בתום עבודת מטה מאומצת של גורמי המקצוע במשרד האוצר ובמשרד החינוך, בהובלת שר האוצר ושר החינוך, הוסטו תקציבים שלא בוצעו באופן מלא עבור פעילות החינוך המשלים והחינוך התוספתי לפתיחת שנת הלימודים, וזאת בסכום של 1.15 מיליארד ש"ח ומבלי לחרוג ממגבלת ההוצאה מחוק יסוד משק המדינה.

המשבר התקציבי: משרד החינוך הקפיא 4000 תקני שירות הלאומי

המתווה יאפשר את המשך הפעלת תכניות חינוך המשלימות הנדרשות לשם פתיחת שנת הלימודים במועד, ובכלל זה את המשך הפעלת תכנית הצהרונים, תכנית היל"ה לילדים ונוער בסיכון, תכנית מיל"ת, תכנית קרב, שירות לאומי, ותכניות רבות נוספות לילדים ונוער בסיכון, לילדים ונוער עם צרכים מיוחדים, תכניות לחיזוק הפריפריה ובני מיעוטים, ועוד.

בהתאם לכך הוגשה הצעת החלטה להבטחת פעילות הצהרונים גם בשנת הלימודים תשפ״א, שתעלה לדיון בממשלה ביום ראשון הקרוב.

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר: "אני רואה חשיבות רבה בחינוך המשלים ושמח לבשר שמצאנו פתרון שיאפשר את הפעלת התוכניות החשובות הללו, בפתיחת שנת הלימודים תשפ"א באחד בספטמבר". לדברי כ"ץ, "המתווה עליו עבדנו במשרדי האוצר והחינוך יתן מענה תעסוקתי לאלפי אנשי הוראה העוסקים בתוכניות חשובות אלו, לצד מענה חינוכי לעשרות אלפי ילדים בישראל". 

עוד הוסיף שר האוצר: "בשעה המורכבת הזאת, עלינו למצוא פתרונות ולאפשר את פתיחת המשק כדי להניע את הכלכלה הישראלית. פעילות מלאה של מערכת החינוך תאפשר למיליוני הורים בישראל לצאת לעבודה – כדי לסייע לצמיחת המשק והכלכלה". 


(גלנט מציג את מתווה פתיחת שנת הלימודים, בשבוע שעבר)

שר החינוך יואב גלנט אמר כי "שנת הלימודים תשפ"א תיפתח באחד בספטמבר. החינוך המשלים הוא נדבך משמעותי וחיוני בפעילותה של מערכת החינוך. תכניות כמו קרב, היל"ה, מיל"ת ועוד רבות וטובות היו וימשיכו להיות עוגן חינוכי וחברתי עבור עשרות אלפי ילדים ובני נוער.  מתן הזדמנות שווה לכל ילד וילדה מכל מקום ומכל מגזר ברחבי ישראל הינה ציווי חברתי וערך לאומי עבורי". 

גלנט הוסיף כי "בשעות האחרונות הצלחנו להגיע לסיכום בין משרדי החינוך והאוצר, אשר יבטיח את המשך פעילותם החשובה של תכניות החינוך המשלים ואת סבסוד הצהרונים. שיתוף הפעולה בין משרדי החינוך והאוצר מוכיח את עצמו פעם נוספת. אני מודה לשר האוצר, ישראל כץ, ולאנשי משרדו על שותפות מלאה ועשייה למען התלמידים, עובדי ההוראה וכלל הציבור בישראל". 

"מתנדבי השירות הלאומי מהוים את החוסן החברתי של המדינה"

מנכ"ל רשות השירות הלאומי אזרחי, ראובן פינסקי, בירך את השרים על מציאת הפתרון. פינסקי פנה להנהלת משרד החינוך בכדי לוודא את יישומו המיידי של המתווה, הנחה את מנהלי העמותות והגופים המוכרים, להיערך להכשרת המתנדבים כמתוכנן כבר בשבוע הבא, על מנת שלא יהיו עיכובים בהצבתן במקומות השירות עם פתיחת שנת הלימודים. מערך מתנדבי השירות הלאומי אזרחי בחינוך כולל כ-4,000 מתנדבות שיהוו את עמוד השדרה המרכזי של פעילות הלימודים בשיטת הקפסולות. במקביל, יסייעו המתנדבות גם למורים בלמידה מרחוק, בחינוך המיוחד, בתנועות הנוער ובכל שדה החינוך.

ירון לוץ, מנכ"ל האגודה להתנדבות, בירך על הפתרון והודה לשרים: "אני מברך על פתרון המשבר ושמח שהוא מאחורינו. תודה לשר האוצר ישראל כץ ולשר החינוך יואב גלנט על הפתרון. תודה לראש הממשלה שנרתם ויזם פגישה חשובה בנושא בשבוע שעבר כדי לקדם את הפתרון. תודה מיוחדת לשר הממונה על השירות הלאומי צחי הנגבי שדחף וקידם את הנושא ולראש הרשות לשירות לאומי ראובן פינסקי שנאבק כל העת כדי לקדם את המענה למשבר".

לוץ הוסיף כי "כעת כולנו באגודה להתנדבות מרוכזים במתן הכשרה יעילה ומותאמת עבור כאלף מתנדבים בתחום החינוך כדי שיוכלו להתחיל את שנת הלימודים שבפתח בצורה הטובה ביותר ולהוות ערך מוסף משמעותי באתגרים של מערכת החינוך בשנה זו. מתנדבי השירות הלאומי מהווים את החוסן החברתי של המדינה, בעיקר בעת הזו".