עם סיום הגל הראשון ותחילתו של הגל השני, כתב העת ‭ ,"Journal of Clinical Medicine" ‬ערך סקר הממפה את מחלות הרקע אצל החולים הקשים. המחקר נועד על מנת לבדוק אלו מחלות רקע הכי מסוכנות לאלו שנדבקו בקורונה. הנתון הראשוני מבהיר כי ל-89% מהחולים הקשים הייתה מחלת רקע נוספת, כך שזה מעיד כי הקורונה הופכת לקטלנית בעיקר כשהיא מלווה מחלת רקע נוספת.

המחקר נעשה  על 156 חולים שאושפזו  ביחידות לטיפול נמרץ ב-‭13‬ מרכזים רפואיים בישראל, בין 5 במארס ל‭27- ‬ באפריל, כך פורסם בישראל היום. ממסקנות הגל הראשון עולה כי ‭ 70%‬מהחולים הקשים סבלו מעודף  משקל או מהשמנה, מתוכם 29% סבלו מהשמנת יתר חולנית. הנתון השני בחומרתו הוא חולים הסובלים מיתר לחץ דם, 54% מכלל החולים הקשים סבלו עוד קודם מבעיה זו.

70% מכמות החולים הקשים סבלו מהשמנת יתר
צילום: shutterstock

מחלת הרקע השלישית היא סוכרת, ממנה סבלו 40% מהחולים קשים. לאחר מכן 21% ממחלות לב, 15% סבלו ממחלות בכליות או משומנים בדם. הנתונים המפתיעים הם דווקא אלו שסבלו ממחלת ריאות חסימתית כרונית, שנדמה כי הם יהיו החולים העיקריים, אלא שמדובר ב-13 חולים בלבד, שהם 8% מכלל החולים. הנתון המפתיע נכון גם לאלו שחלו בסרטן, גם הם מהווים רק 8% מכלל החולים במצב קשה. 

בניגוד לתחזיות רק 9% מכלל החולים הקשים הם מעשנים, כשהיתר, 91%, מעידים כי לא עישנו מעולם. יותר גברים נמצאו מבין החולים הקשים לעומת נשים 69% לעומת 31%. נתונים נוספים שנמצאו מהגל הראשון הם כי ימי האשפוז בממוצע הגיעו ל-10 ימים, ואחוז התמותה מבין החולים הקשים עמד על 56%.