שאל את הרב

שמש עבודה זרה..

חדשות כיפה הרב ישראל אלתר 29/08/16 19:01 כה באב התשעו

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב!

האם תבליטי זכוכית על כוסות זכוכית (כלומר כוסות שקופות שנראה שהן זכוכית) זה אסור? כלומר שיש מעין דוגמת תבליטים על הכוסות שמובלטים עליהם צורות שמש ועננים (מפוזרים על דפנות הכוס ולא ענן מסתיר שמש אלא נפרדים) התבליטים ללא צבע אלא שקופים אך במלואם כלומר שמש סוג של עיגול עם קרניים כאילו כמו שמופיעה לפעמים בציורים רק בולטת

ואם אסור אז אני לא יודעת אם יסכימו לזרוק.. אולי כן.. ובכל אופן כיצד לנהוג?

שוב תודה רבה!!!!

תשובה

אין לעשות או להשהות לכתחילה תבליטים של שמש וירח על כלים (גם על כוסות) ולהחזיקם בבית ועדיף להחמיר בעניין אך אם לא ישמעו לך יש להם בדיעבד על מי לסמוך.

פירוט מקורות ההלכה:
1) בשולחן ערוך חלק יורה דעה סימן קמ"א סעיף ג' כותב כך: "המוצא כלים ועליהם צורת חמה או לבנה...רמ"א: כמו שעושים בעלי הטליסמאות...כגון צורות המתייחסות לשמש מציירים מלך מעוטר יושב על עגלה...אם הכלים מכובדים, אסורים שודאי נעשו לעבודת כוכבים. ואם הם מבוזים, מותרים שלא נעשו אלא לנוי. ואלו הם מכובדים, שעל השיראים (סוג של תכשיט) נזמים וטבעות. ומבוזים, (רמ"א:מטבעות) יורות...וכוסות ששותין בהם...וכל זה בסתם שאין אנו יודעים שנעבדו כלים הללו, אבל בידוע שלא נעבדו כלים הללו, שעל המכובדים נמי (גם) מותרים.
ויש מי שאומר שכל צורה שהיא נעבדת בודאי, אפילו על המבוזים אסורים, אף על פי שאין אנו יודעים שכלים הללו נעבדו. ולפי זה בזמן הזה...המוצא כלים שיש בהם כוכבים ומזלות,אסורים.
הגה: והמנהג כסברא הראשונה. ובזמן הזה שאין הגויים עובדים לצורות הללו, מותרין בהנאה אם מוצאן, אבל אין להשהותן (גר"א סקי"ז: ודווקא בחמה ולבנה)..." – והסיבה שאין להשהותן היא משום חשד.
יש לשים לב שכוסות חשובות ככלים מבוזים ולפי השו"ע בדעה הראשונה (שמביא בסתם, שבד"כ הלכה כמותה) אין בכך בעיה. אמנם לפי הדעה השניה הם אסורים בהנאה ולפי הרמ"א אסורים אף בשהיה.אך כפי שנראה בסעיף 2 אין הם גרועים מבובות.

2) דין השמש והירח אינו פחות חמור מדין דמות אדם וביחס לדין זה כבר פסק הרב עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יחווה דעת חלק ג' סימן ס"ד שמותר לעשות בובות שהן תבנית של אדם שלם בכל גופו וכ"ש לשחק בהן כיוון שהן מבוזות. את דינו זה מסיק מדין כוסות הנחשבות כמבוזות. על כך מוסיף שכיום אין בבובות שום חשד של עבודה זרה ואנו נוסיף על דברי הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שכל שכן בנדון דידן של תבליט השמש. וראה במקורותיו שם.

3) עם זאת בשו"ת יביע אומר חלק ג', יורה דעה, סימן ח, כותב "שהנוהגים לקנות בובות לילדיהם הקטנים לשם שחוק ושעשוע יש להם על מה שיסמוכו ובכל זאת טוב להחמיר שלא לקנות בובות העשויות תבנית אדם שלם..."

כתבות נוספות