שאל את הרב

תלות רגשית

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 30/06/09 15:46 ח בתמוז התשסט

שאלה

שלום רב!!

השנה התחלתי לימודים במוסד להשכלה גבוהה, והתחברתי לבת אחת יותר מדיי, עד שהתחלתי להרגיש כלפיה תלות רגשית (נתקלתי לצערי בתלות הרגשית בעבר..), ואני כל פעם בשלבים מנסה להיות פחות תלוייה בה, וב"ה אני מצליחה, רק מה שנוסף לתלות הרשית הזו, זה פחד שאולי היא תתחבר עם ילדה אחרת יותר ממני, זו ילדה ספציפית שהיא חברה טובה של שתינו, ואני מוצאת את עצמי כל פעם כמו ילדה קטנה מפחדת שאולי הן ביחד עכשיו,אני מנסה כל פעם לבדוק אפילו שהן לא היו יחד הרבה זמן לבד, ובמידה והם כן היו יחד, אז אני מרגישה תחושה משונה. אני כל הזמן חוששת שאולי היא מעדיפה אותה ולא אותי, אני כל פעם בוחנת את היחס שלה אליה , לעומת היחס שלה אלי, אלו מחשבות שמתסכלות אותי ממש, ויכולות לגרום לי בקלות לעצבות, ואני מרגישה שאני מתחרפנת מזה!

למה אני מרגישה ככה?? מה אני יכולה לעשות?? תודה רבה על העזרה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,
יש לבני אדם כל מיני צרכים רגשיים. הרבה אנשים חיים עם תלות רגשית או עם נטיות רגשיות אחרות = פחדים, כעסים, אשמות וכו´
את נמצאת במצב טוב מאוד מפני (שבשונה מאחרים שיש להם קשיים רגשיים) את מאוד מודעת לקושי המיוחד שלך ולנזק שהוא גורם לך.
את כותבת: "אני כל פעם בשלבים, מנסה להיות פחות תלויה בה, וב"ה אני מצליחה, רק מה שנוסף לתלות הרגשית הזו, זה פחד שאולי היא תתחבר עם ילדה אחרת יותר ממני..."
אבל האמת היא שהפחד שלך הוא לא "נוסף לתלות הרגשית" הפחד הזה הוא ביטוי נוסף של אותה תלות רגשית שמפריעה לך. הצורך שלך שהחברה הזאת תהיה בראש ובראשונה חברה רק שלך – זהו גילוי של התלות הרגשית.
אם שאלת "למה אני מרגישה כך ?" התשובה היא שזהו גילוי של הבעיה המוכרת לך, של תלות רגשית, כאן היא מתבטאת בקושי שלך לקבל שחברה טובה שלך, תהיה חברה טובה של עוד מישהי.

באופן טבעי ובריא רצוי שאדם יפתח רגשות עמוקים יותר כלפי הקרובים אליו. רגש הקנאה שאת מתארת ממלא תפקיד בריא בזוגיות של אנשים כששני בני הזוג מצפים, בצדק, שכל אחד מהם יהיה החשוב ביותר עבור בן זוגו.
אפשר לומר שאת מעצימה רגשות שצריכים להתבטא במסגרת של זוגיות ואת נותנת להם מקום מרכזי מדי בקשרי חברות שמטבעם צריכים להיות פתוחים וגמישים יותר.

השאלה הבאה היא "מה אני יכולה לעשות ?"
יש לכך שתי תשובות שמשלימות זו את זו:
את מעידה על עצמך שהמודעות שלך לתלות הרגשית המוגזמת מכוונת אותך להגביל אותה. מעתה תהיה לך מודעות לכך שהקנאה שלך גם היא חלק מהתלות הרגשית. הבנת הבעיה, המודעות כלפיה, מעניקים כוח ויכולת להתמודד. מעבר לתודעה צריך גם לעשות.
כפעולה מעשית אפשר לנסות שיטה שלעיתים עוזרת בקשיים מסוג זה – להתנהג הפוך ממה שהפחד שלך מכוון אותך.
להיות חברה של שתי הבנות האחרות. להתקרב בעצמך אל החברה שאת מפחדת ממנה. לא לנסות להביא את החברה שלך להתרחק מהשניה ולהתקרב אליך – להיפך לפעול כך שאתם תהיו שלישיה, את תתחברי עם החברה השניה וכך אתם תהיו קבוצה של שלש בנות שנחמד להם ביחד.
בכלל, לבחורה כמוך שיש לה נטיה לפתח תלות, רצוי מאוד להיות עם חברות רבות ושונות. על פי רוב התלות נוצרת תוך כדי התבודדות של שתיים והתבדלות מכל השאר. את צריכה להמנע מכך. את צריכה להפתח למגוון חברות, להשקיע זמן ומאמץ בפעילות חברתית שיש בה מספר אנשים, להכיר ולהתקרב אל הרבה בנות.

כתבות נוספות