שאל את הרב

קבלת שבת מוקדמת לחיילים

חדשות כיפה רבני בית הלל 19/11/12 08:33 ה בכסלו התשעג

שאלה

בכניסת שבת יש ביחידה צבאית שבני משרת שם (השאר חילונים) שתי ברירות. או ליזום קבלת שבת מוקדמת ואז מגיע הרב ועורך תפילה וקידוש לכל היחיה או לקבל שבת לבד ולעשות קידוש לבד. כאשר יודוע שיווצר צורך בחילול שבת לפני השקיעה, האם עדיף ליזום קבלת שבת תוך הצורך בחילולה או לא? כמובן שלקבלת השבת הכללית עם כולם יש ערך חינוכי רב.

תשובה

בגמרא במסכת ראש השנה ט ע"א ישנה מחלוקת בין התנאים ביחס למקור של דין תוספת שבת בשבתות וימים טובים ומשמע שזו הלכה פסוקה. אולם מדברי הרמב"ם שבת (ה,ג) משמע שאין דין תוספת בשבת והכסף משנה סבור שאף מדרבנן אין לרמב"ם דין תוספת מלבד ביום הכיפורים ששם נאמר במפורש ´ועיניתם את נפשותיכם בתשעה לחודש בערב´. לרוב הראשונים יש דין תוספת אף בשבתות וימים טובים ויש הסוברים שהוא מדאוריתא. השולחן ערוך (רסא,ב) פוסק דין תוספת וז"ל: ´י"א שצריך להוסיף מחול על הקודש´

מי שעושה מלאכה בזמן תוספת שבת מבטל מצות עשה. (משנה ברורה רסא,יט) ועכשיו לגוף השאלה. כאשר מדובר באדם יחיד בודאי שעדיף לדחות את תוספת שבת עד קצת לפני השקיעה. אולם אם מדובר ביוזמה של אדם עבור המחלקה או הפלוגה כאן יש את הערך החינוכי ואף הערכי של קבלת שבת משותפת. הנחת היסוד היא, שכל פעולה שתיעשה לאחר קבלת שבת היא בבחינת פקוח נפש שהותרה בשבת וקל וחומר בתוספת שבת. יתכן ואף מתחדד מסר שלמען זה מותר ומצוה לחלל שבת . כמו כן בשעת מלחמה יש ערך מוראלי גבוה בקבלת שבת פלוגתית.
לסיכום:
1. אם מדובר בהתלבטות של חייל יחיד יש עליו לדחות את קבלת השבת עד לדקה האחרונה שלפני שקיעה.
2. אם מדובר בשקול ציבורי יש ערך בקבלת שבת של כולם ואף אם יידרשו לעשות מלאכות כל שהן בבחינת תעסוקה מבצעית שהם פקוח נפש הרי שמותר וחובה לעשות בשבת וקל וחומר בשעת התוספת.
3. בכל מקרה לא ניתן להקדים את קבלת שבת לפני פלג המנחה [ יש לברר את הזמן בלוחות הזמנים]

(התשובה התקבלה מהרב מאיר נהוראי)

רבני בית הלל משיבים על שאלות גם בפייסבוק - כנסו עכשיו - http://www.facebook.com/B.Hillel?filter=2

כתבות נוספות