שאל את הרב

שירות לאומי או צבאי

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 22/05/06 11:35 כד באייר התשסו

שאלה

בס"ד

אני תלמידת כיתה י``א באחת האולפנות, וכמו כל צעיר/ה בגילי גם אני קיבלתי ``צו ראשון``, אולם לי, בשונה מרוב חברותי, יש דילמה אמיתית האם ישר לוותר על ההתיצבות ולהצהיר או להתייצב בבקו``ם.

כמה הנחות יסוד חשובות לדעתי-

א. אני לא מעוניינת להיות קרבית או משהו בסגנון מדובר על עבודה חינוכית ממדרגה ראשונה. ב. אני מודעת לעובדה שיש מצב בשירות לאומי שיהיו תפקידים מקבילים אבל דווקא למסגרת הצבאית יש יתרון גדול מבחינתי.

הרעיון הוא להיות חלק ממסגרת כללית- גם דתיים וגם חילוניים. אע``פ שיש בעיות צניעות חמורות במקומות מסויימים בצבא- העובדה שאני לא הולכת לקורס טייס או להיות מכי``ת בנים משפיעה מאוד ומצמצמת את ההדרדרות הצניעותית למינימום. מה עוד, שיש מסגרות בש``ל שלא עדיפות בהרבה עם כל החוסר צניעות שיש בהן...

השאלה היא כזאת-

האם הרב רואה בעיה בללכת למסגרת צבאית ככלל לבנות? והאם חוץ מאיסור הרבנות הראשית שדיברה על גדרי צניעות יש עוד סיבות?

יש לציין שאבא שלי מעוניין מאוד, דווקא מתוך התורה שבקרבו, שאני אלך לשרת בצבא. הוא מאמין שאמנם לא כולן יכולות ללכת לשרת בצבא, זה לא מתאים לכל בת, ובאמת יש חשש שבנות יפלו חלילה בענייני צניעות וכו` אולם לכל כלל יש יוצא מן הכלל ויש בנות מסויימות, חזקות יותר במידה מסויימת שבשבילן הצבא זה השליחות ואם הן ילכו זה יכול להיות ממש קידוש ה`.

הדילמה מורכבת מאוד ואני רק פרסתי חלקים ממנה...

אשמח אם הרב יכתוב את דעתו בעניין.

תודה רבה מראש.

תשובה

בס"ד

אלתלכי לצבא. את לא חיה לבד בעולם וגם אם את תצליחי להתגבר על כל הנסיונות של הצבא, לא בטוח שאחרים יצליחו להתגבר. והנה את באת לעזור לצהל ולעם ישראל ונמצא שמציאותך בסביבה זאת גרמה קלקול עקיף לפלוני ולאלמוני שהם גם חלק מעם ישראל.

אבל העיקר הוא שאת בדרך שלך גורמת לאחרות ללכת לצבא. אל תחשבי רק על עצמך ותאמרי אני אחראית לעצמי. כי אם את אחריאית רק לעצמך לא היית חושבת כעל הליכה לצבא. יראו אותך כבת בוגרת אולפנא עם מדים של צהל ויאמרו - זה בסדר.
בבקשה תחשבי על זה נקי בלי לערב את עצמך. בלי לערב שיקולים זרים. כך היא המציאות של היותך עם מדים. יש לזה שם בהלכה שלא הייתי רוצה להזכיר אותו אבל אל היית מציע לך להיות חלק ממנו.

את יכולה בהחלט להיות יוצאת מן הכלל. אבל גם את תהיי כזאת - את תגרמי לכמה וכמה בנות אחרות ללכת בעקבותיך בצבא ואולי להכשל ואולי להכשיל. האם זה מוצדק?
האם את יכולה לומר זו הבעיה שלהן?
את בודאי לא אנוכיית לומר משפט שכזה. ומי שאומרת כך מוצאת את עצמה באותה בעיה בכיון ההפוך. למה כי העולם הוא עגול!!

גם כל הרבנים הציונים הגדולים שאני מכיר חושבים שזה ממש לא נכון ללכת לצבא. מה שאומרים בשם רב פלוני או אלמוני אין לו שום ביסוס. וכי את חושבת שהם לא אוהבים את מדינת ישראל. הם רק מכירים את הצבא מנסיון רב שיש להם איתו ועם בנות שהלכו לצבא מתוך מחשבות טובות והמציאות טפחה להן על הפנים.
את יודעת כמה בנות חשבו כמותך והתגייסו ואחרי חודשים ספרים באו אלי בפנים דומעות בבקשה שאעזור להן לצאת מהצבא. את חושבת שהן היו פחות טובות ממך?
אני בטוח שאת לא רוצה ליפול בגאווה.

הן היו טובות להפליא. המסגרת של הצבא היא לא מסגרת שמאפשרת לחיות בקדושה.

שימעי לי - זה מתוך נסיון כל כך גדול. חבל לך לא ללמוד מנסיון כל כך גדול וענק של אחרות.

שמואל אליהו

כתבות נוספות