שאל את הרב

חברה שלא סולחת - מריבה לפני ראש השנה

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 18/09/22 11:33 כב באלול התשפב

שאלה

יש לי חברה שאנחנו סוג של בסטית כאלה וכשאנחנו רבות אז היא ישר אומרת בואי ננתק קשר, עכשיו ביום הראשון ללימודים רבנו ריב גדול שהיא צעקה עליי ואני פשוט הלכתי ומאז לא דיברנו עד היום.

ביקשתי ממנה סליחה והכל אבל היא לא מוכנה לסלוח ועוד מעט ראש השנה, אני מפחדת

תשובה

שלום וברכה,

מריבות זה אחד הדברים הקשים בעולם.וצריך לנסות לברוח מהם ככל האפשר.

אשרייך שניסית למצוא פתרון ולהתנצל בפני חברתך.

לפעמים בקשת הסליחה לא מתקבל משום שהיא צריכה לבוא בעיתוי הנכון והמדויק, ואחרי שתיקנו את הטעות שעשינו. אחרת, לא בטוח שיסלחו לנו.

תנסי לחשוב היכן הייתה הטעות שלך, וכיצד את יכולה לתקן אותה, כדי שחברתך תבין שאת באמת רוצה לבקש את סליחתה.

לאחר מכן, אחרי שעשית את המירב מבחינתך, וביקשת סליחה 3 פעמים, ועדיף באופנים שונים ובזמנים שונים (פנים אל פנים, הודעה, מכתב וכדומה) אינך צריכה להשקיע יותר בכך.

כפי שנפסק בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות יום הכיפורים סימן תרו סעיף א):

"עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר עד שיפייסנו; אפילו לא הקניטו אלא בדברים, צריך לפייסו; ואם אינו מתפייס בראשונה, יחזור וילך פעם שנייה ושלישית, ובכל פעם יקח עמו שלשה אנשים, ואם אינו מתפייס בשלשה פעמים אינו זקוק לו... הגה: והמוחל לא יהיה אכזרי מלמחול (מהרי"ל), אם לא שמכוון לטובת המבקש מחילה (גמרא דיומא); ואם הוציא עליו שם רע, אינו צריך למחול לו. (מרדכי וסמ"ג והגה"מ פ"ב מהלכות תשובה ומהרי"ו)".

ולכן ברגע שעשית ככל שאת יכולה על מנת לפייס אותה והיא מתעקשת שלא למחול, את יכולה להיות רגועה ונינוחה שאת נקייה כלפי שמים. ונשאר רק להתפלל שהיא תמחל לך ותחזרי להיות חברות כבתחילה.

שנה טובה,

הלל

כתבות נוספות