שאלה: עכשיו בזמן הקורונה, שהבנות לא מגיעות לאולפנה ולומדות בלמידה מרחוק, דרך "קול הלשון" (אתר תורני ללמידה מרחוק), מאד קשה להן. הבנות מרגישות צורך לתקשר אחת עם השניה ב'זום', כי זה נותן להן מענה חברתי ורגשי. הן גם מרגישות שונות מחברות שיש להן אינטרנט.

מה דעתו של הרב?

תשובה: כל הכבוד ליצר הרע! הוא עובד טוב מאד! אנחנו צריכים ללמוד ממנו. הוא לא נח לרגע. עכשיו הוא אומר שצריך זום בשביל החברתיות. חברתיות הייתה לפני הזום ותהיה גם אחרי הזום. חברתיות אמיתית היא לא זום. אני נותן שיעורים גם בזום, רק בלית ברירה. אמנם כשאני רואה פנים של אדם, יותר קל לי לדבר, אך כשאני נותן במדרשות ולנשים, הכל קוביות שחורות. אבל גם שיעורים בטלפון זה בסדר, זה יותר טוב.

צריך ללמוד לא להיות משועבד לעיניים. את הקב"ה לא רואים, אבל הוא קיים. אדם שמתחתן עם אשתו והיא לא יפה, הוא בכל זאת אוהב אותה. אנשים שבויים בעיניים, אנשים הולכים אחרי יופי, אוהבים דברים יפים, מרן הרב קוק באורות (לד-לו) מדבר על זה. האישה היא יפה אז הולכים אליה. צריך ללמוד לא להיות משועבדים כל כך לעיניים.

אנחנו שמחים שיש לנו עיניים, אבל צריך גם ללמוד להשתחרר מהן. כל התרבות המודרנית בנויה על דמיון שניזון מהעיניים. אם גברים בשידוך מבקשים תמונה, אל תשלחי תמונה! את יותר טובה מהתמונה! כמובן, אם בלי תמונה היא לא תתחתן, שתשלח.

התרבות המודרנית היא שבוית עיניים. לא יעלה על הדעת שלא רואים. אם את הקב"ה לא רואים, כל האמונה נופלת. כמו אריסטו: מה שלא רואים לא קיים. לעומת זאת, חכמים אומרים: לא ראיתי, אינו ראיה!  זה קיים! אז אנא, לא להיות כל כך משועבד לעיניים.

זה לא דבר פופולארי, זה נראה הזוי, אבל זה דבר חשוב. אתה מתחתן עם מישהי כי היא יפה. וכשתהיה מבוגרת, מה תעשה? תחליף אותה? לצערנו יש מקומות שככה עושים. זה העולם שבנות רוצות? שבויי עיניים?

לכתחילה לא היינו נכנסים לסוגיה הזו. זה עולם רחוק מהן. אבל עכשיו זה נופל עלינו מהשמים. זה סימן שהקב"ה רוצה שנתהלך בדרך הזו. זו מהפכה. לפעמים צריך מהפכות.  ד' אומר לשמואל הנביא: אתה טועה "האדם יראה לעיניים וד' יראה ללבב" (שמואל א טו, טז) .

אנא לא להיות שבוי בדמיון שהעיניים רואות. יש הרבה נשים שחיות בבדידות בבית, וכדי להיפגש עם חברה, זו שעה נסיעה, אז הן מדברות בטלפון, וזה בסדר גמור. פעם גם טלפון לא היה. צריך להתרגל שיש קשר, גם אם היא לא רואה אותה.

