הזוגות שעברו לשמור 'נידה דאורייתא': "גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה"

השאלה כמה זמן בחודש זוגות אסורים וכמה ממנו הם מותרים היא שאלה קיומית. ההבדל בין שבעה ימי הרחקות לבין זמן כמעט כפול היא דרמטית ויותר ויותר זוגות מדברים על נידה דאוריתא

חדשות כיפה מעין רבינוביץ 01/05/22 13:17 ל בניסן התשפב

הזוגות שעברו לשמור 'נידה דאורייתא': "גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה"
בני זוג, צילום: shutterstock

השורות הבאות מופנות לאישה שעבורה טיפת הדם הראשונה בתחילת ווסת היא מקור לדיכאון, כי זו התחלה של תקופת הרחקות ארוכה מנשוא; לאישה שבמהלך השבעה נקיים משתוקקת ונכספת לבן הזוג שלה, אבל אחרי הטבילה זה כבר מתפוגג ונעלם, מותיר את הימים המותרים חיוורים; ולאישה שהביוץ שלה מתרחש במהלך השבעה נקיים, מה שמשפיע על היכולת שלה להיכנס להריון.

לנשים אלו, ולבני-זוגן כמובן, מוקדשות השורות הבאות: לזוגות שעבורם הלכות טהרת המשפחה הם מקור למתח, מריבות וכאב - שדוחקים בהם למצוא פתרון.

אם אצלך התקופה הזאת היא חלקה יותר, או שהאתגר מתקבל כחלק מקבלת עול מצוות שדורש מחוייבות ללא תנאי, אז מילים אלו לא מכוונות אלייך.

יש זוגות שבמסירות נפש דבקים בהרחקות כי תורה היא ולשמור אני צריך. לעומתם, ישנם לא מעט שהולכים בכיוונים אחרים

אין כאן יומרה להקיף את הנושא מהזווית ההלכתית, או מהכיוון של השתלשלות התורה שבעל פה. יש כאן  האזנה לקולות ששמעתי וראיתי סביבי בשנים האחרונות, ולתנועה שמבעבעת מתחת ומעל לפני השטח.

המצב הוא כזה: זה קשה. קשה מאוד. הרצון לקרבה בין בני זוג הוא נפלא והריחוק המתמשך הוא קשה מנשוא. מגע ממלא מקום מרכזי מאוד בחיים הזוגיים. מגע מחבק ותומך, מגע אינטימי ומגע מיני. ריחוק פיזי ממושך מעלה לא פעם אתגרים זוגיים ונפשיים.

האתגר הזוגי הוא שיקול שחייב להיות על השולחן בבואנו לדון על שבעה נקיים. השאלה כמה זמן בחודש זוגות אסורים וכמה ממנו הם מותרים היא שאלה קיומית. ההבדל בין שבעה ימי הרחקות לבין זמן כמעט כפול היא דרמטית, ומובילה לא פעם ל'תפסת מרובה לא תפסת'.

העלאת האפשרות לשמירת נידה דאורייתא, של ספירת שבוע אחד וטבילה בסופו - היא אפשרות שמוצעת במשך השנים

זוגות שחשים מחנק בתקופת ההרחקות הארוכה מתמודדים במגוון דרכים: יש זוגות שבמסירות נפש דבקים בהרחקות כי תורה היא ולשמור אני צריך. לעומתם, ישנם לא מעט שהולכים בכיוונים אחרים, החל מפתרונות הורמונליים כמו חיבור חפיסות גלולות (עם הנזקים האפשריים הכרוכים בכך) על מנת להמעיט את ימי ההרחקות, דרך שמירת הרחקות רק בימי הדימום אך לא במהלך השבעה נקיים, וכלה בויתור מוחלט על המחוייבות ההלכתית, שהיא גזירה שהזוג לא יכול לעמוד בה, בין אם כוויתור מודע ובין אם כ'מעידות' חוזרות ונשנות.

מה קורה לזוג שחווה שוב ושוב תחושות של תסכול מול חוסר המוצא ההלכתי או מול חוסר ההצלחה שלו בקיום ההלכה?

העלאת האפשרות לשמירת נידה דאורייתא, של ספירת שבוע אחד וטבילה בסופו - היא אפשרות שמוצעת במשך השנים במקרים של צורך גדול או נסיבות מיוחדות (זוגות מעורבים, חיילים בקבע ועוד), אך לא לציבור הרחב. בהיעדר מענה הלכתי - המענה מגיע מהשטח, ויותר ויותר זוגות שרוצים לשמור על הלכות וטהרת המשפחה פונים לכיוון של שמירת נידה דאורייתא: פחות ימים עם יותר הקפדה במהלכן.

הרכבת יצאה מהתחנה. ישנם לא מעט זוגות שבחרו בדרך זו. לזוגות אלו כדאי וראוי ללמוד את הנושא לעומק. יש דרך הלכתית לטבול לאחר שבוע, וכמו כל נושא הלכתי אחר - היא מצריכה לימוד.

ובנימה אישית.
מהלך הלימוד שלי את הנושא נתקלתי בפער גדול בין המידע הכתוב למידע שבעל פה. בשיחות נחשפתי למידע רב, ואילו בכתב זה כמעט ולא נמצא. מכיוון שהתופעה הולכת וגדלה, ושאלות בפורומים שונים על שמירת נידה דאורייתא הולכים וצוברים תאוצה, אני מקווה שהשיחה הגלויה על הנושא תייצר מענה שלא יהיה בלעדי ליחידות סגולה אלא לכל זוג שמחפש ורוצה להעמיק בלימוד.

מעין רבינוביץ היא מדריכת כלות ומדריכה לחיי אישות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן