מסע פרסומי לשפה העברית

למה קוראים למעיל מעיל, מה ההבדל בין קש לקשית ולמה קוראים לפח ככה אפילו שהוא מפלסטיק? קמפיין פרסום (או יותר נכון מסע פרסום) מיועד לשפה העברית שיבהיר: למילים בעברית יש עומק יותר מכל שפה

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/01/17 17:33 יז בטבת התשעז

מסע פרסומי לשפה העברית

לרגל יום העברית אשר חל היום, יום הולדתו של אליעזר בן־יהודה, יוצאים מט"ח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית, וקניוני עופר בשיתוף פעולה ראשון מסוגו שמטרתו לרומם את קרנה של השפה העברית. במסגרת שיתוף הפעולה, יוצבו ברחבי הקניון שלטים מגוונים ועליהן מילים שונות והסבר קצר ומְגרה על אודות המילה.

לדוגמה: שלט עם המילה "מעיל" יופיע על חלון הראווה של חנות בגדים ובו יוסבר כי מקור המילה בכך שהמעיל עולה על הבגדים, העיסוק בהבדל בין קש לקשית יופיע במרחב של מתחם האוכל בקניון. רעיון חביב על המילה "פח" יופיע ליד פחי האשפה בקניון ולידה האמירה שהפח נקרא פח אע"פ שהוא עשוי פלסטיק.

שיתוף פעולה זה מאיר במגוון פנים וזוויות צדדים שונים ויפים בשפה העברית: הסיפור שמסתתר מאחורי מילים בעברית (כמו המילה "בגד" הקשורה ל"בגידה"), נקודות למחשבה הקשורות למילים בעברית (למשל ש"מעלית" אינה רק עולה אלא גם יורדת אע"פ שהשם מעלית מלשון עלייה), חלופות עבריות למילים לועזיות (למשל "חולצת קמץ" במקום "חולצת טי"), תקינות בעברית (למשל "גרב" מינו הדקדוקי זכר ולא נקבה ולכן "גרב קרוע"), הבדל בין מילים שאנשים מתבלבלים ביניהם (למשל ההבדל בין "קש" ל"קשית", כאמור).

ירעם נתניהו הוגה ויוזם הרעיון שגם היה הרעיונאי (קופירייטר..) שלו הסביר לכיפה מה מטרת הפרסום ברחבי הקניון: " המטרה היא לרומם את קרנה של העברית. שהשפה העברית תצטייר, כי היא באמת כזו, כשפה עשירה מלאת רבדים, עושר, יופי וחוכמה. בשפה כי היא שפה שמית יש הרבה חוכמה והגיון. בשפה האנגלית שכולם מתלהבים ממנה ברוב המקרים אין קשר בין מילים. בעברית, שהיא בנויה על שורשים יש קשר בין מילים ומטרתנו היא להראות את היופי הזה. צריכה להיות גאווה בעברית. היא העבר ההווה והעתיד שלנו".