סיפור שאני המצאתי. מעשה בבחור שהיו לו קשיים בחיים. כתב באינטרנט, מישהו עזר לו פעמים רבות, עודד אותו, תמך בו. יום אחד היה צריך הלוואה. אמר לו החבר : אתן לך. הבחור התאהב באדם הזה. לב כל כך טוב! שאל אותו: איך קוראים לך? לא רצה לומר לו. לחץ עליו: תגיד לי מי אתה. בסוף אמר לו: אני לא אתה, אני את! זו בחורה. הוא התאהב בה בלי שראה אותה. האהבה התעצמה, עד שהחליט להתחתן איתה. ביקש תמונה. היא אמרה לו: לא כדאי, אתה תתחרט. לחץ. שלחה לו תמונה. פניה מעוותות. עקב תאונה. כל האהבה שלו נמסה, התחרט ולא רצה להתחתן איתה. אבל המצפון הציק לו. נלחם בעצמו, התגבר והחליט שהוא כן מתחתן איתה. הביא אותה להוריו הם לא הסכימו בשום אופן. אך הוא לא ויתר, נלחם ובסוף הסכימו. בחופה אנשים הרימו גבה, אבל לא היה אכפת לו. ואז אמרה לו: יש לי מתנה בשבילך, הכניסה ידה לכיס, הוציאה תמונה שלה מלפני התאונה. כתבתי את הסיפור הזה ושאלו אותי: זה משל לתורה? לא, זה הסיפור! אנשים לא מבינים.

הבנות היקרות צריכות להבין: שקר החן והבל היופי. יתכן קשר טוב בלי זום. מהפכה! נכון שדברים אלו נראים הזויים לגמרי בדור הזה. לא היינו מלמדים דברים אלה מעצמנו, אבל פה אין זה בבחירתנו, כך הקב"ה סידר.

אני מכיר אדם שהייתה תאונה לאשתו, כל פניה מצולקות, והוא אוהב אותה, לא מפריע לו. לא מתרגש מזה. לא אכפת לו יופי.

זה נעים לראות אבל זה מטעה. בפסיכולוגיה קוראים לזה תופעת ההילה. אדם מתייחס לאדם על פי המראה החיצוני שלו. שלחו לי מאתר באמריקה, ניסוי חברתי המוכיח שאנשים מושפעים מיופי חיצוני. נכתב טקסט ומעליו תמונת אדם יפה, הקוראים אמרו עליו שהוא חכם, מישהו פחות יפה, אמרו עליו שהוא פחות חכם. גם עשו ניסוי שבחורה הלכה ברחוב וביקשה שישאילו לה טלפון. ענו לה: אני ממהר, אני לא יכול. שלחו אותה בחורה לבושה יפה, ענו לה: בבקשה אין בעיה. זה אפקט ההילה. עולם שקרי ודמיוני. שיתבייש העולם שככה שופט בני אדם. קשה מאוד להילחם נגד זה. מה לעשות, זה עולמנו. אם אנו מדברים על זה, כאילו אדם מכוכב מאדים בא לפה. אך מה נעשה? עכשיו זו הזדמנות ללמוד את הדברים האלה, להתנער מהשקר.

מעשה בבחור ישיבה שפנה: התארסתי עם בחורה אתיופית, אני כהן ואמרו לי, שאולי היא צריכה גיור לחומרה. אמרתי לו: מה אתה בא אלי עכשיו?  ענה לי: לא שמתי לב שהיא אתיופית. זה מאוד מצא חן בעיני... כל מה שעושים להם צרות זה בגלל שהצבע שלהם לא תקני, זה נורא ואיום! לכן להשתחרר מהעיניים. אדם יראה לעיניים וד' ללבב.

ומה בכך שלכל חברותיהן יש אינטרנט?! אברהם אבינו הוא מעבר אחר כולם מהעבר השני. היה רב שהשמיצו אותו בכל העיתונים, שאלו אותו: איך הוא מתמודד? הוא ענה: אני לא קורא עיתונים. לא להתרגש ממה שאומרים. זה הבל. הקורונה, תעבור והבנות יישארו עם התמימות. אם נכנע עכשיו יהיה קשה אחר כך לחזור. לקלקל זה קל, זה ברגע. לתקן זה קשה מאד מאוד. חזק ואמץ.