שאל את הרב

שמיעת מוזיקה

חדשות כיפה הרב שי פירון 11/08/01 20:33 כב באב התשסא

שאלה

לערת ה' בגבורים

לכבוד הרב שלום.

קראתי במקום כלשהוא, שמאז חורבן ביהמ"ק אסור לשמוע מוזיקה חוץ משירי קודש, שהם מותרים.

א. האם כל שיר שמילותיו לקוחות מהמקורות נקרא שיר קודש, ולא משנה באיזה סגנון השיר (דאנס, רוק וכדומה)?

ב. מה לגבי שירים שאינם מהמקורות, אבל מדברים על אהבת ה', אחדות ישראל וכד'?

ג. ומה לגבי שירים באנגלית שמדברים על אהבת ה', אהבת ישראל וכד' (כגון שירים של מרדכי בן דוד וכדומה)?

ד. האם הזמר והמלחין של השיר צריכים להיות אנשים יראי שמים כדי שהשיר ייחשב שיר קודש?

ה. ואולי ההלכה שמותר לשמוע רק שירי קודש כבר לא קיימת, כיון שאנחנו במצב של "אתחלתא דגאולה"? האם במצב כזה מותר לשמוע שירים לועזיים, או שגם במקרה כזה אסור?

מצטער על עומס השאלות.

תודה רבה.

תשובה

ב"ה


חיים,

ברכת ה' עליך!

אכן, הערתך האחרונה צריכה לעמוד במוקד הגיון. מה מידת ההשפעה שיש להקמתה של מדינת ישראל ולהיותה ראשית צמיחת גאולתנו, על ההלכה הנלמדת מהאמור במסכת גיטין: "זמרא, מנא לן דאסירא". נראה שלרוב הפוסקים האיסור הוא דוקא בבתי משתאות וכל האיסור לשמוע כלי שיר הוא דוקא יחד עם יין וכו' אבל לשמוע שלא בבית המשתה - מותר (אף שאין דעת הרמב"ם כן).
אינני רואה בכך חלוקה בין שירי קודש לבין כל שיר או יצירה שאין בהם תכנים שליליים. ולא הבנתי מה המקור לדבריך שרק שירי קודש מותרים.

אין לאסור מוזיקה לועזית יש לאסור כל מוזיקה - בעברית ובלועזית - אם המילים שבשיר זה אינן מוסריות או נוגדות את ערכי החיים שלנו. בה בעת, יש העדפה ערכית, לאומית, ל"כחול לבן".

אם אנו מאמינים שהיצירה היא ביטוי לעולמו הפנימי של האדם, או אז רצוי שהיא תביא לידי ביטוי עולם פנימי חיובי. יחד עם זאת, אין לאסור יצירה שנכתבה על ידי מי שאינו הגון באישיותו. אבל - נראה לי שרצוי להחמיר בכך אם היוצר עדיין בחיים ושירת שיריו עלולה להיווצר איזשהי הזדהות עם דמות כל כך שלילית.


בברכה,

שי

כתבות נוספות