לאחר שחוק האזרחות נפל בוועדה המסדרת וגרם הפסד לקואליציה וצפוי להגיע להצבעה במליאת הכנסת, נבחרי הציבור מגיבים. בצלאל סמוטריץ', יו"ר מפלגת הציונות הדתית, טען כי השקר הפך לשיטת עבודה של הממשלה החדשה. 

"כשהשקר הופך לשיטה, ניתן להבטיח מול פני האומה לא להקים ממשלה עם תומכי טרור, ומספר ימים לאחר מכן לעשות בדיוק את זה. ניתן להתחייב שלא להקים ממשלה עם לפיד, "לא ברוטציה ולא במוטציה", ולאחר מספר ימים להמליך את לפיד כראש ממשלה. ניתן להצביע פעמיים במליאה, באופן פלילי, מול המצלמות, לשנות כמה וכמה גרסאות ולצחוק לכולנו בפרצוף. 
וכך גם היום.  לקראת ההצבעה המתוכננת על חוק האזרחות, איילת שקד - אם לומר זאת בעדינות - אינה אומרת אמת לציבור. האמת היא שגם אם הוראת השעה לא תאושר היום במליאה יש בידי הגברת שקד את הסמכות למנוע כניסת ערבים שיסכנו את בטחון ישראל. סעיף 5ב לחוק האזרחות קובע מפורשות: "מי שביקש להתאזרח ונתקיימו בו התנאים, יעניק לו שר הפנים אם ראה זאת לנכון את האזרחות הישראלית".

"במצב אותו מבקשים בקואליציה לשמר ימשיכו ערבים רבים לקבל אזרחות מכוח איחוד המשפחות. כבר היום חמישים אחוז מהבקשות מתקבלות. 
הצו אותו מבקשת הקואליציה להעביר היום חורר על ידי בג"צ והיועצים המשפטיים ונותן מענה חלקי ביותר. האופוזציה, באופן אחראי, הציעה לקואליציה להאריך את הוראת השעה לזמן מוגדר ולהקים צוות משותף שינסה להגיע להסכמות על קידום חוק יסוד ההגירה, שהימין החדש ותקווה חדשה התחייבו לקדם בקמפיין הבחירות שלהם. גם הם יודעים שהוא טוב בהרבה".

"אך למרבה הצער, הקואליציה החליטה להתעלם מהצעותינו והעדיפה לנהל מו"מ עם חבריה תומכי הטרור מרע"מ ועם שותפיהם הפוסט ציוניים ממרצ". 

"הממשלה הזאת דוהרת לתהום, מאיימת לרסק איתה את מדינת ישראל, ומבקשת מאיתנו להיות גלגל רזרבי שיאפשר להם להמשיך לדהור אל התהום. 
אנחנו לא ניתן לכך את ידנו.  נביא בהקדם האפשרי את חוק יסוד ההגירה להצבעה בכנסת ונבחן את האחריות הלאומית שבקואליציה חסרת האחריות הזו מטיפים לה".

בתגובה לשאלת כתב כיפה עדיאל שביט כי "אם האופוזיציה תתנגד לכל הצעת חוק של הקואליציה, בסוף הפלשתינים ינצחו"? השיב סמוטריץ' כי "אם הממשלה תביא הצעות טובות אנחנו נתמוך. אבל הארכת השעה היא רעה. היא רע במיעוטו ויש ברירה, יש רוב לחוק יסוד ההגירה. אם הקואליציה תתעסק כל היום בפוליטיקה קטנה אנחנו נתנגד".

שר החוץ ויו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, אמר כי אם האופוזיציה תצביע נגד החוק, היא תוכיח שיותר חשוב לה להיות נגד הממשלה, מאשר להיות בעד המדינה.

"יש מתח מתמיד בין היהודית לדמוקרטית. יש מתח מתמיד בין צרכי הביטחון של מדינת ישראל, לערכים שלה ולזכויות אזרח. זו לא תהיה הפעם האחרונה שהמתח הזה יבוא לידי ביטוי בממשלה. בימים האחרונים התקיים דיאלוג בתוך הממשלה כדי להגיע לפתרונות. הם לא יהיו מושלמים. אין פתרונות קלים לבעיות קשות, אבל הם ישפרו את המצב. זו המהות של הממשלה הזו. היא ממשלה שפותרת בעיות. גם בנושאים טעונים, אנחנו יודעים לדבר אחד עם השני. יש מורכבות. היא חלק מהחיים, היא חלק מניהול מדינה, תפקידנו להתמודד איתה. לא צריך להסתתר מהמהות של החוק הזה. הוא אחד הכלים שנועדו להבטיח את הרוב היהודי במדינת ישראל. ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, והמטרה שלנו היא שיהיה בה רוב יהודי. בנוסף לזה, יש לחוק חשיבות ביטחונית. השב"כ הציג נתונים שלפיהם בלי שהחוק הזה יעבור היום, תהיה פגיעה מהותית בבטחון ישראל. בלי החוק, תהיה עליה בטרור הפלשתיני. אם האופוזיציה תצביע נגד החוק, היא תוכיח שיותר חשוב לה להיות נגד הממשלה, מאשר להיות בעד המדינה".