שאל את הרב

שמירת נגיעה

חדשות כיפה הרב מאיר צוקרמן 08/02/14 23:21 ח באדר א'

שאלה

שלום,

אני נערה דתייה בת 13 .

הולכת עם קצר, מכנסיים.

אני מתלבטת קשות אם לשמור נגיעה. שמרתי נגיעה שנה וחצי, לא היה לי קשה, לא הפסקתי מלחץ חברתי. הפסקתי כי הרגשתי שמתעסקים בזה כ׳׳כ הרבה, אני מסתובבת הרבה בסביבה חילונית. וגם כי הרגשתי שזה לוקח לי המון אנרגיה כי אני לא מסתובבת עם שומרי נגיעה והייתי נגררת לדיונים ארוכים. אני שומרת על הגבול שלי, אני לא מחבקת, מנשקת וכו׳. זה רק כיפים, יד עזרה לקום, וכו׳..

האם תוכלו להסביר לי מה לעשות?! המון פעמים הפנו אותי למאמרים ארוכים וכו׳. אני מבולבלת. אשמח בלי הפניות, אלא מה יהיה הכי טוב בשבילי בשורה התחתונה. תודה!

תשובה

שלום לך.
מה בכלל צריכה להיות השאיפה של כל אדם בעולם?
אותי לימדו, שכל אדם, צריך לשאוף בכל זמן להיות "יותר טוב" מבחינת המידות והרמה הרוחנית שלו. זה אומר, שאין זה נכון לקבוע על אדם שהוא "לא טוב", אלא- כל אחד, יכול היום להיות "יותר טוב" מאתמול, ומחר- "יותר טוב" מהיום.
הקשר שבן גבר לאשה, הוא קשר רחב ועמוק, ומרכיבים אותו תחומים רבים. נאמנות, אינטימיות, כבוד, אחריות, וגם תשוקה מינית. את לא רואה בנגיעה "סתמית" של בן ובת בגילך, מעשה בעל משמעות מינית, ובצדק, (בהמשך אביא לכך דוגמא מהתנהגות של אחד מחכמי הגמרא) אבל יש גבול דק מאד, ולא מורגש, בין התנהגות חפשית בין בנים לבנות, שאין לה משמעות מינית, לבין התנהגות שהבן רואה בו משמעות מינית והבת לא, והמשך להתנהגות שגם הבת כבר מבינה שיש לו משמעות מינית.
בגלל שהגבול הוא דק ואינו מורגש, והחשש ממעבר הגבול הוא כה גדול, כי התשוקה המינית היא כה חזקה, ונעימה, ואינה דבר רע, אלא להיפך, לימדו אותנו חכמי המוסר וההלכה, להתרחק מאד מכל מה שקשור לכך.
הרב אברהם יצחק קוק, רבה הראשי של ישראל (נפטר בחודש אלול, שנת תרצ"ה, היא 1935, והוא בן 70) כתב על זה כך ("מידות הראי"ה", ערך "צניעות"): "מפני יקרת ערך הצניעות, נדחית מידת 'דרך ארץ' ממקומה, עד שלא לשאול בשלום אשה".
בתלמוד הבבלי, במסכת קידושין (דף ע' עמ' א') מלמדים אותנו שאדם לא ישאל בשלומה של אשה שאינה אשתו, או קרובה מהמעגל הראשון שלו (אם, אחות וכו'). מה הבעיה בזה? מה, יש בזה חוסר צניעות אם אני שואל חבר שלי "מה שלום אשתך?" ובאמת היום אנחנו לא מקפידים על עניין זה. אבל הרב קוק לימד אותנו לאור ההוראה הזו בגמרא, יסוד חשוב, בהבנת ההתייחסות לנגיעה של נער ונערה בני 13, 17 וכו': נכון, אין בנגיעה שאת מרשה לעצמך שום "צליל" אירוטי- מיני. אבל בכל זאת, בגלל ה"מדרון החלקלק" בין נגיעה בלי משמעות מינית, לעבר נגיעה בעלת משמעות מינית, ראו חכמינו להגביל התנהגות זו.
הגמרא (בבלי) במסכת כתובות, דף י"ז עמ' א', מספרת שהאמורא רב אחא היה רוקד בחתונות, כשהוא מרכיב את הכלה על כתפיו...
מה את אומרת על זה? האם זה מותר? ומה עם "שמירת נגיעה"?...
שאלו אותו תלמידיו: האם אנו נלמד ממך, וננהג כך גם אנחנו בחתונות?
אמר להם: אם כשאתם מרכיבים את הכלה על הכתפיים, אתם לא תרגישו שום ריגוש, ממש כאילו אתם מרכיבים קורת עץ, תלמדו ממני, ותנהגו כך. אבל אם לא- אל תנהגו כך.
לא הפניתי אותך למאמרים ארוכים, השתדלתי לענות לשאלתך. אינני בטוח שעכשיו את מרגישה פחות מבולבלת ממה שהרגשת קודם, ולא כתבתי לך מה, לדעתי, "טוב בשבילך בשורה התחתונה"....

כתבות נוספות