הבוקר (ג') פורסם כי צהר קיימה שיח משותף עם הרבנות הראשית בעניין הצהרת בתי עסק כי הם מפוקחים על ידי ארגוני כשרות כמו צהר. להודעה אף צורף מסמך מטעם הרבנות המראה כי בעל עסק רשאי להציג הצהרה מצידו כי בית העסק מפוקח על ידי גוף חיצוני שאינו הרבנות הראשית. וכי אותו גוף מוודא כי חומרי הגלם ואופן הטיפול במזון מבוקרים וכי המטבח הינו בחזקת בשרי חלבי או פרווה. אם פרסום הידיעה הציעה הרבנות הראשית הכחשה והבהרה לדברים.

צהר: הגענו להסכמות עם הרבנות על הסדרת מערך הכשרות

"הרבנות הראשית לא נתנה את הסכמתה בשום שלב, לא אישרה או התנהלה מול ארגון ׳צהר׳", כך נמסר מדוברות הרבנות. מיד לאחר מכן הרבנות ביקשה להבהיר את הדברים: "במהלך החודשים האחרונים, החלה הרבנות הראשית להגיש כתבי אישום כנגד בעלי עסקים המציגים את בית העסק ככשר ובניגוד לחוק, לאחר שנציגיה הוסמכו לשמש כתובעים על ידי היועץ המשפטי לממשלה. לאחר שהוגשו מספר כתבי אישום כנגד בעלי עסק שעברו על החוק ובהמשך לדיונים שהתקיימו בבית המשפט, עודכנה מדיניות האכיפה של הרבנות בהתאם להערות בית המשפט ופרקליטות המדינה".

על המסמך שפורסם מבהירים ברבנות: "הנחיות האכיפה שפורסמו, ניתנו בהתאם לפסיקת בג״ץ המתירות הצהרה עצמית חתומה על ידי בית העסק בדבר אופן ההתנהלות הכשרותית בבית העסק שלו. גם בהתאם לפסיקת בג״ץ ובמסגרת הצהרתו העצמית של בית העסק בדבר הסטנדרטים בהם הוא עומד ביחס לטיפול המזון, חובה על בית העסק להבהיר בכתב ובאופן בולט וברור, כי אין למקום תעודת הכשר מטעם הרבנות המוסמכת על פי חוק. בנוסף לכך, חל איסור להציג בפומבי אישור חתום מטעם גורם פיקוח חיצוני המעיד על הסטנדרטים הנהוגים באותו מקום או שימוש בלוגו של הגורם המפקח החיצוני, זאת בכדי למנוע את הטעיית הציבור".

צילום: הרבנות הראשית לישראל

ח"כ מתן כהנא אמר בתגובה על הודעת הרבנות הראשית: "מערך הכשרות בישראל סובל במשך עשרות שנים מליקויים קשים, והדבר גורם לפגיעה חמורה באמון של הציבור במערכת הכשרות הממלכתית. ליקויים אלו לא ייפתרו באופן נקודתי. הגיע הזמן שהרבנות תציג פתרון מקיף וכולל לכלל בעיות מערכת הכשרות ותסדיר את כלל הסוגיות הנוגעות למערכת הכשרות, ובכלל זה את עבודתם של גופי הכשרות הפרטיים בחקיקה.

עוד הוסיף: "המצב בו גורמים משפטיים מגיעים ל'הבנות' פעם עם בד"צ זה או אחר בעניין יבוא, ופעם עם כשרות צהר בעניין הכשרות בארץ פוגע במעמדה של  הרבנות הראשית והעומדים בראשה ומרוקן מתוכן את סמכויותיהם. השדולה לשיפור שירותי הדת בראשותי תפעל בשיתוף עם המשרד לשירותי דת להסדרה כוללת של מערך הכשרות בחקיקה. לאזרחי ישראל מגיע מערך כשרות יעיל, שקוף שווה לכולם".

מארגון "עתים" נמסר כי "לציבור בישראל מגיע לבחור שירותי השגחת כשרות איכותיים. פסיקת בג"צ סללה את הדרך ליצירת מציאות שבה יהיה מקום לכלל האוכלוסייה בתוך שירותי הכשרות במרחב הציבורי, ואנו תקווה כי הגורמים המעורבים יממשו את הפוטנציאל בהקדם, באופן שיביא לחיזוק אפשרויות הבחירה של הציבור בשירותי הדת בכלל ושירותי הכשרות בפרט. צעד זה יתרום הן לזהותה הדמוקרטית והן לזהותה היהודית של מדינת ישראל".