר(יחסים). אמר לה: ברוך המקום שהרגו שאינו נושא פנים שכך כתוב בתורה ואל אישה בנידת טומאתה לא תקרב. כל זה בקצרה אפשר לראות את זה באבות דרבי נתן ובתני דבי אליהו. 

התלמיד החכם הזה עשה חשבונות אישיים, הוא בטח ראה דברים מהשטח, היו לו בטח הרבה תשובות יפות אבל את רצון ה' הוא לא עשה. את "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל", "ועשית ככל אשר יורוך", הוא לא קיים. 

לדאבוני זה לא רק הנושא הזה. גם נושאים אחרים נסדקים וכל מי שהאמונה והיהדות יקרים לו צריך להתרחק מן אותן המגמות שנכנסות בדלת האחורית, (אם כי באלגנטיות), ליהדות המסורתית השמרנית. אין סתירה בין להיות קשוב לקשיים שעומדים בפני זוגות, אבל במקום להעמיק את הקשר הזוגי הנפשי בימים אלה של הריחוק, בוחרת הכותבת היקרה מעיין, לקצר תהליכים ולקצץ נגד התורה. 

תמיד היו ויהיו קשיים איתם צריך להעמיק ולהתמודד ולהתעלות אל רצון ה'. אבל אף אחד לא העלה בדעתו לשנות מה שנמסר למשה מסיני ומסרה ליהושע ולזקנים ולנביאים ולאנשי הכנסת הגדולה ומהם לזוגות ולתנאים ולאמוראים ולגאונים ולראשונים ואחרונים. 


הרב חן קורקוס הוא מרבני דרך אמונה.